TNS NIPO start onderzoek naar support goede doelen bedrijven vanuit MVO

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is steeds belangrijker geworden in het bedrijfsleven. Steeds meer ondernemingen steunen een of meer charitatieve instellingen, om zo hun steentje bij te dragen aan een betere of schonere wereld. Sommige bedrijven communiceren hun sponsorprojecten uitgebreid naar de consument, maar de meeste bedrijven sponsoren zeer low profile. TNS NIPO is voornemens voor de tweede maal onderzoek doen naar het steunen van goede doelen door bedrijven. Net als in 2004 zijn wij van plan ook dit jaar 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder (module 1) en 500 bedrijven in Nederland (module 2) te ondervragen. ... lees meer

Milieudefensie start achtste EKO-telling

Op 18 augustus zijn in Utrecht de achtste EKO-tellingen gestart: een jaarlijks onderzoek van Milieudefensie naar biologische producten in de supermarkt. Gedurende zes weken lang turven vrijwilligers van deze organisatie in honderden supermarkten door het hele land het aantal biologische producten. ... lees meer

Provincie Flevoland achter verantwoord Ondernemen

Provincie Flevoland en kennisplatform MVO Nederland worden partners. MVO Nederland is een organisatie die staat voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, een initiatief van het ministerie van economische zaken. Met het partnerschap kunnen kennis en ervaring goed worden gedeeld. ... lees meer

Corporate Social Responsibility and its Impact on Consumers

Corporate social responsibility has been a hot topic lately and with good reason. According to a recent study by the Natural Marketing Institute (NMI), almost 90% of the U.S. population state that it is important for companies to not just be profitable, but to be mindful of their impact on the environment and society. Although actual behaviors are, at times, different, the implications of this attitude on business operations are far-reaching. Just over 70% of consumers indicate that knowing a company is mindful of their impact on the environment and society makes them more likely to buy their products or services, and nearly 50% state it makes them more likely to buy their stock. ... lees meer

Friesland Foods boekt vooruitgang in milieuzorg in 2004

Royal Friesland Foods heeft in 2004 op een aantal milieuonderdelen belangrijke vooruitgang geboekt. Zo is de stijging van het waterverbruik een halt toegeroepen. Dit onder meer als gevolg van verschillende projecten voor hergebruik van koelwater. In totaal daalde het waterverbruik met maar liefst 13 procent. En ook met afvalwater zijn in 2004 stappen gemaakt om de geloosde vervuiling terug te dringen. In totaal is de geloosde CZV-vracht (Chemisch Zuurstofverbruik) met 6 procent verminderd. Het energieverbruik per ton product steeg in 2004 wel zeer licht (met 1 procent), maar de stijging was minder dan in 2003. ... lees meer

Verslag algemeen overleg over MVO van Kamercommissie

De vaste commissie voor Economische Zaken, de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken en de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit hebben op 15 juni 2005 overleg gevoerd met staatssecretaris Van Gennip van Economische Zaken over: – Maatschappelijk verantwoord ondernemen (26 485, nrs. 32 en 34); – Verslag EU-conferentie Corporate Social Responsibility (26 485, nr. 33). ... lees meer

CSR in the German sustainability strategy

The 10th of August the new progress report for sustainability strategies was passed by the federal cabinet. The report contains a paragraph about CSR, which was written by the Council for Sustainable Development. It refers to its Working Group to CSR, which will develop recommendations by summer 2006. ... lees meer

Postbus 51 campagne biologisch voedsel gestart

Biologische landbouw is volop in ontwikkeling. Het aanbod en de verkoop van biologische producten groeit ieder jaar. Om deze groei vast te houden is het van belang dat de consument de producten in de winkel blijft kopen. Met de dagelijkse boodschappen maakt de consument een duidelijke keuze. In de campagne ‘Biologisch. Dat proef je, dat merk je’ laten verschillende partijen zien wat de consument kan verwachten van biologische producten. Want al werken alle partijen mee, uiteindelijk is het toch de consument die in belangrijke mate bepaalt hoe snel de biologische landbouw zich in de toekomst kan blijven ontwikkelen ... lees meer