Qlik kondigt de lancering aan van Van Oord’s Climate Risk Overview Tool. De wereldwijde tool combineert meerdere datalagen en wordt ingezet om wereldwijd kustgebieden en ecosystemen in kaart te brengen ter bescherming van klimaatverandering. Tegelijkertijd ondersteunt het initiatief de duurzame groeistrategie van Van Oord. Qlik Sense, eerder gebruikt voor de originele COP26 Climate Risk Overview, […]
...
lees meer
De start-up BOXO ontwikkelt herbruikbare verzendverpakkingen en retoursystemen voor ondernemers met een webshop. Hierdoor hoeven zij geen wegwerpdozen meer te kopen maar versturen ze hun orders in herbruikbare Boxobags. Dankzij Stichting DOEN en RABO Foundation kan BOXO de volgende stappen zetten in de ontwikkeling van herbruikbare verzendverpakkingen en retoursystemen. Miljoenen kartonnen wegwerpdozen Elke dag worden […]
...
lees meer
Tapijt- en vloerenfabrikant Tarkett introduceert Green Building Cards: kaarten die inzicht bieden in de duurzaamheidskenmerken van producten. Het bedrijf wil hiermee tegemoetkomen aan de dringende behoefte aan meer duurzaamheid in de bouw en duurzame keuzes makkelijker maken. Met de Green Building Cards biedt Tarkett architecten, ontwerpers en consultants rechtstreeks toegang tot alle informatie over producten […]
...
lees meer
De Europese Commissie is ingenomen met het voorlopige akkoord dat gisteravond tussen het Europees Parlement en de Raad is bereikt over de verordening inzake ecologisch ontwerp voor duurzame producten. Het zal ertoe bijdragen dat duurzame producten de nieuwe norm in de EU worden, door ze langer te laten meegaan, efficiënter gebruik te maken van energie en hulpbronnen, […]
...
lees meer
Klimaat optimist en ondernemer Maartje Bregman (25) lanceerde op vrijdag 1 december jl. een verfrissende aanpak van duurzaamheid in het licht van de groeiende ‘klimaatstress’. Happy Times Magazine is vanaf nu verkrijgbaar bij 700 winkels door heel Nederland. Het is het eerste magazine in Nederland dat volledig is vervaardigd uit reststromen: een revolutionaire stap in […]
...
lees meer
Het Nederlandse Johnny Cashew heeft de pijlen gericht op een vaak onzichtbare vijand in de strijd tegen klimaatverandering: de onnodige omreis van veel van onze dagelijkse boodschappen. Te beginnen bij de cashewnoot. Nederland is een van de grootste importlanden van deze noten in Europa. Hoewel de helft van de wereldwijde cashews groeien op het Afrikaanse […]
...
lees meer
Zes nieuwe landen scharen zich achter een Nederlands initiatief voor schoon zwaar wegverkeer. Het gaat om Colombia, Ghana, IJsland, Israël, Kaapverdië en Papoea Nieuw-Guinea. Het is voor het eerst dat ook Afrikaanse landen zich scharen achter dit Nederlandse initiatief. Vandaag op de klimaattop in Dubai zetten de zes nieuwe landen hun handtekening onder de ambitie dat […]
...
lees meer
Voskamp Groep zet haar bedrijventerrein op locatie Almelo om tot een Twents Klimaatplein. Door stroken straatwerk uit het terrein te halen en deze te vervangen door eetbare groenstroken, hoopt het bedrijf meer biodiversiteit terug te brengen naar het bedrijventerrein Twentepoort Oost. Voskamp Groep is het eerste bedrijf dat binnen het project ‘Twentse Klimaatpleinen’ haar bedrijfsterrein […]
...
lees meer
Bij Lidl dragen alle Nederlandse groente en fruit nu het On the way to PlanetProof duurzaamheidskeurmerk. Met de recente certificering van de supermarkt voor dit Topkeurmerk, kan Lidl nu ook op onverpakte groente en fruit communiceren dat deze voldoen aan de eisen van On the way to PlanetProof. Deze stap is van belang om de […]
...
lees meer
Namens Philips heeft Léon Kempeneers, Managing Director van Philips Benelux de Green Deal getekend om kennis te delen en bij te dragen aan de duurzame transitie in de zorg. De Green Deal ‘Samen werken aan duurzame zorg’ bestaat uit vijf thema’s: gezondheidsbevordering, kennis en bewustwording, CO2-uitstoot, circulair werken en verminderen van milieubelasting door medicatie. Ondersteund […]
...
lees meer
Supermarkten verkochten in 2022 gemiddeld 98,62% van al het voedsel dat werd aangeboden. Dat betekent dat 1,38% van het voedsel niet bij consumenten terecht kwam. Daarmee is de hoeveelheid voedselverspilling* in supermarkten met 13,8% afgenomen ten opzichte van 2020 en met 17,4% sinds 2018. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) […]
...
lees meer
Sucafina, het toonaangevende duurzame Farm to Roaster koffiebedrijf, kondigt met trots de bouw aan van de eerste volledig elektrische koffiebrandlijn op industriële schaal. Dit baanbrekende initiatief, ondernomen in samenwerking met Beyers Koffie, een dochteronderneming van Sucafina, in samenwerking met CEE, een Belgisch cleantechbedrijf, is een belangrijke stap richting een duurzamere en milieubewustere koffie-industrie. “Ik ben […]
...
lees meer