motie Burma in Tweede Kamer aangenomen

Zojuist heeft de Tweede Kamer -voor het eerst- een krachtige motie aangenomen over Burma. De motie roept de regering op om zich binnen de EU in te spannen voor een totaalverbod op alle investeringen in Burma en een verbod op de import van teak uit Burma. Daarnaast wil de Kamer dat de regering zich inspant dat de kwestie-Burma nog deze maand op de agenda van de VN-Veiligheidsraad wordt geplaatst. ... lees meer

Van Gennip verwerpt kritiek transparantiebrief

Staatssecretaris Karien van Gennip van Economische Zaken is het niet eens met de kritiek op haar betrokkenheid bij het transparantieonderzoek van Berenschot en de universiteit Nyenrode. Dat zei zij gisteren tijdens de afsluitende bijeenkomst van de EU-conferentie over maatschappelijk verantwoord ondernemen . ‘Er is kritiek geweest of ik betrokken zou moeten zijn bij dit onderzoek. Ik vind van wel.’ ... lees meer

Goede doelen blinken niet uit in jaarverslagen

De jaarverslagen van organisaties voor goede doelen zijn nog niet denderend. Dat concludeerde Morris Tabaksblat 9 november bij de uitreiking van de eerste Transparantprijs, een onderscheiding voor de charitatieve instelling met het beste jaarverslag. KWF Kankerbestrijding was de eerste winnaar. ... lees meer

EZ: “Consument moet kritisch shoppen”

De consument moet zijn verantwoordelijkheid nemen en zijn voorkeur uitspreken voor duurzame producten. Dit kunnen zij doen door kritisch te shoppen. Uiteindelijk heeft de consument het laatste woord. Dit zei Karien Van Gennip tijdens de driedaagse Europese conferentie over MVO in Maastricht. Niet alleen bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om in hun bedrijfsvoering aandacht te besteden aan mens, milieu en economie, ook de consument heeft verantwoordelijkheid voor een duurzame economie. Maar ook werden de lidstaten van de EU aangesproken op hun verantwoordelijkheid. De lidstaten zouden in hun rol als consument duurzaam moeten inkopen. De conferentie trok 700 deelnemers bestaande uit vertegenwoordigers van bedrijven, maatschappelijke organisaties, vakbonden, overheden en academische wereld. ... lees meer

Mkb krijgt handboek duurzaam verslag

Het midden- en kleinbedrijf heeft sinds gisteren een handboek voor duurzame verslaglegging. Het Global Reporting Initiative deelde het na afloop van een paneldiscussie uit. Vandaag zal de directeur van GRI, Ernst Ligteringen, tijdens de afsluitende bijeenkomst van de Europese conferentie over maatschappelijk verantwoord ondernemen , officieel het ‘eerste’ exemplaar overhandigen aan Karien van Gennip, staatssecretaris van Economische Zaken. EZ heeft de totstandkoming van het handboek financieel gesteund. ... lees meer

Ethisch ondernemen opkomende markten

Lokale bedrijven in opkomende markten zijn bezig Europese en Amerikaanse ondernemingen in te halen met maatschappelijk verantwoord ondernemen . Braziliaanse, Indonesische en zelfs bedrijven uit Papoea-Nieuw-Guinea doen het in hun eigen landen op sociaal en milieugebied beter dan de grote multinationals. Dat zei Peter Woike, onderdirecteur van IFC, investeringsdochter van de Wereldbank, gisteren op de Europese conferentie over maatschappelijk verantwoord ondernemen in Maastricht. ... lees meer

Uitreiking eerste Maatschappelijk Verslag MVO Nederland

MVO Nederland presenteert tijdens haar lanceringsbijeenkomst haar eerste Maatschappelijk Verslag. Het verslag geeft inzicht in de maatschappelijke agenda van het bedrijfsleven, de overheid, maatschappelijke organisaties en onderzoeksinstellingen; een lijst met de belangrijkste maatschappelijke vraagstukken waar ondernemerschap een bijdrage aan kan leveren. Het biedt een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen op MVO-gebied en illustreert deze met veel aansprekende voorbeelden. Een klankbordgroep van specialisten en generalisten samengesteld uit bovengenoemde partijen heeft meegewerkt aan de totstandkoming van het verslag. Het is de bedoeling dat het verslag jaarlijks wordt gepubliceerd. ... lees meer

Het andere gezicht van Heineken

(Gepubliceerd op 6 november 2004). Multinational Heineken vindt dat zijn verantwoordelijkheid niet bij de poort ophoudt. Zo besteedt elke werkmaatschappij van het concern 160.000 euro aan goede doelen en heeft het concern in Afrika uitgebreide programma’s ter preventie en behandeling van aids. ... lees meer

Geluk bij verantwoord ondernemen belangrijk

(Gepubliceerd in Het Friesch Dagblad van 4 november 2004). Maatschappelijk verantwoord ondernemen maakt gelukkig. Dat concluderen professor Johan Graafland en promovendus Corrie Mazereeuw-Van der Duijn Scouten na onderzoek. ,,Het kan ook omgekeerd zijn”, zegt Graafland. ,,Omdat je je gelukkig voelt, doe je aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.” ... lees meer

Duurzaam ondernemen helpt ‘Lissabon’

Drie dagen lang komen ondernemers, bestuurders en maatschappelijke organisaties van binnen en buiten Europa bijeen om te discussiëren over duurzaam ondernemen, goed bestuur en de intussen bijna beruchte Lissabon-agenda. Volgens die agenda wil Europa in 2010 de meest concurrerende en dynamische kenniseconomie van de wereld zijn. Een kenniseconomie die duurzaam groeit en vele banen genereert. Volgens de organisatoren van de conferentie kan maatschappelijk verantwoord ondernemen een belangrijke rol spelen bij het bereiken van die doelen. ... lees meer