The march 2005 update of the Global Reporting Initiative (GRI).
...
lees meer
De drogisterijen tonen zich gevoelig voor de campagne voor ‘schone’ cosmetica, die Stichting Natuur en Milieu en Milieudefensie eind januari zijn begonnen.
...
lees meer
Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV), LTO Nederland en de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) roepen bedrijven en organisaties uit de hele agrarische keten op een voorstel in te dienen op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Daarmee dingen zij mee naar de MVO-stimuleringsprijs die in 2005 voor de derde keer wordt uitgereikt.
...
lees meer
U hebt zich gegarandeerd al geërgerd aan die aanzwellende groep consumenten die blijkbaar liever niets of dan toch zo weinig mogelijk betaalt voor een maximum aan product of dienstverlening. Het zijn die klanten die verantwoordelijk zijn voor het groeiend succes van de zogenaamde huismerken en witte producten die nu al ongeveer één derde van de verkoop in de grote supermarktketens uitmaken. Maar ook in de kleding-, auto- en luchtvaartindustrie zwaaien ze uitbundig de plak en maken ze het de ondernemer steeds moeilijker.
...
lees meer
Corporate social responsibility (CSR) is nothing if not a mouthful. But the jargon disguises a very simple idea: that rather than being narrowly focused on the pursuit of profit at the expense of all else, businesses should behave responsibly in the course of their profit-making, taking into account their wider role and impact on society.
...
lees meer
Op woensdag 20 april organiseert SenterNovem KansRijk, hét evenement voor duurzaamheid en innovatie. In het Nieuwegeins Business Center (NBC) komen naar schatting meer dan 2.000 relaties uit bedrijfsleven, overheden, kennisinstellingen en intermediairs bijeen om aan workshops mee te doen, de beursvloer te bezoeken en te netwerken. Het programma Duurzaam Inkopen verzorgt een workshop voor inkopers van overheden en hun leveranciers.
...
lees meer
Voedselgigant Unilever stapt over op duurzame vis. Nog dit jaar moeten de eerste ‘verantwoorde’ koolvisproducten in de winkel liggen.
,,De keus is eenvoudig”, zegt Mayk Senden van Unilever-dochter Iglo. ,,Unilever bestaat inmiddels ruim vijfenzeventig jaar en willen op z’n minst nog vijfenzeventig jaar lang de mensen blijven voorzien van vis en visproducten.”
...
lees meer
Op 17 maart werd voor de 6de editie van het Nationaal Sustainability Congres gehouden in ’t Spant te Bussum. Ook deze editie van dit jaarlijks grootste evenement op het gebied van duurzaam of maatschappelijk verantwoord ondernemen was zeer geslaagd. Bijna 300 bezoekers, overwegend bedrijfsleven en NGO’s.
...
lees meer
London Business School and nef (the new economics foundation) have recently launched Measuring Social Impact: the Foundation of Social Return on Investment, a primer for those who want to find out more about Social Return on Investment (SROI). This web-based tool can be used to increase understanding of the social, environmental and economic value created by the activities of businesses and social enterprises.
...
lees meer
The Business and Institutional Furniture Manufacturers Association (BIFMA) International has created a set of guidelines to serve as a roadmap for any office furniture manufacturer or supplier desiring to become a more sustainable company. The Sustainability Guidelines are intended to be used as an “add-on” to a company’s existing environmental management system.
...
lees meer
Huizen bouwen van hergebruikt afval in India, ict-projecten uitbesteden aan Noord-Korea en een online koffieveiling opzetten voor Costa Rica. Drie Nederlandse wereldverbeteraars vinden dat armoedebestrijding en winst maken hand in hand kunnen gaan. Zij stuurden hun plannen naar de internationale ondernemerswedstrijd Business in Development Challenge en werden samen met zeventien andere Nederlanders en twintig buitenlandse inzenders uit ruim 700 gegadigden geselecteerd om hun businessplan verder uit te werken.
...
lees meer
Interpolis neemt de komende jaren het voortouw bij het introduceren van microverzekeringen in derdewereldlanden. Dat zijn eenvoudige verzekeringen, ondergebracht in kleine, lokaal of regionaal georiënteerde organisaties. Het bedrijf doet dat door kennis, mensen en middelen ter beschikking te stellen. Interpolis treedt niet zelf op als verzekeraar, maar ondersteunt organisaties die in ontwikkelingslanden zelf een microverzekeraar opzetten. Zodra mensen ter plaatse beschikken over de kennis, de kunde en de systemen, verzorgen zij zelf de exploitatie.
...
lees meer