Markt, moraal en het ongelijk van Darwin

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 8 juni 2004). Goed nieuws voor wie het goed meent met verantwoord ondernemen : de aandelenmarkt reageert positief op langetermijnbeslissingen van ondernemingen, op serieuze aandacht voor negatieve effecten van het zakendoen, en op betrouwbaarheid en integriteit. Mensen die de aandelenmarkt zien als het ultieme, vleesgeworden kapitalisme waar Darwin de dienst uitmaakt met zijn ‘survival of the fittest’ als grondregel, hebben het mis. ... lees meer

ABP legt moraal op aan bedrijven

De boekhoudschandalen van Enron, Parmalat en Ahold hebben pensioenreus ABP wakker geschud. Ook het Heerlens pensioenfonds heeft er flinke stroppen door geleden. Het op een na grootste pensioenfonds ter wereld legt daarom nu zijn mores op aan bedrijven waarin het geld belegt. ... lees meer

Fair Trade is niet altijd eerlijk

(Gepubliceerd in Trouw op 7 juni 2003). De organisatie voor eerlijke handel Fair Trade uit Culemborg maakt zijn pretenties maar ten dele waar. De toeleverancier van de Wereldwinkels betaalt in Thailand en Kenia voor handnijverheidsproducten soms zelfs minder dan commerciële opkopers. ... lees meer

Duurzame arbeidsrelatie stelt hoge eisen

(Gepubliceerd in Het Financieele Dagblad van 3 juni 2004). Wie naar buiten toe uitdraagt rekening te houden met milieu en maatschappij, moet ook respect hebben voor het eigen personeel, betoogt Willem de Lange, die morgen zijn inaugurele rede houdt als hoogleraar Arbeid en Organisatie. Veel bedrijven sloven zich in speciale jaarverslagen uit om te benadrukken dat ze bij de productie rekening houden met mensenrechten, afvalstromen, kinderarbeid, beslag op grondstoffen, energiegebruik, enz. ‘Daar moeten we heel blij mee zijn’, zegt Willem de Lange, ‘maar de vraag die ik ze stel is: trek je het wel door naar je eigen mensen? Leg je ook een koppeling met de organisatie zelf? Het strategisch beleid van organisaties wordt doorgaans veel te veel los gezien van het interne beleid.’ ... lees meer

‘Herrie vliegtuigen prima te scheiden van ander lawaai’

(Gepubliceerd in het Noordhollands Dagblad van 2 juni 2004). Met een netwerk van dicht bij elkaar geplaatste meetpunten is een goed beeld te krijgen van de overlast die Schiphol veroorzaakt. Een particulier initiatief, Geluidsnet, heeft hiermee een begin gemaakt. Via internet zijn de resultaten voortdurend te zien. Gisteren stelden de Tweede-Kamerleden Samsom en Verdaas zich op de hoogte van het systeem. ... lees meer

Duurzaam leidinggeven is de kunst van het loslaten

Duurzaam ondernemen betekent óók duurzaam managen. Dit is zeker niet de weg van de minste weerstand, stelt hoogleraar Arbeid en organisatie Willem de Lange. Duurzaam leidinggeven betekent bijvoorbeeld afscheid nemen van ‘strak aansturen’, wat haast een tweede natuur is voor leidinggevenden. De Lange spreekt zijn intreerede uit op vrijdag 4 juni in Tilburg. ... lees meer

P+: “Achterkleinzonen oprichter hekelen Philips”

De achterkleinkinderen van de oprichter hekelen de bedrijfsvoering van de elektronicagigant Philips. Volgens Warner Philips en zijn neef Frans Otten zijn alle oude idealen van het familiebedrijf vergeten. Dat zeggen zij in een exclusief interview in het nieuwe nummer van P+ People Planet Profit, het tijdschrift voor duurzaam ondernemen. Zijzelf stappen wél in de idealistische voetsporen van hun voorouders, door leiding te geven aan de groene energiemaatschappij Durion. Binnenkort introduceren zij bovendien de Visa Greencard, die luchtvervuiling door het tanken van benzine gaat compenseren. ... lees meer

Milieu is zwakte bij meeste modemerken

(Gepubliceerd in De Volkskrant op 27 mei 2004). In de kledingbranche wordt onvoldoende aandacht besteed aan maatschappelijk ondernemen. Dat stelt Goede Waar en Co. Deze alternatieve consumentenbond hield daarom bekende ketens tegen de ‘verantwoordelijke meetlat’. Het modemerk van Kuyichi scoorde hoog, de meeste merken kwamen er bij de bond echter bekaaid vanaf. ... lees meer

Merkenbeleid bepalend voor bedrijfsreputatie bij consument

Consumenten houden bij hun oordeel over de producten, aandelen en de banen die een bedrijf aanbiedt, niet alleen rekening met de deskundigheid maar ook met reputatie op het gebied van maatschappelijke verantwoordelijkheid van het bedrijf. Echter, die reputatie hangt af van de manier waarop een bedrijf zijn ondernemingsmerk laat zien in communicatie over producten, het zogenaamde corporate merkenbeleid. Dit stelt Guido Berens in zijn proefschrift Corporate branding: De ontwikkeling van ondernemingsassociaties en hun invloed op de reacties van belanghebbenden, waarop hij vrijdag 4 juni 2004 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. ... lees meer