Tijdens de Klimaattop COP26 deze week in Glasgow is het belangrijk dat Nederlandse supermarkten hun ambities tonen in hun strijd tegen klimaatverandering. In de communicatie benadrukken ze het reduceren van de CO2-uitstoot in de eigen winkels en hun transport, maar dit is slechts een klein deel van hun uitstoot. 95% van de emissies komt uit […]
...
lees meer
Hoe kunnen we als bouwsector bijdragen aan de vermindering van de enorme CO2-uitstoot? Kunnen we bouwmaterialen gebruiken die voor lange tijd CO2 opslaan? Het rapport Carbon-based design geeft hier antwoord op. Thomas Wellink overhandigde namens het Transitieteam Circulaire Bouweconomie het rapport op 1 november aan Ed Nijpels. Het terugdringen van de CO2-concentratie in de atmosfeer is een wereldwijde […]
...
lees meer
Er is teveel verspilling van plastic wegwerpflessen binnen de voetbalclubs. Daarom roepen De Groene Club van de KNVB, Almere City FC en KRNWTR+ de voetbalwereld op om deel te nemen aan de #FlestikChallenge. Het doel is duurzaam drinken promoten. De #FlestikChallenge wordt afgetrapt door Almere City FC zelf met een ludieke video. Onder begeleiding van […]
...
lees meer
Zelfs als de Europese Commissie dit jaar nog een voorstel voor Europese wetgeving voor maatschappelijk verantwoord ondernemen presenteert, dan duurt het minimaal tot 2027 tot deze wetgeving in werking treedt. Uit een analyse van tien EU-Richtlijnen en -Verordeningen die direct impact hebben op het bedrijfsleven blijkt dat Europese wetgevingsprocessen gemiddeld bijna vijf jaar duren, met […]
...
lees meer
Vandaag, maandag 1 november, de Dag van het Klimaatakkoord, is het drijvende zonnepark op de voormalige zandwinplas nabij Sellingen op feestelijke manier geopend met de aansluiting van de symbolische stekker. Hierbij waren de gemeente Westerwolde, Kremer Zand en Grind (eigenaar van de voormalige zandwinningslocatie) en GroenLeven aanwezig, evenals Nienke Homan, gedeputeerde van de provincie Groningen. […]
...
lees meer
De algemene tendens in het Westen is dat er milieubewuster, meer verantwoord en gezonder gegeten wordt. Voedselproducent Peter-Paul Biermans van The Green Table speelt hierop in door kant-en-klaar maaltijden te ontwikkelen die op de golven van drie actuele trends surfen: eiwittransitie, duurzaamheidsnoodzaak en gemak. Twee smaakvarianten zijn nu klaar om de markt op te gaan. […]
...
lees meer
In het nieuwe Circulair Matchmaking Programma koppelt de provincie Noord-Holland MKB-bedrijven die de vraag hebben hoe ze meer circulair kunnen ondernemen, aan startups of andere innovatieve MKB-bedrijven met een circulair product, dienst of een circulaire innovatie. Zo wordt de vragende ondernemer geholpen om circulair te worden én krijgen de innovatieve startups en innovatieve MKB-bedrijven de […]
...
lees meer
In 2050 moet de Nederlandse economie circulair zijn. Dat is het overkoepelende doel van het kabinetsbeleid voor de circulaire economie. In een circulaire economie is er eigenlijk geen ‘afval’, omdat ‘afval’ weer als grondstof dient voor nieuwe producten. Door dit hergebruik worden er geen kostbare grondstoffen meer verspild. Het bedrijfsleven speelt in de transitie naar […]
...
lees meer
Het Amsterdamse modemerk Scotch & Soda lanceert een limited edition unisex wollen vest, gemaakt in samenwerking met The Knitwit Stable – een kleinschalige schapenboerderij en breistudio in de buurt van Amsterdam. De samenwerking maakt deel uit van Scotch & Soda’s strategie om meer gebruik te maken van duurzame productiemethoden en meer Nederlandse wol in haar […]
...
lees meer
In the largest sustainability study conducted to-date by the United Nations Global Compact and Accenture, only 18% of CEOs said that governments and policymakers have given them the clarity needed to meet their sustainability and climate change targets. Released today ahead of COP26 in Glasgow, business leaders are also sounding the alarm on the early […]
...
lees meer
Meer dan tachtig mensen dienden deze week bij de Reclame Code Commissie een klacht in tegen KLM, aldus Kassa. Net als bij Shell, die eerder op de vingers werd getikt voor reclames met de leus ‘CO2-neutraal autorijden’, willen de indieners dat KLM stopt met reclame maken voor CO2-neutraal vliegen via het programma CO2ZERO. “KLM kan […]
...
lees meer
Vanaf vandaag, World Vegan Day, liggen de 100% vegan en plantaardige visvervangers van Vegan Visboer in de schappen van verschillende horecagroothandels. Nederlandse restaurants, hospitality en andere horecagelegenheden hebben hiermee toegang tot een 100% guilt-free en gezond aanbod van vegan visproducten om aan hun menukaart toe te voegen. “De producten passen volledig bij de verschuiving naar […]
...
lees meer