SER treedt toe tot UN Global Compact Network Netherlands

Met de toetreding tot het UN Global Compact Network Netherlands, ondersteunt de Sociaal-Economische Raad (SER) het doel van deze organisatie om internationaal maatschappelijk verantwoord ondernemen (IMVO) te bevorderen bij het bedrijfsleven. Ook brengt de SER kennis en ervaring in op het gebied van IMVO en profiteren de achterbannen van beide organisaties van elkaars netwerken. Merei […] ... lees meer

Melkveehouders gematigd positief over verduurzaming, maar obstakels zijn er wel

Melkveehouders staan over het algemeen gematigd positief tegenover de verduurzaming van hun bedrijf en hun sector. Ze ervaren echter allerlei obstakels die het voor hen moeilijk maken om hun bedrijf nog verder te verduurzamen, ook omdat ze vinden dat ze al veel doen. Melkveehouders noemen het ontbreken van een goed verdienmodel, wisselend beleid, een gebrek […] ... lees meer

KPMG en Naturalis bundelen krachten

KPMG is een samenwerking aangegaan met Naturalis Biodiversity Center, het nationale onderzoeksinstituut voor biodiversiteit en natuurhistorisch museum. In deze samenwerking komen twee werelden samen: de wetenschappelijke kennis van Naturalis op het gebied van biodiversiteit en de ervaring van KPMG op het gebied van advies over duurzaamheid, strategie en uitvoering. Dankzij deze samenwerking kunnen organisaties en bedrijven […] ... lees meer

Nationaal Klimaat Platform: Daadkracht en draagvlak zijn de pijlers onder de aanpak van klimaatverandering

“Liever een heldere koers die onvermijdelijk ook pijn met zich meebrengt dan uitstel van maatregelen die in de toekomst toch onvermijdelijk zullen zijn.” Dit concludeert Kees Vendrik, voorzitter van Het Nationaal Klimaatplatform (NKP), dat haar eerste Signalenrapport aan het kabinet heeft uitgebracht. Het NKP stelt dat draagvlak voor klimaatbeleid voor veel burgers en ondernemers in […] ... lees meer

Leiden introduceert to-go statiegeldbeker

De Liever in Leiden- beker werd vandaag geïntroduceerd door wethouder Yvonne van Delft (Energie, Werk en Inkomen en Cultuur), centrummanager Gijs Holla en Elise Mooijman van Stichting Nederland Schoon. Vanaf 1 juli 2023 mogen to-go wegwerpbekers- en bakjes die plastic bevatten niet meer gratis worden uitgegeven en is de ondernemer verplicht om een herbruikbaar alternatief […] ... lees meer

South Pole roept bedrijven op zich te scharen achter nieuwe toekomstbestendige groene claim: Funding Climate Action

Vandaag lanceerde South Pole ‘Funding Climate Action’ (FCA), een nieuwe klimaatclaim en bijbehorend klimaatlabel om bedrijven te helpen op geloofwaardige wijze te communiceren over klimaatmaatregelen binnen en buiten hun waardeketen. Het label is een kwaliteitsmerk dat laat zien dat een organisatie verantwoordelijkheid neemt voor haar emissies en een uitgebreid proces heeft doorlopen om ervoor te […] ... lees meer

Reclame Code Commissie oordeelt: ‘Fair Travel’-campagne van TUI is misleidend

De ‘Fair Travel’-campagne van TUI Nederland is op vijf punten misleidend bevonden. Met dit oordeel kwam de Reclame Code Commissie deze week naar aanleiding van een klacht die werd ingediend door Eric Stam, docent op een luchtvaartschool, en 25 medestanders, waaronder Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij. De klacht richtte zich op vijf onderdelen van de […] ... lees meer

100% circulair substraat biedt potentie voor duurzame insectenkweek

Insecten kunnen een belangrijke rol spelen in het tegemoetkomen aan de groeiende vraag naar dierlijke eiwitten, waarbij voor optimalisatie van duurzame en productieve insectenkweek een sleutelrol is weggelegd. Onderzoek, op initiatief van RavenFeed, wijst erop dat substraat op basis van circulaire reststromen kan dienen als hoogwaardige voedingsbron voor de zwarte soldaatvlieg. RavenFeed zet zich in […] ... lees meer

UPV Wetgeving: Afgedankt textiel wordt beter gerecycled dankzij Nederlandse traceerbaarheidstechnologie

Aware™ helpt producenten en importeurs van duurzaam textiel met het rapporteren en behalen van de doelen in de nieuwe UPV Textiel wet die op 1 juli van kracht gaat. Het Aware™ Virtual ID, een Digital Product Passport (DPP), helpt merken hun impact te meten aan de hand van eerstehands data en geeft hen de mogelijkheid […] ... lees meer

Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht […] ... lees meer

Nederlandse bedrijven laten het afweten op biodiversiteit

De VBDO (Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling) heeft vandaag de belangrijkste bevindingen onthuld van haar jaarlijkse AGM engagement rapport. Het rapport belicht cruciale inzichten die zijn verkregen door het onderzoeken van activiteiten en in gesprek gaan met 33 Nederlandse, beursgenoteerde bedrijven op het gebied van biodiversiteit. Het identificeert onder andere gebieden waar bedrijven vooruitgang […] ... lees meer