World Bank President James D. Wolfensohn appealed to business leaders to further expand their notions of corporate responsibility beyond earnings to encompass obligations to society at large, especially in developing countries.
Corporate sustainability today includes recognition of the leadership role that the private sector must take in ensuring social progress, improved equity, higher living standards, and stewardship for the environment, Wolfensohn said yesterday in a World Bank-sponsored workshop. Corporate responsibility is not philanthropy-it is good business, he said.
...
lees meer
Listed companies that are leading the way with their environmental and social policies are selling themselves and their shareholders short by failing to make the case to the City, according to research published by Business in the Environment (BiE). When asked to name spontaneously the most important factors to take into account when judging companies, 13% of companies’ own investor relations managers (IRMs) deemed environmental and social issues important – but only 3% of analysts, 4% of institutional investors and 3% of financial journalists.
...
lees meer
Private initiatives for corporate responsibility have been a major development in international management over the last twenty years. The initiatives include issuance of codes of business conduct, implementation of management systems and broader efforts to improve business accountability. Yet, there is little agreement about what these initiatives mean or how effective they are.
The OECD project on corporate responsibility seeks to shed light on various aspects of the corporate responsibility movement: What are firms and business associations doing? How have governments influenced the initiatives? What contributions, if any, have these initiatives made to improving the business sector’s ability to comply with law and regulation and to respond to broader societal expectations?
...
lees meer
A conference organised by Business in the Environment (BiE), the business-led campaign for corporate environmental responsibility, on 2 October gave clear guidance to companies on how to -bridge the gap’ between investment in environmental and social responsibility, and the value attributed to this by shareholders. The conference followed research published in May which showed that although companies’ investor relations managers believed they were communicating effectively on these issues, investors did not agree.
...
lees meer
‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen moet hoog op de agenda komen van de detailhandelaren.’ Dat zei Bert Kolkman, voorzitter van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) op het congres Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in de Detailhandel. Om dit te stimuleren werd op het congres een praktijk- en een werkboek gepresenteerd waarmee ondernemers actief aan de slag kunnen.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 2 oktober 2001).
Het heeft even geduurd, maar nu zijn ook economiestudenten gewonnen voor verantwoord ondernemen . Met ruim vierhonderd man – inderdaad, voornamelijk mannen – kwamen zij vorige week naar Tilburg, waar de studentenvereniging van de economische faculteit een congres had georganiseerd over ‘Responsible business’. Ik was een van de sprekers. De organisatoren hadden mijn inleiding trefzeker samengevat in de stelling: ‘ Verantwoord ondernemen is niet een geleidelijke ontwikkeling maar een radicale verandering’. De zaal kreeg de gelegenheid om via een stemmachine op de stelling te reageren. Drieënzeventig procent was het ermee oneens. Drieënzeventig procent had het dus mis.
...
lees meer
SAM Sustainable Asset Management / Sustainable Performance Group (SPG) for the first time presented the Sustainability Leadership Award. This annual award acknowledges an individual who, through his willingness to question orthodox thinking and determination to make alternative solutions work, has managed to make tangible progress in corporate sustainability.
The winner was picked by an independent jury and received a prize sum of CHF 50,000.
The first winner is Ray C. Anderson, CEO of Interface Inc.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 1 oktober 2001)
Nederlanders zijn geneigd te denken dat ze in een kleurrijke samenleving leven. En niemand zal ontkennen dat Nederland multicultureel is. Echter, in ons land is geen integrale benadering van de ‘nieuwe Nederlanders’ te bekennen. Uit een onlangs verschenen onderzoek van Motivaction blijkt dat bedrijven nog steeds een Nederlandse bril op hebben en daardoor niet de behoeften van de allochtone doelgroep zien. Door het negeren van 2,7 miljoen consumenten in de pr- en marketingstrategie laten bedrijven duidelijk kansen liggen. Zij hebben geen beeld van deze doelgroep en weten niet hoe ze bereikt kunnen worden. Volgens Hans Dijkstal zijn bedrijven lui en wordt er duidelijk te veel geld verdiend. Anders zouden ze wel beter uitzoeken wie hun klanten zijn.
...
lees meer
Milieuverslaglegging door bedrijven aan de overheid wordt gemakkelijker en beter. Dat is het doel van een project dat eind volgend jaar moet leiden tot elektronische milieuverslaglegging (E-MJV). In analogie met de belastingdienst zullen milieucijfers door bedrijven elektronisch kunnen worden ingediend, gevalideerd door de overheid en gebruikt door (gerechtigde) afnemers. Dit kan via internet of per modem. De betrouwbaarheid van de rapportage kan daarbij sterk verbeteren als het formulier intelligent wordt gemaakt door het inbouwen van slimme rekenhulpen, controles en -geheugen’. Het huidige rapportageformat wordt in een parallel project eenduidiger en gebruiksvriendelijker gemaakt. Ook inhoudelijk wordt het format aangepast aan de huidige beleidsvragen.
...
lees meer
Het programma Economie, Ecologie, Technologie (E.E.T.) zet al ruim 5 jaar in op het stimuleren van grote lange termijn technologie-onderzoeksprojecten die substantieel bijdragen aan verbetering van het milieu en verduurzaming van de economie. De regeling is er voor samenwerkingsverbanden van bedrijven en kennisinstellingen. E.E.T. is een gezamenlijk programma van de ministeries van EZ, OcenW en VROM.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Brabants Dagblad van 28 september 2001).
Een gezonde dosis wantrouwen was er gisteren op de Katholieke Universiteit Brabant (KUB) in Tilburg. Los van alle goede bedoelingen van aanwezige bedrijven als KPN en Philips.
...
lees meer
(Gepubliceerd in het Financieele Dagblad van 26 september 2001).
U kent ze wel, de platte gevallen van alledag. De retailinkoper, die zijn vakantie mocht doorbrengen in het Franse huis van zijn leverancier. ‘Het stond toch leeg.’ De keurige bankfunctionaris, die vanuit het ‘gezag’ van de bank je als vaste klant nog net een portie KPNaanbeveelt, etc. Intussen hebben massa’s ondernemers de mond vol van maatschappelijk verantwoord ondernemen , want ethiek is ‘in’. Als het goed gaat, kunnen we ons kennelijk een onsje ethische reflectie permitteren. Het is een beetje te vergelijken met de handelaar, die zijn geld vaak ten koste van anderen verdiende en zich gaat profileren als mecenas.
...
lees meer