Intel publiceert zijn jaarlijkse Corporate Responsibility Report en gaat daarmee in op de voortgang die Intel in de afgelopen tien jaar heeft geboekt omtrent maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Zo zet Intel in op onder andere het verlagen van de uitstoot van broeikasgassen, het voorzien van lokale gemeenschappen van schoon (drink)water en het zorgen voor een […]
...
lees meer
‘De effectiviteit van de klachtenprocedures bij Nationale Contactpunten (NCP) van landen die de OESO Richtlijnen onderschrijven kan beter.’ Het is een belangrijke conclusie uit het onderzoek van Sander van ’t Foort, die vandaag promoveert aan Nyenrode Business Universiteit. Hij formuleerde negen criteria die de effectiviteit kunnen vergroten, waaronder transparantie, toegankelijkheid en legitimiteit. Hij toetste ook […]
...
lees meer
In een evaluatie van 25 jaar ervaring op Warmonderhof concludeert het Louis Bolk Instituut dat een zelfvoorzienend kringloopbedrijf ook in de huidige context economisch haalbaar en duurzaam is, dat er enkele ontwikkelpunten zijn en dat beperking van de vleesconsumptie cruciaal is voor een consumptiepatroon met hoofdzakelijk regionale producten. Kringlooplandbouw is tot doelstelling verheven door dit […]
...
lees meer
Zowat 1,2 miljoen mensen en honderd milieuorganisaties in heel Europa roepen de Europese Unie op om haar economie te herstarten met het grootste groene investeringsplan dat de wereld ooit heeft gezien. Morgen (vrijdag) doet het Europees Parlement uitspraak over het EU-Herstelfonds en de zevenjarenbegroting, in aanloop naar het langverwachte voorstel van de Europese Commissie volgende […]
...
lees meer
Auping mag zich sinds kort een ‘certified B Corporation’ noemen. B Corp is een internationaal netwerk van bedrijven die met hun producten en diensten een significante bijdrage leveren aan een betere wereld. Bedrijven met zo’n certificaat streven de hoogste standaarden na op het vlak van sociale en ecologische prestaties, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. Zo heeft […]
...
lees meer
De Europese alliantie van palmolie-raffinadeurs en producenten, verenigd in de Europese Palmolie Alliantie (EPOA), heeft een position paper uitgebracht waarin de sector kenbaar maakt regelgeving binnen de Europese Unie (EU) te verwelkomen om te komen tot 100% duurzame en ontbossingsvrije palmolie in Europa. Regelgevende maatregelen voor een gelijk speelveld ‘’Regelgeving kan ervoor zorgen dat er […]
...
lees meer
Innovator in schone mobiliteit Lightyear en Koninklijke DSM N.V., een wereldwijd wetenschappelijk bedrijf in voeding, gezondheid en duurzaam leven, hebben een overeenkomst gesloten om samen de commercialisering van het unieke zonnedak van Lightyear op te schalen voor de markt voor elektrische voertuigen. Met deze oplossing willen de twee bedrijven de wereld sneller laten overstappen op […]
...
lees meer
Om het centrale doel van het nationaal klimaatakkoord te kunnen realiseren – het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen met 49% in 2030 ten opzichte van 1990 – en het streven naar klimaatneutraliteit in 2050 is alleen al tot 2030 een investering in de infrastructuur nodig van 40-50 mrd euro om aan de toenemende vraag […]
...
lees meer
De Dierenbescherming zet de komende 30 jaar in op een duurzame veehouderij die zich richt op kwaliteitsproductie voor eigen consumptie en een markt in Noordwest-Europa. Dat moet gebeuren in korte ketens met sterkere, robuuste dieren die beter bestand zijn tegen ziekten. Boeren krijgen straks een goede prijs die de minder vlees etende consument betaalt. Dat […]
...
lees meer
MUD Jeans laat consumenten vanaf nu precies zien wat de milieu-impact is van iedere jeans. Het circulaire jeansmerk kan deze inzichten delen doordat het als eerste jeansmerk ter wereld de milieu-impact van haar complete productportfolio heeft laten doorrekenen door middel van een Life Cycle Assessment (LCA) uitgevoerd door Ecochain. Daaruit blijkt dat MUD Jeans in vergelijking […]
...
lees meer
De Tweede Kamer wil dat de regering, in overleg met supermarkten en andere ketenpartners probeert te komen tot een standaard voor jaarlijkse rapportage, zodanig dat die rapportage inzicht biedt in de mate waarin supermarkten en verwerkende voedselbedrijven bijdragen aan een duurzaam voedselsysteem, inclusief een eerlijke prijs voor de boeren. Een motie van D66 waarin dat […]
...
lees meer
Recent heeft het LTO blad ‘Nieuwe Oogst’ een lezersonderzoek gehouden met de vraag wat boeren en tuinders vinden van On the way to PlanetProof. Daaruit kwam naar voren dat een groot aantal wilde stoppen met het keurmerk omdat er voor duurzamer product geen meerprijs wordt geboden. Inmiddels zijn er kamervragen gesteld door de CDA-Kamerleden Maurits von […]
...
lees meer