Circulair pioniers MaGie Creations en Looop bundelen krachten en houden bierbostel in onze voedselketen

Brouwgraan-expert MaGie Creations en gevestigd reststroomverwaarder Looop slaan de handen ineen om samen de grootschalige verwerking van bierbostel tot duurzame ingrediënten voor de voedingsindustrie te realiseren. Vanuit een gedeeld streven naar een volledig circulaire economie, verzekeren de partners bierbostel in zijn geheel binnen de voedselketen te houden zonder gedeelten van deze reststroom tot biomassa te […] ... lees meer

Samenwerking Nobian en Adven bij bouw elektrische indampinstallatie voor natronloog

Energiepartner Adven start bij Nobian in Delfzijl met de bouw van een energiezuinige indampinstallatie voor de productie van natronloog. Hiermee wordt jaarlijks 25.000 ton CO₂-uitstoot gereduceerd; een energiebesparing van 85%. De Europese leider op het gebied van zout, essentiële chemicaliën en opslagcavernes, tekende vandaag het contract met Adven op het Chemie Park. De installatie zal […] ... lees meer

Royal FloraHolland sluit aan bij HSPI voor verduurzaming verpakkingen

Afgelopen juli heeft Royal FloraHolland zich aangesloten bij het Horti Sustainable Packaging Initiative (HSPI). Dit initiatief biedt ons de kans om actief bij te dragen aan het verminderen van de milieu-impact van verpakkingen. Onze deelname aan HSPI biedt voordelen voor de kwekers en kopers. Door het werken aan gezamenlijke, duurzame standaarden worden de klanten geholpen […] ... lees meer

Nederlandse start-up neemt deel aan Europese editie Amazon Sustainability Accelerator

Acht innovatieve duurzame start-ups zijn geselecteerd voor de nieuwste editie van de Amazon Sustainability Accelerator, waarmee zij een impuls voor hun bedrijf krijgen. In een op maat gemaakt 10-wekenprogramma krijgen ze toegang tot expertworkshops, mentorschap, €12.000 aan aandelenvrije subsidie en $10.000 aan AWS Active Credits, waarmee zij gebruik kunnen maken van Amazon Web Services om […] ... lees meer

Albert Heijn: eerlijke en duurzamere cacao voor al het eigen merk

Vandaag kondigt Albert Heijn de volgende stap in de strategische samenwerking met Tony’s Open Chain aan. Als eerste supermarkt zet het alle eigen merkproducten die cacao bevatten in de komende 3 jaar volledig over op cacao ingekocht via Tony’s Open Chain. Zo draagt de supermarktketen bij aan een positieve impact op mens en milieu in […] ... lees meer

Eumedion roept op tot verbeterde governancerelatie tussen Nederlandse beursondernemingen en institutionele beleggers

De grote beursondernemingen en de grote institutionele beleggers hebben een gedeelde verantwoordelijkheid om de grote maatschappelijke uitdagingen van dit moment aan te pakken. We moeten in de relatie tussen beursondernemingen en institutionele beleggers niet langer uitgaan van tegengestelde, maar van collectieve belangen en langetermijnverbondenheid. Het is hierbij zaak dat institutionele beleggers meer gaan investeren in […] ... lees meer

Cradle to Cradle Products Innovation Institute lanceert C2C Certified® Circularity

Het Cradle to Cradle Products Innovation Institute presenteert met trots C2C Certified® Circularity. Deze certificering herdefinieert circulair productontwerp, waardoor zowel grote als kleine bedrijven in staat worden gesteld om producten te ontwikkelen die bijdragen aan de circulaire economie. Een van de meest impactvolle stappen die bedrijven tegenwoordig kunnen ondernemen voor zowel de mensheid als het […] ... lees meer

In 2023 opnieuw flinke groei zonne-energie in Nederland

Het opwekvermogen van zonne-energie in Nederland is in 2023 opnieuw flink gegroeid. De Monitor Zon-pv 2024 van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) laat een stijging van 22% zien. Daarmee droeg zonne-energie voor 16% bij aan de totale elektriciteitsproductie. In 2022 was dit nog 14%. Zonne-energie belangrijk voor Nederland De monitor komt elk jaar uit […] ... lees meer

57% van de Nederlanders wil betaalbare energie, slechts 44% wil betalen voor duurzaamheid

Betaalbare energie is een topprioriteit voor Nederlandse huishoudens, maar slechts 44% is bereid om bij te dragen aan de kosten van de energietransitie. Uit nieuw onderzoek van Accenture blijkt dat wereldwijd $115 biljoen aan investeringen nodig is om de klimaatdoelen te bereiken. Het rapport The energy provider’s guide to net zero: Managing consumer affordability and […] ... lees meer

Onderzoek EIB: Meer dan 60% van de Europese bedrijven heeft geïnvesteerd in klimaatmitigatie en -adaptatie

Bedrijven in de Europese Unie hebben de gezondheids-, prijs- en handelsschokken van de afgelopen vier jaar relatief goed doorstaan ​​en hebben hun ambities op het gebied van groene en digitale transformatie vergroot, blijkt uit een onderzoek van de European Investment Bank (EIB).  De Investment Survey 2024 van de EIB, die vandaag is gepubliceerd tijdens de […] ... lees meer

Peiling Nederlanders en klimaatverandering: Industrie gezien als meest vervuilende sector

Voor 31% van de Nederlanders is klimaatverandering een van de grootste zorgen voor Nederland.  De woningmarkt, zorgen om de kosten voor levensonderhoud en de gezondheidszorg staan bovenaan in dit rijtje, maar klimaatverandering komt direct hierna. Dat blijkt uit een peiling onder Nederlanders door onderzoeksbureau Verian in opdracht van Natuur & Milieu. De milieuorganisatie onderzocht ook […] ... lees meer

Nederlandse NGO’s werken gezamenlijk aan benchmark voor duurzaamheidbeleid

Een groep enthousiaste vertegenwoordigers van non-profitorganisaties en leden van Partos heeft de handen ineengeslagen in een werkgroep. Hun doel? Duurzame werkpraktijken bevorderen met respect voor het milieu, het klimaat en de samenleving. Dit moet op een meetbare en verifieerbare manier gebeuren, gebaseerd op duidelijke indicatoren die relevant zijn voor de hulpverleningssector. Afgelopen week presenteerde zij […] ... lees meer