Consument shopt in de toekomst vaker online en duurzamer, maar niet per se in een metaverse

Consumenten verwachten in de toekomst meer online te gaan besteden. Ze verwachten 37% van hun uitgaven online te besteden in 2028, 5 procentpunt meer dan het werkelijke percentage in 2022. Daarnaast gaan consumenten duurzamere keuzes maken bij hun online aankopen en hechten ze meer waarde aan hun data. Dit blijkt uit onderzoek dat in opdracht […] ... lees meer

Nederlandse bedrijven laten het afweten op biodiversiteit

De VBDO (Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling) heeft vandaag de belangrijkste bevindingen onthuld van haar jaarlijkse AGM engagement rapport. Het rapport belicht cruciale inzichten die zijn verkregen door het onderzoeken van activiteiten en in gesprek gaan met 33 Nederlandse, beursgenoteerde bedrijven op het gebied van biodiversiteit. Het identificeert onder andere gebieden waar bedrijven vooruitgang […] ... lees meer

Vanaf 1 juli aanscherping energiesparingsplicht voor bedrijven en instellingen

Energiebesparing is belangrijk om energiekosten te besparen, maakt Nederland minder afhankelijk van de import van fossiele brandstoffen en zorgt voor minder CO2-uitstoot. Veel bedrijven en instellingen zijn nu al verplicht om energiebesparende maatregelen te nemen die zich in vijf jaar of minder terugverdienen. Om het besparen van energie verder te stimuleren scherpt het kabinet de […] ... lees meer

Lay’s vertelt het verhaal achter haar duurzaam geteelde aardappels

“Achter de beste chips, zitten de beste aardappels”, zo luidt de slogan van de nieuwe zomercampagne van Lay’s. Met deze campagne wil Lay’s haar consumenten bewust maken van de duurzaam geteelde* 100% kwaliteitsaardappels* die worden gebruikt voor het maken van hun favoriete chips. Een groot deel van deze aardappels worden in Nederland geteeld. De rest […] ... lees meer

De meest duurzame herbruikbare koffiebeker?!

De koffiebeker, het is misschien wel het meest actuele gespreksonderwerp bij de koffieautomaat op dit moment. En dat heeft alles te maken met de wet- en regelgeving rondom het uitbannen van ‘single use plastics’ (SUP). Hieronder valt ook de eenmalige koffiebeker die vaak bestaat uit papier met een plastic coating die vervolgens na eenmalig gebruik […] ... lees meer

VANBER lanceert duurzame tassen gemaakt van cactusleer

Het nieuwe Nederlandse merk VANBER presenteert een innovatieve lijn van duurzame rugtassen, vervaardigd uit cactusleer. Deze bijzondere materiaalkeuze benadrukt de toewijding van het merk aan duurzaamheid en biedt consumenten een milieuvriendelijk alternatief voor lederen of kunststof tassen. Het gebruikte cactusleer is afkomstig van de Mexicaanse Nopal cactus, ook wel bekend als de ‘prickly pear’. Deze […] ... lees meer

Amsterdammers bouwen drijvende kathedraal van stedelijk afvalmateriaal

Marius Smit, oprichter van de sociale onderneming Plastic Whale, kondigt zijn nieuwste project aan: Cathedrall (geschreven met ‘-all’, verwijzend naar: ‘voor iedereen’). Het is een drijvende kathedraal gebouwd van diverse stedelijke afvalmaterialen. Samen met partners D/DOCK, een creatieve studio en impactinnovatiebureau Max-G wil Smit een breed publiek betrekken bij de circulaire transitie. De drijvende kathedraal […] ... lees meer

New circular economy opportunity for fashion and textile companies

During the Global Fashion Summit in Copenhagen, Denmark, the CTI Fashion Initiative was unveiled as a new collaboration to propel the adoption of circularity in the fashion industry. Led by the World Business Council for Sustainable Development (WBCSD), VF Corporation and Deloitte Switzerland, the collaboration unites industry players to establish harmonized standards, metrics, data and best […] ... lees meer

Interface lanceert collectie ‘Upon Common Ground’ in Europa

Vloerenfabrikant Interface lanceert vandaag de tapijttegelcollectie ‘Upon Common Ground’ in Europa. De collectie is ontwikkeld tijdens een zevenjarig project in Australië en borduurt voort op het bekende biofiele Interface-design, waarbij wordt gekeken naar de connectie tussen mens en natuur. De collectie bestaat uit vijf verschillende paletten die geïnspireerd zijn door de Australische natuur: woestijn, zout water, zoet […] ... lees meer

EcoVadis Index: Companies of All Sizes and Performance Levels Continue to Make Significant Strides on Their Sustainability Journeys

Companies across the globe, of all sizes and maturity, continue to improve their sustainability performance and build upon ongoing progress to implement positive sustainable practices across their value chains. This insight and more are found in the seventh edition of the Business Sustainability Index, published today by business sustainability ratings provider EcoVadis.  This year’s Index is based […] ... lees meer

Ecosysteem sociaal ondernemerschap moet inclusiever

Het ecosysteem voor sociaal ondernemerschap is niet inclusief genoeg. Sociaal ondernemers met een migratieachtergrond lopen tegen hardnekkige drempels op. Dat blijkt uit rapport ‘Iedereen aan de Bak: op weg naar een inclusieve social enterprise beweging’ van Social Enterprise NL. Programma voor meer inclusie Afgelopen jaar startte Social Enterprise NL met het All-in programma. Daarin wordt […] ... lees meer

Duurzame schoonmaakmiddelen van BRAUZZ. nu ook beschikbaar in retail

BRAUZZ., online aanbieder van duurzame schoonmaak- en wasproducten maakt deze week zijn entree in de Nederlandse retail. Het bedrijf gaat een samenwerking aan met Blokker en is vanaf deze week beschikbaar in 135 Blokker filialen door heel Nederland. BRAUZZ. biedt innovatieve, duurzame en hervulbare schoonmaakmiddelen zonder gebruik van plastic verpakkingen. Blokker maakt een heel schap […] ... lees meer