VELUX bouwt aan duurzamere toekomst: woningen met recordlage CO-voetafdruk

Afgelopen vrijdag opende VELUX de deuren van Living Places Kopenhagen, een experimentele leefomgeving met zeven woonprototypes die aantonen dat we niet hoeven te wachten op toekomstige technologie om duurzamer te bouwen. Het Living Places-concept laat zien hoe we gebouwen met een drie keer lagere CO2-voetafdruk dan de huidige Deense wetgeving en tegelijk een comfortabel binnenklimaat kunnen […] ... lees meer

Minder CO₂. Meer Bouwen

Alle partners van het Urban Mining Collective (22) en alle partners van de Circle of Concrete (9) pakken tezamen het initiatief om zich nog meer in te zetten om nog meer te kunnen bouwen en minder CO₂ uit te stoten. De woningbouwopgave in Nederland is ongekend groot. Grote kans dat we de gestelde aantallen niet […] ... lees meer

PowerGo plaatst laadpalen voor Basic-Fit in Nederland en België

PowerGo en Basic-Fit zijn een samenwerking aangegaan voor het realiseren van laadoplossingen bij de vestigingen van Basic-Fit. Het gaat hierbij om ongeveer 450 mogelijke locaties, verspreid over Nederland en België. PowerGo gaat normale en snelle laders plaatsen, waar bestuurders van elektrische auto’s kunnen opladen met 100% groene energie. PowerGo is hiermee de preferred Charge Point […] ... lees meer

European companies requested to disclose on plastics for the first time through CDP

Nearly 1.400 companies in Europe can, from today, disclose their plastic-related impacts for the first time as CDP’s global environmental disclosure platform opens for 2023 reporting. Companies will disclose information on the production and use of the most problematic plastics, i.e., plastic polymers, durable plastics, and plastic packaging. This data – where publicly disclosed – will […] ... lees meer

Lidl sluit zich aan bij stichting The Green Mile

Stichting The Green Mile (TGM) verwelkomt Lidl als eerste nieuwe corporate partner sinds haar oprichting in 2022. Hiermee bestaat TGM uit zeven partners die de ambitie delen om van de Stadhouderskade een leefbare plek voor mens, plant en dier te maken. De Stadhouderskade in Amsterdam is een vervuilde, rumoerige, ongezonde en verkeersonveilige verkeersader door de […] ... lees meer

Nu ook hervulbare bierflesjes en fusten mogelijk voor craftbrouwers

De brouwers van Nederland zijn sinds jaar en dag absolute koplopers bij het gebruik van hervulbare verpakkingen: bierflesjes, fusten, maar bijvoorbeeld ook kratten en pallets. Door dezelfde verpakking zo vaak mogelijk opnieuw te gebruiken, besparen de brouwers daarmee de vaak energie-intensieve recyclingprocessen. Op dit moment zijn bijna 95% van de bierflessen die gebruikt worden hervulbaar. […] ... lees meer

Steeds meer bedrijven zetten in op duurzaam ondernemen 

Verschillende redenen maken het voor bedrijven interessant de focus te verleggen naar een duurzame vorm van ondernemen. Duurzaam ondernemen is een begrip wat zich lastig laat definiëren, daar het uit tal van verschillende componenten bestaat. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verschil tussen het laten plaatsen van zonnepanelen op het dak van je bedrijfsvastgoed en het […] ... lees meer

CPB: Klimaatbeleid schaadt bedrijven nauwelijks

Ondernemers lijken hun bedrijfsvoering aan te passen op klimaatbeleid, in plaats van hun bedrijf te verplaatsen naar landen zonder of met minder streng klimaatbeleid. Er is weinig tot geen bewijs dat klimaatbeleid de winst, productiviteit of omzet van een gemiddeld industrieel bedrijf heeft gedrukt. Dat blijkt uit een CPB-studie naar het effect van koolstofkosten voor […] ... lees meer

Nieuwe stappen voor Albert Heijn in 2023: B Corp Certificering en true pricing

Vandaag publiceert Albert Heijn het duurzaamheidsverslag over 2022. In dit verslag blikt de supermarkt terug op de stappen die in 2022 gezet zijn om de missie ‘Samen beter eten bereikbaar te maken. Voor iedereen.’ te realiseren. Ook maakt Albert Heijn twee nieuwe ontwikkelingen bekend: de stap naar B Corp certificering en een experiment met true […] ... lees meer

Nederlandse bedrijven committeren zich aan wetenschappelijke net-zero klimaatdoelstellingen

Vandaag verbinden 10 CEO’s van vooraanstaande Nederlandse bedrijven zich aan op wetenschap gebaseerde klimaatdoelstellingen, de Net-Zero Science Based Targets van het Science Based Targets-initiatief (SBTi). Hiermee werken de bedrijven toe naar opereren in hun hele waardeketen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs en dragen ze bij aan het beperken van de wereldwijde temperatuurstijging tot […] ... lees meer