Coca-Cola in Nederland introduceert doppen die vastzitten aan alle plastic flessen

Coca-Cola in Nederland introduceert met ingang van vandaag aangehechte doppen op haar plastic flessen. Consumenten zullen de nieuwe flessen vanaf begin oktober in de winkel tegenkomen. Met de introductie zet het bedrijf een volgende stap naar een “World Without Waste”, de wereldwijde strategie voor het inzamelen en verduurzamen van verpakkingen. De aangehechte dop zorgt ervoor […] ... lees meer

Greenchoice en Vattenfall zullen consumenten voortaan beter informeren over duurzaamheid

De energieleveranciers Vattenfall en Greenchoice zeggen toe bepaalde duurzaamheidsclaims op hun websites aan te passen of niet meer te gebruiken. Ze beloven consumenten duidelijker te informeren om zo risico op misleiding over duurzaamheid te voorkomen. Daarnaast doneren zij respectievelijk 950.000 euro en 450.000 euro aan verschillende duurzame doelen ter compensatie van hun onduidelijke en onvoldoende […] ... lees meer

Cérélia lanceert OaYeah! pancakes: eerste koelverse pannenkoeken van haverdrank

Foodproducent Cérélia brengt een nieuw merk op de markt: OaYeah!, de eerste en enige kant-en-klare pancakes in de supermarkt die gemaakt zijn van haverdrank. De huisgemaakte haverdrank vervangt koemelk: één van de belangrijkste basisingrediënten in een traditioneel pannenkoekrecept, maar ook het ingrediënt met de grootste CO2e-voetafdruk. Met de lancering van OaYeah! wil moederbedrijf Cérélia consumenten […] ... lees meer

Winnaars Jan Terlouw Innovatieprijs 2022 bekend

Jan Terlouw heeft tijdens een bijeenkomst bekend gemaakt dat Callic uit Staphorst met de aquathermie skid de Jan Terlouw Innovatieprijs heeft gewonnen. In de categorie Ambitieprijs is NoPalm Ingredients met microbiële olie uit reststromen als vervanging voor palmolie de winnaar! De prijsuitreiking vond donderdagavond plaats op de vierde editie van het informatieve festival The Future of […] ... lees meer

Stichting Verspilling is Verrukkelijk brengt nieuwe kookboek ‘Delicious Switch’ uit in samenwerking met duurzame influencers en impactpartners

De stichting Verspilling is Verrukkelijk, een groeiend platform van 25+ merken die zich inzetten tegen voedselverspilling, brengt het nieuwe kookboek ‘Delicious Switch’ uit. In dit kookboek komt niet alleen het thema voedselverspilling terug, maar nog vijf andere thema’s die een belangrijke rol spelen in de transitie naar een duurzamer voedselsysteem. Voor de recepten en inspirerende […] ... lees meer

Alle cacao in Verkade chocoladerepen én koekjes nu Fairtrade

Verkade en Fairtrade hebben hun samenwerking hernieuwd. Alle cacao in de chocoladerepen én koekjes van Verkade is nu Fairtrade. De overstap van Verkade naar Fairtrade startte al in 2021, waardoor Verkade in bijna één jaar tijd een Fairtrade premie van € 200.000,- heeft gegenereerd voor Fairtrade cacaocoöperaties. Er is geen betere timing om dit te […] ... lees meer

SDG managementsysteemnorm: geef uw mening!

Het Deens ISO-lid DS heeft een voorstel gedaan om een internationale managementsysteemnorm te ontwikkelen over de Sustainable Development Goals (SDG’s). NEN kan namens Nederlandse belanghebbenden input geven op dit voorstel. U kunt tot 19 november 2022 uw mening met NEN delen. Het voorstel omhelst een systematische managementaanpak waarmee organisaties de benodigde stappen kunnen zetten om […] ... lees meer

Auping, Bedaffair en Forbo winnaars Duurzaam Wonen Awards 2022

Op vrijdag 7 oktober was het zover. Vanuit een overvol Woontheater op de vt wonen&designbeurs maakte The Substitute de winnaars van de Duurzaam Wonen Awards 2022 bekend. Het Elysium matras van Auping werd gekozen tot ‘Beste Duurzame Product 2022’. Bedaffair werd verkozen tot ‘Beste Duurzame merk 2022’ en de Marmoleum vloer van Forbo tot ‘Lievelingsproduct […] ... lees meer

Agrifoodmonitor 2022 – Overschakelen op meer plantaardig eten: het gaat ons niet gemakkelijk af

Nederlanders staan ervoor open om zuivel, vlees en eieren te vervangen door plantaardige alternatieven, maar uit hun gedrag blijkt dit niet altijd. Ook in dit geval is willen dus niet automatisch doen, valt uit de Agrifoodmonitor 2022 op te maken. Uit de onderzochte gedragsfactoren motivatie, capaciteit en gelegenheid blijkt dat Nederlanders vooral de capaciteit (kennis […] ... lees meer