Reactie Glastuinbouw Nederland op actieplan Europese Commissie voor biologische productie

Glastuinbouw Nederland is van mening dat intensieve teeltsystemen onder glas in belangrijke mate bijdragen aan verduurzaming en duurzaamheid. “Door de intensieve teelt in kassen blijft er bovendien meer ruimte voor natuur en biodiversiteit.” Dat stelt directeur Ruud Paauwe in reactie op het actieplan voor de ontwikkeling van de biologische productie, dat de Europese Commissie donderdag […] ... lees meer

Pieter Pot wint SBI Initiatief van het Jaar- verkiezing

Dit jaar heeft Sustainable Brand Index ™ de juryprijs uitgereikt aan Pieter Pot in de ‘Initiatief van het Jaar’-verkiezing. Deze vakprijs is een eerbetoon aan een uitzonderlijk duurzaam initiatief op de Nederlandse markt. Pieter Pot, de eerste online supermarkt die zijn producten in circulaire verpakkingen aanbiedt, daagt de status quo uit om ‘verpakkingsvrije boodschappen’ beschikbaar […] ... lees meer

Tarkett onthult zijn nieuwste modulaire en circulaire vinylcollectie, iD Inspiration

Tarkett en Studio 5*5 onthullen vandaag officieel de nieuwe ultra-realistische modulaire en circulaire vinylcollectie, iD Inspiration, vanuit het Atelier in Parijs. Deze nieuwe collectie is ontworpen voor een snel veranderende wereld en maakt gebruik van de kracht van de natuur om aangename interieurs te creëren. Tarkett’s unieke high-definition digitale printtechnologie legt de schoonheid van zowel […] ... lees meer

Albert Heijn schaft plastic zakjes voor groente en fruit af

Albert Heijn stopt met de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dat scheelt 130 miljoen zakjes -oftewel 243.000 kilo plastic- per jaar. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee. Ook introduceert de supermarkt een nieuwe lijn van tien duurzamere boodschappentassen. Vandaag werd Albert Heijn opnieuw […] ... lees meer

GreenMo en e-bike to go bundelen krachten om e-Mobility markt in Europa te veroveren

GreenMo Group, marktleider op het gebied van elektrische voertuigen, heeft een strategisch meerderheidsbelang in e-bike to go genomen. Met dit aandeel in de grootste leverancier van e-bike abonnementen in Nederland speelt GreenMo in op de enorme groei van de e-bike markt. Het bedrijf heeft de aandelen overgenomen van Kruitbosch, die in de eerdere fase van […] ... lees meer

Swapfiets wil in 2025 volledig circulaire fietsen op de weg

De Financial Times labelde Swapfiets recent nog als één van de 10 snelst groeiende Europese bedrijven van 2021. Het eerste ‘bicycle as a service’-bedrijf ter wereld koppelt nu ook duurzame ambities aan die groei. Swapfiets streeft ernaar dat tegen 2025 alle fietsen met de iconische blauwe voorband volledig circulair zijn. Swapfiets is van mening dat […] ... lees meer

Vervoersplatform Brenger voorkomt miljoenen onnodige kilometers door transporten te bundelen

Vervoersplatform Brenger heeft het afgelopen jaar meer dan 5 miljoen onnodige kilometers voorkomen. Dat maakt Derk van der Have, mede-oprichter en directeur van Brenger, vandaag bekend. “5 miljoen kilometer, dat is elke maand gemiddeld tien rondjes om de aarde, en goed voor een CO2-besparing van bijna 1500 ton”, rekent Van der Have voor. Het innovatieve […] ... lees meer

Brussels Airport, Brussels Airlines, skeyes, TUI, DHL and Aviapartner ondertekenen Circular Economy Commitment

Brussels Airport ondertekende gisteren het Circular Economy Commitment, ontstaan binnen de Leerstoel Duurzame Transitie, een initiatief van Antwerp Management School en Universiteit Antwerpen. 5 toonaangevende bedrijven binnen de luchthavengemeenschap, skeyes, Brussels Airlines, TUI, DHL Aviaton en Aviapartner, hebben de Commitment ook getekend, en engageren zich om de principes van de circulaire economie binnen hun bedrijf […] ... lees meer

Duurzaamheidsinformatie in check-out van webwinkel leidt tot bezorgkeuze met minder CO2-uitstoot

Consumenten in de check-out van de webwinkel stimuleren om de meest duurzame bezorgoptie te kiezen, is effectief. De beste manier om dit te doen, is het aanbieden van informatie over de CO2-uitstoot van de bezorgopties en/of het vooraf aanvinken van de duurzaamste keuze als standaard. Dit blijkt uit onderzoek naar de effecten van duurzaamheidsinterventies op […] ... lees meer

Leading multinational companies set urgent action agenda for all people to live well, within planetary boundaries

The world faces three critical challenges: the climate emergency, nature loss and mounting inequality. The COVID-19 pandemic has illustrated that these challenges are interconnected, and that our systems are ill-prepared for shocks. As global risks continue to build, business leaders are rallying behind a bold and urgent transformation agenda developed by the World Business Council […] ... lees meer

Tony’s Chocolonely krijgt concurrentie van De Vegetarische Slager in Sustainable Brand Index 2021

Tony’s Chocolonely is dit jaar voor de vierde keer uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland. Dat blijkt uit het Nederlandse onderzoek achter Sustainable Brand Index, dat vandaag gepubliceerd is. Hierin wijzen consumenten de meest duurzame merken in Nederland aan. Het werd een close call dit jaar. Het scheelde maar heel weinig of De […] ... lees meer