Call for sustainability reports for benchmarking

SustainAbility, in partnership with the United Nations Environment Programme and Standard & Poor’s, are calling for companies and organisations producing sustainability reports/websites to submit their latest report/website for the next Global Reporters international benchmark survey. ... lees meer

Douwe Egberts verkoopt ‘goede koffie’

(Gepubliceerd in Trouw op 30 maart 2004). Koffiebrander Douwe Egberts gaat vier procent van de omzet in Nederland verkopen met het Utz Kapehcertificaat. Daarmee zet het bedrijf een belangrijke stap in het duurzamer maken van de koffiemarkt.Maatschappelijke organisaties spreken van een doorbraak. ... lees meer

Aldi-bazen moeten rationeler worden

(Gepubliceerd in Trouw op 29 maart 2004). Voor ‘overbodige luxe’ moet je niet naar Aldi. De Duitse supermarktketen, die zijn beperkte keuze tot handelsmerk heeft verheven, geeft geen euro meer uit dan strikt noodzakelijk. Zo op het oog een mooi principe, want wie tussen de dozen van Aldi boodschappen doet, betaalt geen cent te veel. ... lees meer

De speciale rechten van minderheidsaandeelhouders

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 30 maart 2004). Tijd en plaats van handeling: een week geleden, Parijs, de Conservatoire national des Arts et Métiers, een gerenommeerde instelling van wetenschappelijk onderwijs in praktijkgerichte vakken. Inzet: een promotie op het gebied van de bedrijfsethiek, in de vorm van een ’thèse sur travaux’. Deelnemers: de promovendus, een zestigjarige Israëlische oud-zakenman, en de promotiecommissie, ‘le jury’, bestaande uit de promotor en vier toegevoegde hoogleraren, waaronder mijzelf. Uitslag: de doctorstitel, met de aantekening ’très honorable’, wat ‘zeer eervol’ betekent maar in Nederlandse verhoudingen neerkomt op ‘ruim voldoende’. Een belangrijke vraag in de anderhalf uur durende sessie was: kunnen minderheidsaandeelhouders speciale morele rechten doen gelden? En zo ja, op welke grond? ... lees meer

Banken wegen bedrijven

(Gepubliceerd in De Standaard van 26 maart 2004). De tijd dat bedrijven er maar op los konden produceren en vervuilde lucht de atmosfeer in blazen, ambtenaren omkopen aan rijke tafelen en hun personeel als een bende imbecielen behandelen, ligt duidelijk achter ons. Managers moeten verantwoording afleggen aan de samenleving. Gewoon veel winst maken volstaat niet meer. ... lees meer

Douwe Egberts werkt samen met Utz Kapeh

Op 28 maart hebben Sara Lee/DE, moederorganisatie van Douwe Egberts Nederland, en Stichting Utz Kapeh een partnership aangekondigd. De samenwerking betreft het inkopen van Utz Kapeh gecertificeerde koffie en het certificeren van koffieproducenten. ... lees meer

Nederlandse bedrijven in India nog niet -maatschappelijk verantwoord’

Nederlandse bedrijven in India brengen maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) nog maar mondjesmaat in de praktijk. Multinationals hebben meestal wel een officieel MVO- beleid, maar laten de uitvoering over aan de Indiase dochteronderneming. Bij -MKB bedrijven’ ontbreekt meestal een beleid. Voor alle bedrijven geldt dat zij niet of nauwelijks nagaan of de productie in de veelal omvangrijke -uitbestedingsketen’ wel op een maatschappelijk verantwoorde manier plaatsvindt. Dat geldt ook als het om een gevoelig onderwerp als kinderarbeid gaat. ... lees meer

Burma Centrum: “IHC Caland moet meer doen voor mensenrechten in Burma”

Het Schiedamse bedrijf IHC Caland moet meer druk uit oefenen op de Burmese junta om de mensenrechten in Burma te respecteren en dwangarbeid tegen te gaan. Het bedrijf heeft in het afgelopen jaar naar aanleiding van alle maatschappelijke en politieke druk- enkele positieve stappen gezet maar dit is onvoldoende en bovendien minder dan wat het bedrijf eerder aan diverse critici (waaronder het Burma Centrum Nederland en Milieudefensie) had toegezegd. Het Burma Centrum heeft het bedrijf hierop aangesproken en verwacht meer concrete actie. Vandaag presenteert het bedrijf diens jaarcijfers en plannen voor het komende jaar. ... lees meer

Duurzame producten hebben slechte marketing

‘Duurzame producten zijn slecht zichtbaar, beperkt herkenbaar, hebben een beperkt aanbod en beperkte distributie en verkoop. Ze zijn teveel georiënteerd op -what’s in it for the world’ en vullen -what’s in it for me’ voor de mainstream consument te weinig in.’ Dat zegt Jan Hoijtink van het Nederlands Initiatief voor Duurzaam Ondernemen (NIDO). ... lees meer

Social Investors Urge World Bank to Adopt Extractive Industries Review Proposals

The World Bank Group (WBG), whose mission is to alleviate poverty in the developing world, exerts influence not only through its own investments and actions, but also as an exemplar. A coalition of US- and Canada-based socially responsible investment (SRI) advocates is urging WBG President James Wolfensohn to set just such an example by implementing recommendations of the Extractive Industries Review (EIR). ... lees meer