CSR activities generate higher performance – official

High performing businesses show a strong correlation between CSR (corporate social responsibility) activities and stronger performance in terms of productivity and profitability than other businesses, according to new analysis conducted by The Work Foundation and The Virtuous Circle. The report, Achieving High Performance: CSR at the Heart of Business, published on 25 March 2004, argues that there is now a sufficient weight of empirical evidence to indicate that building CSR activities into the heart of business strategy leads to higher productivity and profitability. ... lees meer

Three scoop awards for European sustainability reporting excellence

Three European firms today beat 26 other national Award winning organisations from 15 European countries when they received awards for excelling at reporting on the social and environmental impacts of their activities. Awards winners in the eighth year of the European Sustainability Reporting Awards (ESRA) were Novo Nordisk A/S (Denmark) and Aalborg Portland A/S (Denmark). Slibverwerking Noord-Brabant (Netherlands) received a Commendation. ... lees meer

US not interested in CR and SRI says new report

U.S. businesses are lagging behind their counterparts in Europe, Australia and South Africa in taking seriously their corporate social responsibility or CSR, according to a new study released today by Echo Research, the global specialists in reputation audit and analysis. While, major U.S. multinationals still lead in philanthropy, they have a -blind spot” that misses the growing importance of CSR to socially responsible investing around the world, the study found. ... lees meer

Duurzaam hout verovert bouw

(Gepubliceerd in Trouw op 1 april 2004). Projectontwikkelaar Bouwfonds gaat in 20 procent van al zijn nieuwbouwwoningen in Nederland voortaan alleen maar duurzaam geproduceerd hout met het FSC Keurmerk vertimmeren. Bouwfonds is de eerste grote projectontwikkelaar die een dergelijke stap zet. ... lees meer

Stimuleringsprijs Duurzaam Ondernemen Limburg 2004

Duurzaam ondernemen is lef hebben en vertrouwen in de toekomst. Wie duurzaam onderneemt, neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid en investeert nú in later. De kunst is om bewust om te gaan met bedrijfsresultaten, zonder dat dit ten koste gaat van medewerkers en het milieu. Stichting Milieufederatie Limburg, de Kamer van Koophandel Zuid-Limburg en de Provincie Limburg belonen bedrijven die zoeken naar vormen van duurzaam ondernemen en moedigen overige bedrijven aan dit ook te doen. Het thema dit jaar is: Gedurfd duurzaam: ondernemen met visie. Te winnen: 5.000,- en een kunstwerk. En volop aandacht in de media, aldus Peter Thissen, een van de genomineerden van de Duurzaamheidsprijs in 2003. ... lees meer

Duty Takes On New Meaning for Businesses

Metals and oil magnate Viktor Vekselberg surprised the country in February when he dropped over $90 million to return the Faberge egg collection to Russia. Just last month Roman Abramovich’s Sibneft assumed a $54 million sponsorship deal with Moscow soccer team CSKA. Oligarchs are scrambling to outdo themselves in conspicuous displays of giving, but are such investments into the arts and sports a corporate duty or a purely voluntary decision? ... lees meer

Campagne tegen wapenhandel: “Militaire handel Philips maatschappelijk onverantwoord”

Elektronicaconcern Philips gaat graag prat op zijn -maatschappelijk verantwoorde ondernemen’. Uit onderzoek van de Campagne tegen Wapenhandel blijkt echter dat Philips kennelijk geen moeite heeft met wapenleveranties aan Israël. Het bedrijf stelt op zijn webpagina dat het F-16 en Apache onderdelen verkoopt aan NAVO-landen en Israël. De leveringen vinden plaats binnen het kader van het zogenaamde compensatiebeleid. ... lees meer

Call for sustainability reports for benchmarking

SustainAbility, in partnership with the United Nations Environment Programme and Standard & Poor’s, are calling for companies and organisations producing sustainability reports/websites to submit their latest report/website for the next Global Reporters international benchmark survey. ... lees meer

Douwe Egberts verkoopt ‘goede koffie’

(Gepubliceerd in Trouw op 30 maart 2004). Koffiebrander Douwe Egberts gaat vier procent van de omzet in Nederland verkopen met het Utz Kapehcertificaat. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap in het duurzamer maken van de koffiemarkt.Maatschappelijke organisaties spreken van een doorbraak. ... lees meer

Aldi-bazen moeten rationeler worden

(Gepubliceerd in Trouw op 29 maart 2004). Voor ‘overbodige luxe’ moet je niet naar Aldi. De Duitse supermarktketen, die zijn beperkte keuze tot handelsmerk heeft verheven, geeft geen euro meer uit dan strikt noodzakelijk. Zo op het oog een mooi principe, want wie tussen de dozen van Aldi boodschappen doet, betaalt geen cent te veel. ... lees meer

De speciale rechten van minderheidsaandeelhouders

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 30 maart 2004). Tijd en plaats van handeling: een week geleden, Parijs, de Conservatoire national des Arts et Métiers, een gerenommeerde instelling van wetenschappelijk onderwijs in praktijkgerichte vakken. Inzet: een promotie op het gebied van de bedrijfsethiek, in de vorm van een ’thèse sur travaux’. Deelnemers: de promovendus, een zestigjarige Israëlische oud-zakenman, en de promotiecommissie, ‘le jury’, bestaande uit de promotor en vier toegevoegde hoogleraren, waaronder mijzelf. Uitslag: de doctorstitel, met de aantekening ’très honorable’, wat ‘zeer eervol’ betekent maar in Nederlandse verhoudingen neerkomt op ‘ruim voldoende’. Een belangrijke vraag in de anderhalf uur durende sessie was: kunnen minderheidsaandeelhouders speciale morele rechten doen gelden? En zo ja, op welke grond? ... lees meer

Banken wegen bedrijven

(Gepubliceerd in De Standaard van 26 maart 2004). De tijd dat bedrijven er maar op los konden produceren en vervuilde lucht de atmosfeer in blazen, ambtenaren omkopen aan rijke tafelen en hun personeel als een bende imbecielen behandelen, ligt duidelijk achter ons. Managers moeten verantwoording afleggen aan de samenleving. Gewoon veel winst maken volstaat niet meer. ... lees meer