MVO ondanks corona onverminderd hoog op de schoonmaakagenda

Door de wereldwijde coronacrisis is alles anders. Behalve de kijk van schoonmaakorganisaties op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Meer dan driekwart van de professionals uit de branche (78 procent) zegt dat de coronacrisis niets heeft veranderd aan hun kijk op MVO. En 13 procent is het juist nóg belangrijker gaan vinden om maatschappelijk verantwoord te ondernemen. […] ... lees meer

Shell to supply DHL Express with sustainable aviation fuel at Schiphol Airport

Shell Aviation has announced an agreement to supply DHL Express with sustainable aviation fuel (SAF) at Schiphol Airport. The deal sees DHL Express become the first customer to be supplied under Shell and Neste’s SAF supply agreement, announced in September 2020. The agreement will enable DHL Express to take regular flights using SAF, an important […] ... lees meer

Gemeenten, Rijk en marktpartijen geven circulair en conceptueel bouwen impuls met City Deal

Nederland streeft naar een volledig circulaire economie in 2050, waarbij in 2030 ons primaire grondstofgebruik al met de helft is afgenomen. Bovendien dient de CO2-uitstoot in 2030 met 49 procent te zijn gedaald ten opzichte van 1990. Tegelijkertijd kent ons land een enorme bouwopgave: de komende jaren moet een miljoen woningen gerealiseerd worden om aan […] ... lees meer

IMVO Convenant Voedingsmiddelen boekt flinke vooruitgang

In de voedingsmiddelensector laten 105 bedrijven hun vorderingen zien op het gebied van internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dit is meer dan een verdubbeling ten opzichte van de vorige periode, blijkt uit de jaarrapportage 2019 – 2020 van het Convenant Voedingsmiddelen. Ondanks de coronacrisis hebben meer bedrijven er werk van gemaakt om risico’s in hun ketens […] ... lees meer

Groene start-ups met rode cijfers: bedrijfsprestaties blijven achter

Klimaatstart-ups worden gezien als belangrijke aanjagers van de duurzaamheidtransitie. De klimaat- en bedrijfsprestaties van deze start-ups gaan echter nog niet gelijk op, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Utrecht. Een positief bedrijfsresultaat halen is vooral lastig voor ondernemingen met een grote mogelijke bijdrage aan het reduceren van de mondiale CO2-uitstoot. De resultaten van het onderzoek […] ... lees meer

Van Oord bestelt groene kabellegger

Van Oord heeft opdracht gegeven voor de bouw van een nieuwe groene kabellegger. Het schip wordt geleverd door VARD in Noorwegen en voorzien van de allernieuwste duurzame technologie. In 2023 moet het volledig operationeel zijn. Deze investering past binnen de strategie van Van Oord om zijn leidende positie op de groeiende offshore-windmarkt te versterken. Van […] ... lees meer

Nieuwe economie vraagt om andere werkwijze en ander gedrag in bedrijven

Recent onderzoek van de Stichting Sustainability University gericht op bedrijven laat zien dat groei richting een nieuwe circulaire economie vraagt om professionals met een onderscheidend profiel. De transitie naar een circulaire economie kan alleen worden gerealiseerd met specifieke vaardigheden en competenties. Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat de relatief nieuwe competentie systeemdenken, niet […] ... lees meer

Amsterdams outdoor kledingmerk wil 5 miljoen m² land vergroenen

Sommige bedrijven pakken het groen ondernemen graag direct groots aan. Zo ook het innovatieve Nederlandse outdoormerk Cortazu. Middels verkoop van hun kleding streeft dit merk naar een vergroening van zeker 5 miljoen m² grond aan de voet van de Kilimanjaro, dit doen ze door 50.000 man in hun kleding naar buiten te brengen. Groen en […] ... lees meer

Keurmerk Max Havelaar gaat verder onder de naam Fairtrade Nederland

Max Havelaar, de keurmerkorganisatie die staat voor betere werk- en leefomstandigheden van onder meer bananen-, cacao- en koffietelers, gaat vanaf 1 januari a.s. verder onder de naam Fairtrade Nederland. Die stap geeft uiting aan het succes van een Fairtrade beweging, die in Nederland is begonnen maar nu tot in alle uithoeken van de wereld een […] ... lees meer

Climate Action 100+ progress report records accelerated company commitments to net-zero emissions but gaps remain

Almost half the focus companies of Climate Action 100+ – the world’s largest ever investor engagement initiative on climate change – have now established commitments to reach net-zero emissions by 2050 or sooner, its latest progress report reveals. The Climate Action 100+ 2020 Progress Report also outlines the significant growth and evolution of Climate Action […] ... lees meer

Deelnemers Convenant Duurzame Kleding en Textiel gebruiken meer duurzamere grondstoffen

Het aandeel duurzamere grondstoffen neemt opnieuw toe bij de kleding- en textielbedrijven die zijn aangesloten bij het Convenant Duurzame Kleding en Textiel. In 2017 was 16 procent van de grondstoffen duurzamer, in 2018 28 procent en in 2019 is dit opgelopen tot 38 procent. De aangesloten bedrijven zetten hiermee weer een stap naar een duurzamere […] ... lees meer

Consument steeds bewuster van schadelijke gevolgen palmolie

Steeds meer consumenten zijn zich bewust van de desastreuze gevolgen van de palmolieproductie voor het tropisch regenwoud, dat blijkt uit onderzoek van het palmolievrije margarinemerk The Flower Farm. Het bewustzijn ten aanzien van palmolie is beduidend gestegen ten opzichte van een half jaar geleden. Het aantal mensen dat aangeeft enige kennis te hebben van de […] ... lees meer