Duitse tool voor reputatiemeting

De goede naam van een bedrijf of merk wordt bepaald door een ingewikkelde mix van rationele én emotionele overwegingen van de stakeholders. Inzicht daarin kan veel betekenen voor de effectiviteit van corporate communicatie. ... lees meer

Hofleverancier supermarkten steunt Burmese dictators

De hoofdleverancier van Albert Heijn, Konmar en Super de Boer, het Nederlandse bedrijf Heiploeg, importeert garnalen uit dictatoriaal Burma. De Burmese militaire junta is zelf betrokken bij de garnalenindustrie. Hierbij hebben de dictators ook gebruik gemaakt van dwangarbeid. Dit blijkt uit onderzoek van Goede Waar & Co, dat deze vandaag heeft gepubliceerd. ... lees meer

Resultaten Duurzaam Groningen voor de lange duur

Op 19 mei worden de resultaten van het project Duurzaam Groningen bekend gemaakt tijdens een slotmanifestatie in het Gasuniegebouw te Groningen. De Groninger gedeputeerden Hans Gerritsen (economie) en Tonnis Musschenga (milieu) gaan in op de vraag: gaat Duurzaam Groningen verder dan vandaag? Zij en anderen proberen daarop een antwoord te vinden, door de resultaten te delen met de deelnemers aan de slotmanifestatie. ... lees meer

People do read CSR reports!

A recent international survey by GlobeScan Inc. (formerly Environics International) reveals that consumers in North America, Europe, and Australia are consulting corporate social and environmental reports more commonly than originally thought. Knowledge of a company’s social report also appears to improve consumer impressions of the company and positively affects their purchasing behavior. All told, these findings present a strong business case for the general public being a potential target audience for corporate social and environmental reporting. ... lees meer

Nieuw boek: Bedrijven als vredesapostelen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 8 mei 2004). Het was een opmerkelijk schouwspel, drie weken geleden in de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties in New York. Op de plaats waar normaal gesproken ministers of ambassadeurs de crises in de internationale politiek bespreken, zat opeens Heinrich von Pierer, bestuursvoorzitter van het Duitse industriële conglomeraat Siemens . Hij kreeg uitgebreid de tijd om tijdens een hoorzitting zijn visie te geven op de rol van het bedrijfsleven bij het voorkómen van conflicten en het herstellen van de vrede in de wereld. ... lees meer

SP: “ING steekt geld in landmijnen”

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 27 april 2004) Hoe valt het streven van INGnaar maatschappelijk verantwoord ondernemen te rijmen met de investering in antipersoonsmijnen, die nota bene middels een internationaal verdrag verboden zijn? ... lees meer

Werkende klasse wil ook zinvolle uren maken

Jonge, snelle veelverdieners verrijken hun leven anno 2004 door zich ook regelmatig in de tijd van de baas in te zetten voor het algemeen nut. Ze willen hun leven meer inhoud geven door niet alleen veel geld te verdienen maar ook charitatief actief te zijn. En de baas kan er blij mee zijn, want uit een eerste onderzoek blijkt dat het leidt tot een positievere en productievere werknemer. ... lees meer

Belgische Chiquita-topman moet hart van Europese consumenten veroveren

(Gepubliceerd in De Standaard op 17 april 2004). Vraag een doorsnee consument om een bananenmerk te noemen, en je krijgt gegarandeerd Chiquita als antwoord. Die naamsbekendheid is een enorme troef, die het bedrijf wil uitspelen om meer te worden dan zomaar een bananenproducent. Michel Loeb, de Belgische manager die sinds januari de Europese activiteiten van Chiquita leidt, staat mee symbool voor de nieuwe wind die bij de fruitmultinational waait. ... lees meer

Brief Minister over samenwerking NIDO en Kenniscentrum MVO

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 15 april 2004. Op 25 maart jl. heb ik gesproken met het bestuur van het NIDO en een vertegenwoordiger van EZ. In de brief van de Minister van EZ van 1 maart jl. is deze bespreking aangekondigd (kenmerk 26 485 nr. 25). Middels deze brief wil ik u, mede namens de Minister van EZ, informeren over de uitkomsten van het constructieve gesprek. ... lees meer