Impact Centre Erasmus zoekt deelnemers MVO Expertpanel!

Wilt u als MVO-professional of besluitvormer meewerken aan nieuwe inzichten, onderzoeken en informatie? Dan is het MVO Expertpanel interessant! Het MVO Expertpanel biedt de mogelijkheid om MVO-professionals en besluitvormers te bevragen over de stand van zaken, trends, kansen en uitdagingen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het MVO Expertpanel is opgezet door Impact Centre […] ... lees meer

Sosialforce is nu een officieel gecertificeerde B Corporation!

Sosialforce is trots om te melden dat het bedrijf een officieel gecertificeerde B Corporation is. Sosialforce startte in 2015 vanuit de overtuiging om met onze kennis, passie en talent op het gebied van IT bij te dragen aan een betere wereld. Sindsdien hebben we verschillende goede doelen mogen steunen, een (IT) bijdrage kunnen leveren aan […] ... lees meer

Winnaar The Green Quest 2020: zonnefolie van Heliatek

Op maandag 22 juni is de winnaar van The Green Quest Award bekend gemaakt tijdens The Green Quest Virtual Award Show die werd gepresenteerd door Harm Edens. De winnaar is het innovatieve bedrijf Heliatek. Zij maken organisch zonnefolie dat na 14 jaar ontwikkelen deze zomer groots wordt opgeschaald. De publieksprijs ging naar de radiator ventilator van […] ... lees meer

Nederlandse start-up nuud scoort een half miljoen frisse oksels wereldwijd

De oprichters van de Nederlandse start-up nuud geloven dat ze de wereld kunnen verbeteren door het deodorantgebruik van de mensheid te veranderen. In 2017 verzetten ze de bakens van de deo-industrie door met een revolutionaire ‘anti-geur’-formule te komen. En met succes. De supergeconcentreerde crème bestaat uit 100% natuurlijke ingrediënten en is verpakt in een tube […] ... lees meer

Bijna 90% van Nederland koopt wel eens een Fairtrade product

Fairtrade Nederland publiceert haar jaarverslag 2019. Het aantal huishoudens dat een Fairtrade product koopt, is toegenomen naar 87%. Met name in cacaoproducten is een forse stijging te zien. Door de verkoop van Fairtrade gecertificeerde producten in Nederland, ontvingen boeren en arbeiders € 7,7 miljoen aan Fairtrade premie. In 2019 kocht 87% van alle Nederlandse huishoudens wel […] ... lees meer

Organisatiecultuur vaak vergeten in corporate governance codes

In de meeste nationale corporate governance codes wordt organisatiecultuur onvoldoende meegenomen, blijkt uit nieuw onderzoek van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en TIAS School for Business and Society, Tilburg University. Corporate governance codes geven richtlijnen voor goed ondernemingsbestuur, met als doel dat bestuurders en commissarissen in hun besluitvorming een goede afweging maken tussen […] ... lees meer

Chemelot Regio eerste Europese Circular Hub

Limburg zal het eerste Europese circulaire knooppunt zijn waar inwoners, MKB en industrie zorgvuldig omgaan met grondstoffen, met energiebronnen en met de omgeving waarin zij ondernemen, werken, wonen en recreëren. Gemotiveerd door het Interbestuurlijke Programma (IBP) van het Rijk, Provincies en gemeenten, heeft een brede alliantie van bedrijven, kennisinstellingen en overheden het laatste half jaar […] ... lees meer

Lidl België stuurt klimaatexperts naar leveranciers om totale CO2-uitstoot te verminderen

Lidl België stuurt voortaan klimaatconsultants naar zijn belangrijkste leveranciers om hen te helpen hun CO2-uitstoot te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan leveranciers van melk en vlees. Na de vele en blijvende inspanningen binnen de eigen muren wil Lidl een versnelling hoger schakelen en zijn totale voetafdruk van broeikasgas verminderen door ook actief bij leveranciers te gaan […] ... lees meer

Lokale cultuur en regelgeving bepalend voor verantwoorde benadering confectie-industrie Bangladesh

“Maatschappelijk verantwoord en milieubewust gedrag in de confectie-industrie kan alleen worden bevorderd als we rekening houden met de geschiedenis, de complexe institutionele omgeving zoals gekenmerkt door de plaatselijke cultuur en wet- en regelgeving, en de mentaliteit van managers van lokale bedrijven”. Dat is de conclusie van Nika Salvetti, die gisteren aan Nyenrode Business Universiteit promoveerde […] ... lees meer

Nespresso start met inzet blockchaintechnologie om koffieketens inzichtelijk te maken voor consument

Nespresso lanceert vandaag het online platform waar Nederlandse consumenten, met behulp van blockchaintechnologie meer inzicht krijgen in de herkomst van koffie. Het koffiebedrijf start met de koffie vanuit Zimbabwe, waardoor consumenten deze koffie kunnen traceren van individuele koffieboerderijen tot aan het Nespresso productiecentrum in Zwitserland. Met dit platform maakt Nespresso voor de eerste keer de gegevens […] ... lees meer

Nederlands bedrijfsleven pleit voor herstel gebaseerd op duurzaamheid

Bijna 250 bedrijven hebben de verklaring ‘Dutch businesses endorse sustainability in COVID-19 recovery’ getekend, waarin zij pleiten duurzaamheid als hoeksteen te nemen voor de corona-herstelplannen. Onder leiding van Jan Peter Balkenende, voorzitter van de Dutch Sustainable Growth Coalition (DSGC) is de verklaring op 19 juni overhandigd aan minister Kaag, op de dag dat de Europese […] ... lees meer

IEA offers world governments a Sustainable Recovery Plan to boost economic growth, create millions of jobs and put emissions into structural decline

The International Energy Agency presented yesterday Sustainable Recovery Plan focusing on a series of actions that can be taken over the next three years to revitalise economies and boost employment while making energy systems cleaner and more resilient. Set out in a Special Report on Sustainable Recovery from the IEA’s flagship World Energy Outlook series, the plan offers an […] ... lees meer