De recyclingpercentages en het gebruik van gerecyclede materialen in de Europese Unie (EU) nemen gestaag toe. Over het geheel genomen heeft de EU in 2016 ongeveer 55% van al het afval gerecylced, met uitzondering van belangrijk mineraal afval (tegenover 53% in 2010). Opvallend is dat het recyclagepercentage van plastic verpakkingen sinds 2005 bijna is verdubbeld […]
...
lees meer
De campagne ‘Hoe #verspillingsvrij ben jij?’ start vandaag en gaat consumenten helpen hun voedselverspilling te verminderen. Voedsel verspillen is zonde voor het milieu en je portemonnee. Ruim driekwart van de Nederlandse gezinnen wil dan ook in actie komen tegen voedselverspilling, zo blijkt uit onderzoek. Deze meerjarige landelijke campagne maakt duidelijk wat je thuis allemaal kunt […]
...
lees meer
Onethische bedrijfspraktijken komen in de farmaceutische industrie op grote schaal voor. Incidenten op het gebied van productkwaliteit, veiligheid en onethisch gedrag kostten farmaceuten in de VS in de afgelopen tien jaar meer dan 30 miljard dollar aan boetes. Wanneer farmaceuten tekortschieten in interne procedures die toezien op ethisch handelen kan dit zowel de patiënten als […]
...
lees meer
De houding van de Nederlandse consument tegenover duurzame kleding is ambivalent: men vindt het belangrijk en wil er ook best meer voor betalen, maar bijna niemand let tijdens het kopen van kleding op duurzaamheid. In kleding recyclen zijn we een stuk beter: de meeste consumenten brengen hun afgedragen kleding naar een textielcontainer, naar een goed […]
...
lees meer
This week, The Social & Human Capital Coalition (SHCC) launched the Social & Human Capital Protocol. This moment is the result of four years of collaborative development, involving input from over 50 forward-thinking businesses – including Nestlé, Grupo Argos, and LafargeHolcim, and a range of expert partners, and a public consultation exercise with more than […]
...
lees meer
In het voorjaar van 2019 brengt de Open Universiteit het Certified Professional Program (CPP) Sustainability op de markt. Dit CPP bestaat uit een viertal cursussen op het gebied van duurzaamheid voor organisaties. In de opleiding staat het versterken van duurzaamheid van organisaties centraal. Duurzaamheid als managementbenadering en -uitdaging vormt daarbij het denkkader van de cursussen. […]
...
lees meer
TOMS, the footwear and lifestyle brand that founded the One for One business model, announced the progressive evolution of its giving model in Europe. As a business with purpose, TOMS has always had giving at its core; however, this evolution – instigated by its employees – will aim to create broader impact through addressing some […]
...
lees meer
SnappCar, het grootste autodeelplatform voor particulieren in Nederland, zet na een succesvolle pilot verder in op het onderling delen van private lease-auto’s. Het platform heeft als ambitie om het aantal gedeelde private lease auto’s op het platform in 2019 minimaal te vervijfvoudigen naar 1500. SnappCar heeft daartoe overeenkomsten gesloten met vier van de grootste leasemaatschappijen […]
...
lees meer
Een consortium van wereldwijd toonaangevende bedrijven, bestaande uit Air Liquide, Nouryon (voorheen AkzoNobel Specialty Chemicals), Enerkem en Havenbedrijf Rotterdam, heeft bekend gemaakt dat Shell zal toetreden als partner in Europa’s eerste geavanceerde waste-to-chemicals-fabriek in Rotterdam. Shell wordt een gelijkwaardige partner in het waste-to-chemicals-project (W2C). Dit project wil de eerste fabriek in Europa realiseren dat chemicaliën […]
...
lees meer
Vanaf vandaag, vrijdag 1 maart, kunnen groene start-ups van over de hele wereld zich weer aanmelden voor de Postcode Lotteries Green Challenge. De competitie is uitgegroeid tot een van de grootste jaarlijkse duurzaamheidswedstrijden ter wereld. In totaal is er 1 miljoen euro beschikbaar voor de vijf beste inzendingen, waarvan 500.000 euro voor de winnaar. Met […]
...
lees meer
Dit voorjaar lanceren Agoria en Sirris in Vlaanderen een nieuw Lerend Netwerk over CSR voor technologiebedrijven. De focus zal enerzijds liggen op het uitrollen van een succesvol duurzaamheidsprogramma en anderzijds op het aanbieden van handvaten om met concrete thema’s zoals mobiliteit, stakeholder engagement, duurzaam aankopen & klimaat aan de slag te gaan. Corporate Social Responsibility […]
...
lees meer
Reynaers Aluminium blijft fors investeren in meer duurzaamheid. Het bedrijf kondigde nieuwe stappen aan om circulair bouwen in Vlaanderen te versterken, met het behalen van het Cradle to Cradle certificaat (C2C) en het ondertekenen van een nieuwe Green Deal met de Vlaamse overheid. Met dit project dat perfect aansluit bij de lopende samenwerking met de […]
...
lees meer