Body Shop roept op tot boycot Esso

Oprichter Anita Roddick van Body Shop roept op tot een boycot van Esso. Daarmee wil zij protesteren tegen het afwijzen van het protocol van Kyoto over het terugdringen van het broeikas-effect door de Amerikaanse president Bush. ... lees meer

Toepassing van het concept van sleutelvoorraden bij duurzaam ondernemen

De strategieafdeling van DGM (min. VROM) heeft een onderzoek uitgevoerd naar duurzaam ondernemen en de invulling van de ecologische dimensie hiervan. Kan een bedrijf of organisatie via een set van geaggregeerde begrippen (indicatoren) inzicht krijgen in verspilling van middelen? Is er vanwege bedrijfsactiviteiten sprake van afwenteling op de ecologische kwaliteit? En hoe gaat een organisatie strategisch om met deze inzichten? Het onderzoek kijkt naar de betekenis van -het concept van sleutelvoorraden’ als hulpmiddel voor bedrijven om de stap naar duurzaam ondernemen te maken. De sleutelvoorraden-benadering is recent toegepast bij enkele organisaties, in het rapport worden deze cases kort beschreven (Rabobank, gemeente Nijmegen, Van Melle). ... lees meer

Verantwoord ondernemen gebaat bij meetinstrumenten

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 17 augustus 2001). De wetenschap is van groot belang bij verdieping en verbreding van de bedrijfsstrategie voor mensen, milieu en winst Filosoof Henk van Luijk heeft reden tot een feestje; als een van Nederlands pioniers in het denken over bedrijfsethiek, ziet hij zijn zaaigoed tot wasdom komen. Het bedrijfsleven oriënteert zich in toenemende mate op maatschappelijke verantwoordelijkheid. Evenwel kan hij er niet van genieten, blijkens zijn column van 8 augustus in Het Financieele Dagblad. Enigszins verongelijkt constateert hij theoretische verschraling, voortschrijdende instrumentalisering en moreel vormverlies. Deze constatering doet geen recht aan het groeiproces dat ondernemingen momenteel doormaken. ... lees meer

Coming up: AA2000, the revision of AA1000

AccountAbility launched the AccountAbility 1000 (AA1000) Framework in November 1999 to provide a practical framework for organisations to address issues of accountability and to improve overall performance. At its heart is a quality management process based on stakeholder engagement. Organisations apply AA1000 in many and varied ways. It acts as a guide to best practice in social responsibility in business and not-for-profit organisations world wide. In an increasing number of cases, organisations are publicly referring to their use of AA1000 or are using independent advisors to provide statements of quality assurance matched against the contents of AA1000. AA1000 is referenced in published reports from organisations as varied as Agrocel, British Airways, Camelot, the Co-operative Bank, CIS, CWS, the Ford Motor Company, London & Quadrant Housing Group, Novo Nordisk, Shared Earth, Southern Sun Group, Traidcraft, TXU Europe, University Hospital Lewisham and Van City. It has also informally influenced a far larger group. AccountAbility is committed to developing a revised version of AA1000 in 2001. AA2000 – Accountability Management will build on an analysis of the use of AA1000 and other standards and tools, and an assessment of the needs expressed by corporations and their stakeholders for quality processes of accountability management. ... lees meer

KPMG en Erasmus Universiteit ontwikkelen model om integriteit te meten

KPMG Ethics & Integrity Consulting en de Erasmus Universiteit hebben een model ontwikkeld om de ethiek en integriteit op de Nederlandse werkvloer te kunnen meten. Hiertoe hebben zij een grootschalig onderzoek verricht onder de Nederlandse beroepsbevolking. Aan de hand van de resultaten van het onderzoek die laten zien hoe het landelijk gesteld is met ethiek en integriteit, kan een oordeel worden gegeven over de cultuur binnen bedrijfsleven en overheid. De laatste jaren wordt door zowel bedrijfsleven als overheid steeds vaker onderzoek gedaan naar de eigen cultuur, maar kunnen de resultaten niet worden vergeleken. Met het model van KPMG en de Erasmus Universiteit – de IntegriteitBarometer – kunnen de eigen uitkomsten worden vergeleken met de situatie bij andere organisaties. Het onderzoek naar integriteit op de werkvloer zal om de vijf jaar door KPMG en de Erasmus Universiteit worden uitgevoerd. ... lees meer

Maatschappelijk ondernemen verschraalt

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 7 augustus 2001). Ergens, vijf tot acht jaar geleden, is een nieuwe term opgekomen: maatschappelijk verantwoord ondernemen . Zelden heeft een begrip in zo’n korte tijd zoveel furore gemaakt. Ondernemingen, branches, milieugroeperingen, de Consumentenbond en alle media, voortdurend hebben zij het erover, met als voorlopig hoogtepunt, vorig jaar december, het rapport van de SER ‘De winst van waarden’, dat door het kabinet onverkort is overgenomen. De afkorting ‘MVO’ is onder kenners zelfs tot het normale spraakgebruik gaan behoren. ... lees meer

‘Shell maakt geen duurzame winst’

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 31 juli 2001). Unilever, Koninklijke Olie en nog een aantal beursgenoteerde ondernemingen hebben verklaard op milieu- en sociaal gebied duurzaam te willen ondernemen. Via sociale en milieujaarverslagen doen zij verslag van hun inspanningen. Maar hoe hoog is hun duurzame winst? ... lees meer