Nestlé brengt ethisch koffiemerk op de markt

Nestlé, het grootste agrovoedingsconcern ter wereld, heeft vrijdag in Groot-Brittannië’ ‘Partners Blendé gelanceerd. Het ethische koffiekeurmerk stuitte meteen op kritiek uit de hoek van de sociale economie en de grootste Britse vakbond. De Zwitserse groep verzekert dat de arabicakoffie, geteeld in El Salvador en Ethiopië, ten goede komt aan honderden planters in de beide landen. Nestlé zegt verheugd te zijn “onze krachten te bundelen met die van de eerlijke handel”, zo stelt Hilary Parsons. ... lees meer

Chiquita komt met verantwoorde banaan

De Amerikaanse bananenproducent Chiquita wil definitief afrekenen met zijn imago van uitbuiter van boeren en milieuvervuiler. Het bedrijf introduceert vanaf volgende week in de Nederlandse supermarkten bananen die op milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde wijze zijn geteeld. ... lees meer

MVO in China

Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is een steeds belangrijker thema voor bedrijven die internationaal zaken doen. En juist in het buitenland loop je als ondernemer tegen dilemma’s op. Mensenrechten, milieu, veiligheid zijn in veel landen minder goed geregeld dan in Nederland, en degene die in het buitenland zaken doet, wordt aangesproken op de manier waarop hij of zij met deze onderwerpen omgaat. Dat geldt in sterke mate voor China. MVO is ook bekend als ‘people, planet, profìt”. Er is geen land ter wereld waar deze drie zo uit evenwicht zijn als in China. In China is alles gericht op profìt. ... lees meer

Duurzaam ondernemen een wondermiddel voor mondiale milieuvraagstukken?

Tweederde van de ecosystemen in de wereld wordt bedreigd, aldus een recente milieurapportage van de VN. De meeste schade is in de laatste 50 jaar toegebracht terwijl het de komende 50 jaar eerder slechter dan beter zal worden. Valt dit tij te keren? Prof.dr. Jacqueline Cramer, hoogleraar ‘Duurzaam Ondernemen’ aan de Universiteit Utrecht denkt van wel. Volgens haar kan het Nederlandse bedrijfsleven zowel nationaal als internationaal een rol spelen om de schadelijke effecten op te lossen dan wel te verminderen. ... lees meer

VBDO moet koplopers nog harder aansporen

(Gepubliceerd in VBDO Bericht) De VBDO mag trots zijn op de inhoud van de rubriek ‘voorjaarsoogst’. De vorige twee nummers van het VBDO Bericht bieden in deze ‘blauwe kolommen’ een indrukwekkend overzicht van de transparantie die de VBDO namens naar leden heeft weten te bepleiten bij beursgenoteerde ondernemingen. Ook dit jaar opnieuw enkele debuterende bedrijven. ... lees meer