BAM versnelt klimaatdoelstellingen met zeven jaar

Koninklijke BAM Groep nv kende in het eerste kwartaal van 2022 een sterke operationele prestatie, inclusief de afwikkeling van zeesluis IJmuiden (OpenIJ) en een buitengewone bijdrage van de ppsjoint venture. De kaspositie en orderportefeuille van BAM blijven solide. Voor 2022 verwacht BAM een verbetering van de gecorrigeerde EBITDA-marge ten opzichte van de marge over geheel […] ... lees meer

Lichtste recyclebare wijnfles nu verkrijgbaar in wit en rosé variant bij HEMA

HEMA speelt in op de stijgende vraag naar ‘positieve wijnen met positieve impact’. Dit is wijn van goede kwaliteit, betaalbaar én duurzaam. Om die reden introduceert HEMA letterlijk een ‘Positive’ wijn: een Italiaanse wijn in een kartonnen jasje. Deze nieuwe fles bestaat uit 94% gerecycled karton en is tot wel vijf keer lichter dan een […] ... lees meer

50% meer plastic afval op stranden dit jaar

Keep Sea Blue, een onafhankelijke en internationale milieuorganisatie gevestigd in Athene, zet in op Oracle Cloud Infrastructure (OCI) en Oracle Blockchain ter ondersteuning van zijn missie om de Middellandse Zee vrij te houden van plastic. Keep Sea Blue stimuleert een circulaire economie voor het verzamelen, recyclen en hergebruiken van plastic langs de kust. Met Oracle Cloud kan de organisatie […] ... lees meer

Websuper Picnic stapt versneld volledig over op Beter Leven-kip

Online supermarkt Picnic verkoopt vanaf 7 mei uitsluitend nog kippenvlees dat minimaal voorzien is van 1 ster van het Beter Leven-keurmerk van de Dierenbescherming. Daarmee heeft Picnic het meest diervriendelijke kippenschap in Nederland. Dankzij de samenwerking met de leverancier, die zijn kippenvlees onder meer betrekt van pluimveehouder Bert de Bruijckere uit Zeeland, kan Picnic dit […] ... lees meer

Solidly lanceert duurzame solid bars in samenwerking met Piet Paris

Solidly heeft een duurzame kijk op persoonlijke verzorging. Dit merk solid cosmetica bars verzorgt de huid zonder onnodig gebruik van plastic, water en sulfaten. Dit voorjaar lanceert Solidly een bijzondere samenwerking met de Nederlandse mode illustrator Piet Paris. Zijn iconische illustraties verwijzen naar vrouwen uit verschillende culturen en achtergronden en zie je terug op de […] ... lees meer

Industrie versnelt investeringen in energie-efficiëntie

Door de steeds groter wordende impact van energiekosten op de winst wordt aan energie-efficiëntie een hogere prioriteit toegekend, maar kosten en stilstand zijn nog wel belangrijke obstakels voor investeringen. Dit blijkt uit een wereldwijde enquête in opdracht van ABB. Het onderzoek geeft inzicht in de huidige en toekomstige plannen van bedrijven waarin inves­teringen in energie-efficiëntie […] ... lees meer

Fraaie circulaire gemeentewerf voorziet in energie wagenpark en gebouw

De nieuwe circulaire gemeentewerf van Nieuwkoop – een ingenieus ontwerp van ORGA-architect in de vorm van een reptiel – is onlangs opgeleverd. Het gebouw waarin de onderhoudsdiensten en de groenvoorziening van de gemeente vanaf nu huizen, is een ware ‘showcase’ geworden van biobased, biofilisch en circulair bouwen. Zo voorziet de gemeentewerf met haar zonnepanelen en […] ... lees meer

Tony’s Chocolonely wint internationale Stop Slavery Award

Tony’s Chocolonely is de winnaar van de Stop Slavery Award van de Thomson Reuters Foundation. Deze prijs is uitgereikt als erkenning van Tony’s voortrekkerspositie in de wereldwijde strijd tegen moderne slavernij en kinderarbeid. De Stop Slavery Award is een prijs die jaarlijks wordt uitgereikt aan bedrijven die zich op uitzonderlijke manier inspannen om illegale arbeid, de […] ... lees meer

EU-taxonomie klimaatrapportages bij beursgenoteerde bedrijven lopen sterk uiteen

Het merendeel van de beursgenoteerde ondernemingen in Nederland geeft inzicht in het deel van hun bedrijfsactiviteiten dat grote invloed heeft op het klimaat. Volgens de Europese taxonomieregelgeving moeten deze bedrijven dit volgens dezelfde groene taal classificeren. Echter, de manier waarop dat gebeurt, loopt sterk uiteen. Daarmee is vergelijking van Nederlandse bedrijfsinspanningen voor het klimaat nauwelijks […] ... lees meer

Meerderheid Chief Supply Chain Officers bereid winst in te leveren voor duurzaamheid

Chief Supply Chain Officers (CSCO’s) zijn vastbesloten hun supply chains duurzamer en veerkrachtiger te maken. 51 procent zegt bereid te zijn daarvoor gemiddeld 5 procent winst op te offeren. Data en nieuwe technologieën moeten hen helpen hun doel te bereiken. Ook geeft 53 procent aan dat hun digitale supply chain-transformatie het belangrijkste concurrentievoordeel zal zijn […] ... lees meer