Met een groeiend aantal bedrijven die een duurzaamheidsmanager aanstellen, verwacht je grote vooruitgang op dit vlak. Het tegendeel blijkt waar. De bevoegdheden van de duurzaamheidsmanager zijn veelal beperkt tot reputatie- en issuemanagement. Hierdoor wordt de volgende stap gemist, waarin maatschappelijke vooruitgang direct gecombineerd wordt met strategische beslissingen over innovatie, product- en marktontwikkeling.
...
lees meer
Christenen hechten op hun werk over het algemeen meer aan veiligheid, zekerheid en zingeving dan aan macht, status en succes. Dat blijkt uit een onderzoek van christennetwerk GMV onder 500 leden. Christennetwerk GMV gaat leden onder andere via cursussen helpen op ‘christelijke’ wijze om te gaan met hun werk. ,,Een christen zou niet moeten denken aan zijn contract, maar aan zijn roeping”, zegt voorzitter Herman Timmermans.
...
lees meer
While more and more businesses embrace Corporate Social Responsibility (CSR) principles, the authors pinpoint two problems with the concept as it is understood today. Firstly, it reinforces “the separation thesis”, or the idea that business issues and social issues can be dealt with separately, promoting the potentially destructive idea that the underlying structure of business is either not good or is morally neutral. Secondly, the problem with CSR is that it has focused oÃ??n “Corporate” social responsibility, implying that corporations, due to their size and success and perhaps their shareholding pattern, have to shoulder responsibilities that smaller and more closely-held businesses do not.
...
lees meer
Multinationals moeten volgens de richtlijnen van de Oeso, de Parijse organisatie waar alle industrielanden aan verbonden zijn, regelmatig betrouwbare en relevante informatie over hun activiteiten op financieel, sociaal, ethisch en milieugebied publiceren. Die informatie hoeft niet per se verpakt te zijn in een maatschappelijk of duurzaam verslag, zo lang iedereen die geïnteresseerd is maar genoeg over de prestaties te weten kan komen. En dus hebben veel beursgenoteerde internationale ondernemingen op hun website een hoofdstuk ‘corporate social responsibility’. Ze kiezen voor de Engelse term. Het zijn immers multinationals en het Nederlandse ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ schept verwarring. Het ‘verantwoord’ slaat op ‘maatschappelijk’ en niet op ‘ondernemen’. Maar zelfs de slimste ondernemer vergeet dat wel eens als hij zich beklaagt dat hij geen collega kent die onverantwoord zou willen ondernemen. De slachtoffers van de giframp in Bopal of de beleggers in Worldcom en Enron denken daar waarschijnlijk heel anders over.
...
lees meer
TNT heeft steeds vaker te maken met ‘gewone’ beleggingsanalisten die vragen naar informatie over sociale- en duurzaamheidsprestaties. Dit zei Peter van Minderhout, groepsdirecteur communicatie & duurzaamheid bij TNT, vrijdag 20 mei 2005 tijdens het eerste VBDO Debat op het TNT-hoofdkantoor te Hoofddorp. TNT ging daar vrijuit in debat met beleggers en maatschappelijke organisaties met als doel de kwaliteit van het volgende duurzaamheidsverslag te vergroten. De VBDO zal dit jaar nog vier dergelijke debatten organiseren bij ‘bedrijven aan huis’.
...
lees meer
De overheid heeft slechts beperkte mogelijkheden om het gedrag van consumenten en producenten in de voedingsketen richting duurzaamheid om te buigen. Afspraken met de detailhandel en wetgeving om het minimumniveau van duurzaamheid te verhogen zullen in de praktijk leiden tot prijsverhogingen, waardoor de Nederlandse markt aantrekkelijk wordt voor partijen die niet aan de Nederlandse afspraken en wetgeving gebonden zijn.
...
lees meer
27 bedrijven dingen dit jaar mee naar de prijs Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Dat meldt het ministerie van LNV, dat de prijs samen met onder meer LTO Nederland organiseert.
...
lees meer
Shell is the world’s most ethical oil company, followed by ExxonMobil and BP, according to a study by the ethics management rating firm Management & Excellence (M&E) in Madrid. Despite the controversy over the misstatement of oil reserves and the reshuffle of executives at Shell, the company excelled in many of the 120 points examined in the M&E study.
...
lees meer
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is een wereldwijde zaak. Voor het MVO Platform een reden om experts van over de hele wereld uit te nodigen om hun visie op het onderwerp te geven. Wat precies is Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) in een land als Angola, waar grote oliebedrijven temidden van onrecht, geweld en armoede opereren? ‘CSR: Perspectives from the South’ is een uniek document dat experts uit verschillende landen in Zuid-Amerika, Afrika, Oost Europa en Azië aan het woord laat over MVO en wat dit betekent vanuit het perspectief van hun land.
...
lees meer
Vandaag heeft het Burma Centrum Nederland (BCN) een uitgebreid rapport uitgebracht over de exacte economische relaties van TOTAL en de grove misstanden die plaatsvinden bij hun gaswinningsproject in Burma. Vandaag vindt eveneens de aandeelhoudersvergadering van TOTAL plaats. Het is de eerste keer dat een Nederlandstalig rapport wordt uitgegeven over de verwevenheid van de Franse oliemaatschappij met de dictatuur in Burma.
...
lees meer
ActionAid UK heeft een rapport (”Tea break”) gepubliceerd over de (menselijke) crisis in de Indiase thee-industrie. Unilever speelt daarbij volgens het rapport een belangrijke rol. De BCC rapporteerde op 11 mei over een demonstatie bij de aandeelhoudersvergadering van Unilever in Londen.
...
lees meer
Hij zet liever anderen in het zonnetje dan dat hij zelf in het middelpunt van de belangstelling staat, zegt Jan Oosterwijk (60), oprichter en tot voor kort directeur van The Body Shop Benelux. Maar hij vindt het toch wel leuk, zo’n lintje.
...
lees meer