New report spotlights trends in corporate sustainability reporting

– Companies struggle to breach the -glass ceiling’ of transparency and accountability – Reports are getting bigger-but not better As trust in capitalism and multinational corporations hits new lows, corporate social responsibility (CSR) and sustainability reporting potentially offers real opportunities for companies to rebuild that trust. This is one of the conclusions from the latest report by SustainAbility and the United Nations Environment Programme (UNEP), Trust Us: The 2002 Global Reporters Survey of Corporate Sustainability Reporting. ... lees meer

De “smerige streken in de strijd tussen burger en bedrijfsleven” in boekvorm

Het bedrijfsleven wringt zich in allerlei bochten om zijn bezoedelde imago op te poetsen. In haar boek Schone Schijn schetst Eveline Lubbers het arsenaal van de directiekamer, variërend van geavanceerde PR-strategieën tot complete spionageoperaties. Investeren in maatschappelijk verantwoord ondernemen gaat gepaard met pogingen de publieke opinie te beïnvloeden en actievoerders onschadelijk te maken. Schone schijn leert bezorgde burgers, organisaties en actiegroepen de strategieën van misleiding en manipulatie te herkennen, en laat zien hoe je daar met behulp van de nieuwe media en de nodige creativiteit op kunt reageren. Door de vele internationale bijdragen biedt Schone schijn een uiterst informatief overzicht van de stand van zaken in de global battle. ... lees meer

Ethisch ondernemen afdwingen

(Gepubliceerd in Friesch Dagblad van 13 november 2002). Door zaken te doen met strijdende partijen dragen westerse bedrijven bij aan het voortduren van bloedige conflicten. Overheden vertrouwen op vrijwillige gedragscodes van Multinationals. Maar schuift de Nederlandse overheid daarmee niet een te grote verantwoordelijkheid af op ondernemingen. ... lees meer

Tour Operators launch new performance indicators to promote environment friendly tourism

Key social and environmental performance indicators for tour operators are being launched here today during the Environmental Awareness Day at the World Travel Market. The new report by the Tour Operators Initiative (TOI), a global network of tour operators supported by the United Nations Environment Programme (UNEP) in liaison with UNESCO and the World Tourism Organsiation, will help to promote environment friendly and socially responsible tourism. The indicators, in the form of recommendations, represent one of the first -sectoral supplements” to the already established Global Reporting Initiative (GRI) Sustainability Reporting Guidelines (see below). ... lees meer

Onderzoeksprogramma MVO 2003-2004

Voormalig staatssecretaris Gerrit Ybema van Economische Zaken heeft, ter ondersteuning van het bedrijfsleven bij het vormgeven van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), besloten om een tweejarig onderzoeksprogramma MVO te ondersteunen. De nieuwe staatssecretaris Joop Wijn onderschrijft deze beslissing. Het onderzoeksprogramma MVO is ontstaan uit een samenwerkingsverband van zeven universiteiten (EUR, KUB, KUN, Nijenrode, UT, UvA, VU), het NIDO (Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling) en het ministerie van Economische Zaken. Daarnaast worden de mogelijkheden voor samenwerking met onderzoeksinstellingen in Europa, die met soortgelijk onderzoek bezig zijn, en kenniscentra zoals het Global Reporting Initiative (dat recent zijn hoofdkantoor in Amsterdam heeft gevestigd), onderzocht. Het Kenniscentrum MVO dat momenteel in oprichting is, zal te zijner tijd een centrale rol gaan vervullen bij het verspreiden van de opgedane kennis naar het bedrijfsleven. ... lees meer

VNG Handreiking maatschappelijk verantwoord ondernemen

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft een handreiking gepubliceerd voor gemeenten met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. De handreiking SamenWerken aan MeerWaarde heeft tot doel een bijdrage te leveren aan de versterking van maatschappelijk verantwoord ondernemen en aan de verwezenlijking van maatschappelijke doelstellingen van gemeenten. Omdat het bovenstaande niet op solistische wijze vorm kan krijgen, maar in samenwerking met maatschappelijke partners en het bedrijfsleven, betitelt VNG dit als gezamenlijk maatschappelijk verantwoord ondernemen. De handreiking is geen kant-en-klaar draaiboek. Er is namelijk geen sprake van een recept of een simpel stappenplan dat u kunt doorlopen. Alle activiteiten zijn maatwerk, gebaseerd op vraagstukken, mogelijkheden en ambities in een gemeente. ... lees meer

Milieu-informatie in winkels schiet tekort

Informatie in winkels over de milieubelasting en herkomst van producten en het energieverbruik van apparaten laat te wensen over. Dit blijkt uit recent onderzoek van Milieu Centraal en de Consumentenbond naar de kwaliteit van milieu-informatie in winkels. Verkopers kunnen vaak weinig informatie geven en in enkele gevallen worden tegenstrijdige of foute adviezen gegeven. ... lees meer

Verantwoord ondernemen verkeert nog in de prehistorie

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 november 2002). Zolang het bedrijfsleven duurzaam ondernemen beschouwt als het sausje dat een bedorven groentegerecht smaak moet geven of als een mooie jas die een afschrikwekkend lichaam moet verhullen, stelt het allemaal weinig voor, zegt Robert Rubenstein. ... lees meer

Procter & Gamble licht het deksel van de doos op met lancering website

De was- en reinigingsmiddelen divisie van Procter & Gamble (P&G) in West-Europa (met merken als Ariel, Dash en Dreft) lanceert www.scienceinthebox.com. De inhoud van een doos waspoeder is meer dan een simpel mengsel om kleren schoon te krijgen. Het is een staaltje technisch kunnen, het resultaat van onderzoek en ontwikkeling. Het zijn net deze aspecten die P&G nu met de buitenwereld wil gaan delen: P&G licht het deksel van de doos op met de lancering van www.scienceinthebox.com . In het kader van een transparante informatie naar de consument en externe organisaties zal voortaan informatie over was- en reinigingsproducten (inclusief modelformuleringen), onderzoek en ontwikkeling, milieu en humane veiligheid, wetenschappelijke publicaties door wetenschappers binnen P&G, inspanningen van P&G op het vlak van sociale verantwoordelijkheid, en vele andere zaken terug te vinden zijn op één toegankelijke website -www.scienceinthebox.com”. Met deze site is P&G de eerste in deze industriesector die op deze manier een blik achter de schermen mogelijk maakt. ... lees meer