Van Veldhoven wil eind aan export plastic afval vanuit Westerse landen

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat Europese- en andere Westerse landen stoppen met het exporteren van plastic afval. Hiervoor pleit zij vandaag richting haar internationale collega’s op de G20 bijeenkomst rondom milieu en energie in Japan. Het is de eerste keer dat een aparte milieubijeenkomst onderdeel is van de jaarlijkse top. Van […] ... lees meer

Millennials hebben weinig vertrouwen in maatschappelijke agenda bedrijven

Uit het recent verschenen Deloitte Global Millennial onderzoek blijkt dat Nederlandse millennials iets minder positief zijn dan hun leeftijdsgenoten wereldwijd als het gaat om economische en sociale vooruitgang en de bijdrage die bedrijven en overheden leveren aan de samenleving. Deloitte ondervroeg voor het onderzoek 13.416 millennials uit 42 landen. Weinig vertrouwen in maatschappelijke agenda Er […] ... lees meer

Supermarkten zetten belangrijke stappen in sociale duurzaamheid

De supermarktbranche is hard op weg naar het voeren van een risicomanagementbeleid voor Internationaal Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (IMVO) conform de OESO-richtlijnen. Alle supermarkten voeren een IMVO-beleid en IMVO is geïntegreerd in de bedrijfsvoering. Dit blijkt uit de nulmeting van supermarkten van de IMVO-risicomanagement monitoring van het IMVO-Convenant Voedingsmiddelen, dat nu bijna een jaar actief is. Producten hebben […] ... lees meer

Primeur voor Kip: eerste energielabel ooit voor een caravan

Als eerste caravan ooit heeft het model Shelter van Kip een energielabel gekregen. Door metingen op basis van bouwkundige opbouw en isolatie in vloeren, wanden, dak en de ventilatie mag de Shelter sinds deze week het hoge energielabel A voeren. (Gemeten caravan: Kip Shelter model Plus met als extra optie: 1x 45 watt zonnepaneel.) Het […] ... lees meer

Nederlands modemerk lanceert badmode gemaakt van oude visnetten

Het duurzame modemerk JUNGL Amsterdam lanceert op woensdag 19 juni haar eerste collectie badmode gemaakt van achtergelaten visnetten. De zussen Natascha (24) en Anouschka (21) Hendriks zijn de gezichten achter dit nieuwe modemerk. Zij zijn van mening dat er te weinig kleding wordt geproduceerd op duurzame wijze en onder eerlijke omstandigheden. Met JUNGL proberen zij […] ... lees meer

Nic&Mic ‘upcyclet’ fast fashion kledingafval naar nieuwe designzitzakken en -tassen

De restjes van de fast fashion-industrie vinden een nieuwe bestemming. Nic&Mic introduceert een compleet nieuwe lijn van hoogwaardige designproducten: Ashanti Design. Oogstrelende zitzakken, tassen, kussens en kleurrijke accessoires, allemaal gemaakt van materialen die normaal gesproken verbrand of gedowncycled worden naar isolatiemateriaal of vulling voor matrassen. Nooit eerder werd er zo veel goedkope kleding verkocht en gekocht als […] ... lees meer

ClearCircle lanceert duurzame schoonmaakmiddelenlijn met baanbrekend circulair verpakkingsconcept

Vandaag introduceert ClearCircle een afbreekbare schoonmaakmiddelenlijn in een ‘Bag in Box’, een innovatief verpakkingsconcept. Het nieuwe Nederlandse schoonmaakmiddelenmerk biedt als eerste in Europa een volledig circulair retourprogramma voor de professionele werkomgeving. De verpakkingen worden na gebruik opgehaald, optimaal hergebruikt en in eigen beheer verwerkt tot nieuwe ClearCircle producten zoals doseerapparatuur. Zorgeloos duurzaam schoonmaken Medewerkers van ClearCircle bezorgen de […] ... lees meer

Finale SDG Challenge Nederlandse universiteiten op 21 juni

Veertien teams van alle Nederlandse universiteiten werken samen met toonaangevende organisaties (o.a. ING, T-Mobile, Wavin, Centerparcs en Vitens) aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties, dit keer het thema  van de jaarlijkse ‘Universiteitsstrijd’. Tijdens de finale op 21 juni in het SDG-house in Amsterdam presenteren alle teams de innovatieve oplossingen voor een professionele jury. […] ... lees meer

Access to Seeds Index publishes the ‘2019 – Synthesis Report’

Since its establishment in 2012, the Access to Seeds Index has set out to increase transparency around the seed industry and encourage the industry to enhance its contribution to the 2030 sustainable development agenda. The index seeks primarily to identify leadership and good practices, providing an evidence base for the discussion on where and how […] ... lees meer

Unilever’s purpose-led brands outperform

Unilever announced yesterday that its purpose-led, Sustainable Living Brands are growing 69% faster than the rest of the business and delivering 75% of the company’s growth. The figures, which were revealed by Unilever CEO Alan Jope at the Deutsche Bank Global Consumer Conference in Paris, demonstrate that: In 2018, Unilever’s Sustainable Living Brands grew 69% […] ... lees meer