Ruim honderd bedrijven in de recreatiesector ontvingen een milieubarometer tijdens de tweede landelijke uitreiking donderdag 22 juni jongstleden in het Nationaal Sport Centrum Papendal. Onder hen bevindt zich een aantal bungalowparken van Center Parcs en Gran Dorado die het hoogste niveau, de gouden milieubarometer, gekoppeld aan Milieukeur, hebben behaald. Milieukeur is voor het eerst aan een dienstverlenende sector, de recreatiesector, uitgereikt. De milieubarometer kan worden gezien als het keurmerk voor duurzaam ondernemerschap in de recreatiesector.
...
lees meer
Minister Herfkens heeft felle kritiek op de Nationale Commissie voor internationale samenwerking en duurzame ontwikkeling (NCDO). Dat meldt het tijdschrift onzeWereld deze maand. De NCDO heeft tot taak de interesse van de Nederlandse burgers voor ontwikkelingssamenwerking en milieubehoud op peil te houden.
...
lees meer
Internationaal opererende ondernemingen hebben er belang bij zich te verdiepen in de mensenrechtensituatie in de landen waar zij opereren. Bedrijven worden in toenemende mate aangesproken op hun gedrag. Bedrijven die zich bezinnen op hun eigen positie ten aanzien van de rechten van de mens – in de breedste zin van het woord – en die mogelijk positief bijdragen aan het mensenrechtenklimaat, vergroten hun eigen kans op succes op de lange termijn. Dat is de strekking van de brochure Ondernemen en de rechten van de mens van de ondernemingsorganisatie VNO-NCW.
...
lees meer
As shareholders take on a more active role in demanding ethical business practices, a growing number of institutional investors say they’re as concerned with the business decisions made by corporate boards as companies’ financial performance.
...
lees meer
Van de 3’P’s (People-Planet-Profit) was de Profit-kant nog het minst uitgewerkt. Het zou meer moeten zijn dan de financiele resultaten van een onderneming. Meer economisch van aard. Maar verder kwam het nog niet.
Britisch Telecom (BT) en de bekende engelse professor Simon Zadek (voorzitter van the Institute of Social and Ethical AccountAbility) hebben een rapport gepubliceerd waarin een slag is gemaakt met een uitwerking.
...
lees meer
OneWorld and the Dutch aid agency Hivos are to join forces to help
organisations based in developing countries to use the Internet for
sustainable development and human rights.
...
lees meer
De Vereniging van Beleggers in Duurzame Ontwikkeling (VBDO) stelt jaarlijks de omvang vast van duurzaam beleggen en sparen in Nederland. Wederom is in 1999 weer een flinke groei aangetoond.
...
lees meer
Bedrijven die zelf goede manieren ontwikkelen, opzetten en controleren om het milieu te beschermen in alle stadia van hun productieprocessen, kunnen een andere soort milieuvergunning krijgen.
...
lees meer
Een deel van de voetballen met het officiele -Euro 2000′-logo wordt door Indiase kinderen onder ongezonde omstandigheden vervaardigd. Dat zegt de Landelijke India Werkgroep (LIW) na onderzoek.
...
lees meer
Het tijdschrift Ode is een bekende onder het maatschappelijk bewuste publiek. Destijds is het tijdschrift Source hierin opgenomen als katern “Ode aan het werk”. Deze katern wordt nu afzonderlijk uitgebracht en verder uitgebreid. De website duurzaam beleggen gaat voor deze uitgaven een fictieve duurzame beleggingsportefeuille beheren.
...
lees meer
De sponsors van het Europees Kampioenschap Voetbal hebben toegezegd menselijke arbeidsvoorwaarden na te komen bij de productie van sportkleding. Dit is een succesje van een actie van de Schone Kleren Campagne (SKC). Toch lijkt de toezegging hoofdzakelijk voor de publiciteit belangrijk. Want in de praktijk worden de mooie woorden nauwelijks waargemaakt, zegt het SKC.
...
lees meer
Corporate decisions have an ever greater effect upon society and the environment on a global level. As providers of information, we are aware that investors, consumers, employees and other stakeholders increasingly demand an assessment of the performance of companies in these areas to better inform their economic decisions and to exert positive influence upon corporate behaviour.
There are differing experiences regaring disclosure on different issues, which also vary by country. But in general the availability of useful quality information is far below what is needed.
No single strategy provides a universal solution to this problem. For society and company stakeholders to get the best out of the reporting of companies in the 21st Century a mix of regulatory, voluntary and market approaches is required.
The Global Partners for Corporate Responsibility Research present the 10 following demands to governments, companies and all other participants in the global economy.
...
lees meer