De Europese palmolie-industrie pleit voor 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie en regelgeving

De Europese alliantie van palmolie-raffinadeurs en producenten, verenigd in de Europese Palmolie Alliantie (EPOA), heeft een position paper uitgebracht waarin de sector kenbaar maakt regelgeving binnen de Europese Unie (EU) te verwelkomen om te komen tot 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie in Europa. Regelgevende maatregelen voor een gelijk speelveld ‘’Regelgeving kan ervoor zorgen dat er […] ... lees meer

DSM en Lightyear gaan samen de commercialisering van geïntegreerde zonnedaken voor elektrische voertuigen opschalen

Innovator in schone mobiliteit Lightyear en Koninklijke DSM N.V., een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf in voeding, gezondheid en duurzaam leven, hebben een overeenkomst gesloten om samen de commercialisering van het unieke zonnedak van Lightyear op te schalen voor de markt voor elektrische voertuigen. Met deze oplossing willen de twee bedrijven de wereld sneller laten overstappen op […] ... lees meer

MUD Jeans laat consument precies zien wat milieu-impact is van iedere jeans

MUD Jeans laat consumenten vanaf nu precies zien wat de milieu-impact is van iedere jeans. Het circulaire jeansmerk kan deze inzichten delen doordat het als eerste jeansmerk ter wereld de milieu-impact van haar complete productportfolio heeft laten doorrekenen door middel van een Life Cycle Assessment (LCA) uitgevoerd door Ecochain. Daaruit blijkt dat MUD Jeans in vergelijking […] ... lees meer

Tweede Kamer wil standaard duurzaamheidsrapportage van supermarkten en voedselbedrijven

De Tweede Kamer wil dat de regering, in overleg met supermarkten en andere ketenpartners probeert te komen tot een standaard voor jaarlijkse rapportage, zodanig dat die rapportage inzicht biedt in de mate waarin supermarkten en verwerkende voedselbedrijven bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem, inclusief een eerlijke prijs voor de boeren. Een motie van D66 waarin dat […] ... lees meer

Discussie over meerprijs duurzaam keurmerk ‘On the way to PlanetProof’ brandt los

Recent heeft het LTO blad ‘Nieuwe Oogst’ een lezersonderzoek gehouden met de vraag wat boeren en tuinders vinden van On the way to PlanetProof. Daaruit kwam naar voren dat een groot aantal wilde stoppen met het keurmerk omdat er voor duurzamer product geen meerprijs wordt geboden. Inmiddels zijn er kamervragen gesteld door de CDA-Kamerleden Maurits von […] ... lees meer

Bouwplaatsen en materieel steeds duurzamer

Organisaties nemen steeds meer maatregelen om de bouwplaats en het daar gebruikte materieel te verduurzamen. Zo wordt ingezet op eigen opwekking van elektriciteit, toepassing van alternatieve brandstoffen en elektrificatie van voertuigen en werktuigen. Dit blijkt uit de Rapportage Maatregellijst 2019, opgesteld door SQ Consult, in opdracht van SKAO. De Maatregellijst is een onderdeel van de […] ... lees meer

VNO-NCW doet vijf voorstellen om duurzaamheid CETA-handelsverdrag te versterken

VNO-NCW en MKB-Nederland hebben vijf voorstellen gedaan om de naleving van duurzaamheidsnormen in het CETA-handelsverdrag met Canada te verbeteren. De organisaties deden dat afgelopen maandag (11 mei) tijdens een deskundigenbijeenkomst in de Eerste Kamer over CETA. Evenwichtig handelsverdrag CETA is een evenwichtig verdrag geworden, zeggen VNO-NCW en MKB-Nederland. Het arbitragesysteem is vernieuwd om misbruik zoveel […] ... lees meer

Golschmeding Foundation vestigt eerste leerstoel leiderschapsethiek en menswaardige economie aan Universiteit voor Humanistiek

Professor Patrick Nullens wordt per 1 september benoemd tot bijzonder hoogleraar ‘leiderschapsethiek en menswaardige economie’ en gaat onderzoek doen naar en onderwijs geven over een alternatief leiderschapsmodel en de ontwikkeling van een mensgerichte economie. Hiermee spelen de Goldschmeding Foundation en de universiteit gezamenlijk in op een breed gevoelde behoefte. In een samenleving die vooral gericht […] ... lees meer

KPN uitgeroepen tot duurzaamste merk in Nederlandse telecomsector

KPN is uitgeroepen tot duurzaamste merk in de Nederlandse telecomsector door Sustainable Brand Index. Dit is de uitkomst van een grootschalig onderzoek door Sustainable Brand Index onder 6.600 Nederlandse consumenten die prezen KPN omdat ze het vertrouwen en bewijs hebben dat KPN duurzaamheid en duurzame innovatie hoog op de agenda heeft staan. Duurzaamheid is al meer […] ... lees meer

Impactondernemerschap in coronatijd: verhalen van ondernemingen

Het coronavirus (COVID-19) en de maatregelen die het kabinet neemt, raken heel Nederland. Vraag je je af hoe andere ondernemers reageren op de veranderde omstandigheden? Bedrijven vertellen in een filmportret over hun ervaringen. Naast financieel rendement zorgen bedrijven ook voor maatschappelijke impact. In april en begin mei 2020 werden vanuit het DuurzaamDoon programma een aantal […] ... lees meer