(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 12 mei 2004).
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) en corporate governance worden steeds vaker gezien als twee zijden van dezelfde medaille. Hier vallen echter wat kanttekeningen bij te maken.
...
lees meer
De Consumentenbond, adviesbureau DHV en de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) hebben een vernieuwde gids gepubliceerd over duurzaam beleggen en sparen voor de consument.’De Duurzaam Geld Gids’ is met financiële steun van het ministerie van Vrom gerealiseerd en is een actuele versie van die uit 2002.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 mei 2004).
Het gebeurt niet elk jaar, zelfs niet elke tien jaar, dat een politieke partij naar buiten komt met een nieuw beginselprogramma. Bij de Partij van de Arbeid was het bijna dertig jaar geleden. Maar nu is het er dan, het nieuwe ‘beginselmanifest’. Of eigenlijk nog niet helemaal, want de zes bladzijden tekst die vorige week werden gepresenteerd vormen nog een concept dat in december definitief wordt vastgesteld. Maar dan moet het ook vijftien jaar meekunnen, verklaren de opstellers. Reden en tijd dus om ernaar te kijken.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 11 mei 2004).
Zeker tien bordjes van keuringsinstituten en brancheorganisaties heeft Peter Brouwers op de gevel geschroefd. Van Focwa Eurogarantiebedrijf tot Bovag. De logo’s moeten de betrouwbaarheid van zijn bedrijf versterken. Maar opvallende afwezigen zijn de prijzen die de 52-jarige Roermondse ondernemer in de wacht heeft gesleept. En waarmee hij internationaal scoort. Want Brouwers is een goeroe. Een groene. Hij is de trendsetter op het gebied van het milieuvriendelijk opknappen van beschadigde auto’s.
...
lees meer
(Gepubliceerd in Het Nederlands Dagblad van 6 mei 2004).
Werknemers die zich in de tijd van de baas inzetten voor de maatschappij, zijn op verscheidene fronten zeer rendabel voor het bedrijf. Deze mensen staan positiever in hun werk en produceren uiteindelijk beter dan mensen die geen vrijwilligerswerk doen.
...
lees meer
The World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) is a new sponsor to the Sustainability Leadership Award. The award, launched in 2001 by Sustainability Asset Management (SAM) and the Sustainable Performance Group (SPG), honors extraordinary leadership by individuals working within or in cooperation with the private sector to make sustainability happen.
...
lees meer
The World Business Council for Sustainable Development (WBCSD) and World Resources Institute (WRI) today released a new edition of the international standard used worldwide by businesses to report and set targets for their greenhouse gas emissions (GHGs).
...
lees meer
De goede naam van een bedrijf of merk wordt bepaald door een ingewikkelde mix van rationele én emotionele overwegingen van de stakeholders. Inzicht daarin kan veel betekenen voor de effectiviteit van corporate communicatie.
...
lees meer
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Rapportage Wet SAMEN 2002 28 april 2004
...
lees meer
De hoofdleverancier van Albert Heijn, Konmar en Super de Boer, het Nederlandse bedrijf Heiploeg, importeert garnalen uit dictatoriaal Burma. De Burmese militaire junta is zelf betrokken bij de garnalenindustrie. Hierbij hebben de dictators ook gebruik gemaakt van dwangarbeid. Dit blijkt uit onderzoek van Goede Waar & Co, dat deze vandaag heeft gepubliceerd.
...
lees meer
Op 19 mei worden de resultaten van het project Duurzaam Groningen bekend gemaakt tijdens een slotmanifestatie in het Gasuniegebouw te Groningen. De Groninger gedeputeerden Hans Gerritsen (economie) en Tonnis Musschenga (milieu) gaan in op de vraag: gaat Duurzaam Groningen verder dan vandaag? Zij en anderen proberen daarop een antwoord te vinden, door de resultaten te delen met de deelnemers aan de slotmanifestatie.
...
lees meer
A recent international survey by GlobeScan Inc. (formerly Environics International) reveals that consumers in North America, Europe, and Australia are consulting corporate social and environmental reports more commonly than originally thought. Knowledge of a company’s social report also appears to improve consumer impressions of the company and positively affects their purchasing behavior. All told, these findings present a strong business case for the general public being a potential target audience for corporate social and environmental reporting.
...
lees meer