ICCO blijft samenwerken met Ahold

De protestantse ontwikkelingsorganisatie ICCO zet haar samenwerking met Ahold voort, ondanks het boekhoudschandaal bij dat concern. Dat zei J. van Ham, algemeen directeur van de interkerkelijke organisatie voor ontwikkelingssamenwerking ICCO gisteren, in een IKON-radioprogramma. ... lees meer

UN Global Compact and Global Reporting Initiative Strengthen Cooperation

Two leading international initiatives that promote corporate citizenship have agreed to strengthen their collaboration to help companies to improve their economic, social, and environmental performance. UN Secretary-General Kofi Annan’s Global Compact (GC) and the Global Reporting Initiative (GRI) announced a new agreement that will see shared outreach, pilot programs, performance models, and technical activities aimed at elevating corporate involvement in sustainable development. ... lees meer

Economie zet duurzaam ondernemen onder druk

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 19 maart 2003). Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om hun producten op duurzame wijze te produceren. Zeventig procent van de bedrijven zegt bezig te zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). Maar, zo vreest zestig procent van de ondernemers, de aandacht voor mvo zal afnemen door de economische malaise. ... lees meer

‘Consument dom gehouden over duurzame producten’

(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 19 maart 2003). Biologische appels, scharreleieren, duurzame vis, groene energie. Steeds meer bedrijven kiezen ervoor hun producten via een duurzame methode te produceren. De consument juicht het toe, maar vindt in de supermarkt zijn weg nog niet naar de schappen met biologische producten. ... lees meer

Staatssecretaris Wijn: vertrouwen consument herstellen door maatschappelijk verantwoord ondernemen

Ook in deze economisch minder gunstige periode, die invloed heeft op de prestaties van bedrijven, zijn er kansen voor bedrijven om door maatschappelijk verantwoord te ondernemen het vertrouwen van consumenten, burgers en non gouvernementele organisaties (NGOs) te herstellen. Dat schrijft staatssecretaris Joop Wijn van Economische Zaken in een brief aan de Tweede Kamer waarmee hij de Ondernemerschapsmonitor winter 2002-2003 aanbiedt. ... lees meer

Best practices en onderzoek tonen meerwaarde van maatschappelijk verantwoord ondernemen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen. Het werkt gewoon beter.’ Met deze boodschap plaatsen verschillende bedrijven (o.a. Fortis, KPMG, Ordina en Shell) advertenties in Het Financieele Dagblad en het tijdschrift P+. Daarin laten zij zien hoe maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in de praktijk kan worden gebracht. Deze advertenties zijn onderdeel van de campagne die Samenleving & Bedrijf, landelijk netwerk van bedrijven die mvo willen ontwikkelen, op 12 december jl. is gestart tijdens de Europese Business Marathon Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen in Utrecht. Dat duurzaam -of maatschappelijk verantwoord- ondernemen kan worden gekoppeld aan het creëren van lange termijn aandeelhouderswaarde, blijkt uit het rapport -The added value of corporate social responsibility’, dat het Nationaal Initiatief Duurzame Ontwikkeling (NIDO) vandaag publiceerde. ... lees meer

Belgische bedrijfsleiders maken zich zorgen en lanceren een oproep voor een “duurzame” industrie

In een open brief drukken enkele industriëlen van het land hun bezorgdheid uit over de “druk” van de overheid en anderen, waaraan ze blootgesteld zijn. Anders gezegd : vandaag een industrieel zijn in België zou geen sinecure zijn. Deze brief, die onder meer werd ondertekend door Antoon Dieusaert (BASF), Thomas Leysen (Umicore), Philippe Vlerick (Uco Textiles) en Luc Willame (Asahi Glass), vraagt zich af “of ons land wenst dat er nog industriële activiteit is”. ... lees meer

Duurzaamheidsrapport SER zet wezenlijke stap

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 18 maart 2003). Bij verantwoord ondernemen is lange tijd de aandacht uitgegaan naar de aanbodzijde: hoe worden zaken geproduceerd, met welke grondstoffen, hoe milieu-vriendelijk, onder welke arbeidsomstandigheden, hier en in minder ontwikkelde landen? Hoe worden producten in de markt gezet en aangeprezen, wie profiteren er uiteindelijk het meest van? Belangrijke vragen als het gaat om de duurzaamheid van ons systeem van productie en promotie, zonder twijfel. Maar er is ook nog een vraagzijde: wat wil de consument zelf, wat zou hij moeten willen? Is duurzame consumptie haalbaar? ... lees meer

‘Bezinning en openheid in bedrijf cruciaal’

(Gepubliceerd in Trouw op 14 maart 2003) Jarenlang was het hiep hiep hoera. Maar tegenwoordig grossiert het bedrijfsleven vooral in ellende en affaires. Tijd dus voor bezinning op de maatschappelijke rol van ondernemingen en een pleidooi voor échte openheid. ... lees meer