Tienduizenden mensen over de hele wereld hebben geprofiteerd van het initiatief van Akzo Nobel waardoor, sinds de lancering vorig jaar juni, EUR 10 mln beschikbaar is gesteld voor steun aan verdienstelijke projecten voor de gemeenschap over de gehele wereld.
...
lees meer
‘Mensen herinneren je niet om de winst, maar wat je hebt betekend voor de organisatie.’ Dat zegt Jean Paul Votron, voorzitter van het Executive Committee van Fortis. Een verrassende uitspraak, want Votron staat vooral bekend als de man van de groeistrategie met dubbele cijfers voor zijn bank- en verzekeringsbedrijf.
...
lees meer
De fietser komt er langs en ziet het niet. Als hij even stilstaat bij de wegwijzer ontwaart hij het Nabasco-logo van NPSP op de fietspaddenstoel wél. De ANWB gaf het Haarlemse bedrijf NPSP Composieten onlangs de opdracht alle 5000 paddenstoelen in Nederland te vervangen. Daar mogen ze dan wel een jaar of tien over doen.
...
lees meer
Bij supermarktconcern Laurus zagen ze de milieubeweging liever gaan dan komen. Maar nu niet meer: Super de Boer wordt duurzaam. De grootgrutter hoopt zo de klant met geld naar z’n winkels te lokken.
...
lees meer
Het duurzaamheidsbeleid van de Nederlandse dagbladwereld loopt minstens drie jaar achter. Niet alleen op andere grote Nederlandse concerns, maar ook op vergelijkbare krantenconcerns in het buitenland. The Guardian Media Group uit Londen publiceerde nu alweer voor de derde keer een duurzaamheidsverslag. Bij PCM, die onder meer Trouw, de Volkskrant en NRC Handelsblad uitgeeft, komt het uitbrengen van zo’n verslag niet verder dan een plaats op een verlanglijstje. In het nieuwste nummer van P+, tijdschrift over duurzaam ondernemen, aandacht voor dit gebrek aan openheid over de bedrijfsvoering. P+ constateert: “Het blijft raar: de belangrijkste dienaar van de openbaarheid die op de meetlat van transparantie in de groep achterblijvers zit.” Het nieuwste nummer van P+ verschijnt volgende week.
...
lees meer
Burma Centrum Nederland en Milieudefensie verwijten vier importeurs van Burmees teak een gebrek aan maatschappelijk verantwoord ondernemerschap. Dit schrijven zij in de “Infosheet: De mythe van duurzame bosbouw in Burma”. De “Infosheet” is een reactie op een volstrekt onbevredigend rapportje van houthandelaren Worldwood, Boogaerdt en Van de Stadt, die dit eind 2005 uitbrachten om hun import van teak uit Burma, vnl. bestemd voor de jachtbouw, goed te praten.
...
lees meer
Meer dan 6500 festivalbezoekers hebben op 17 en 18 juni een fairfoodpetitie voor eerlijke producten ondertekend. Op het Amsterdam Roots Festival, het Festival Mundial in Tilburg en de EO Jongerendag in Arnhem maakten medewerkers en supporters van fairfood de bezoekers bewust van haar boodschap: eat fair, beat hunger. Daarnaast zijn er 100 mensen op de foto gezet met een reusachtig theezakje. Hiermee gaven de geportretteerden aan dat ook zij oneerlijke handel de wereld uit willen hebben. Met deze acties wil fairfood aandacht vragen voor het belang van faire producten.
...
lees meer
News update from the Global Reporting Initiative (GRI).
...
lees meer
De oliemaatschapij Shell dreigt verwikkeld te raken in een nieuw schandaal, dit keer over de manier waarop topfunctionarissen omgaan met de veiligheidsregels op de boorplatforms in de Noordzee
...
lees meer
De wereld om ons heen verandert voortdurend. De economieën van landen als India, China en Brazilië groeien in hoog tempo. Nieuwe lidstaten zijn toegetreden tot de EU en geven extra impulsen aan de Europese economie. De samenstelling van de bevolking in ons land verandert en er zijn steeds meer ouderen en nieuwe Nederlanders die actief willen zijn en blijven in de samenleving. Deze ontwikkelingen stellen nieuwe eisen aan de wijze waarop Nederland zijn economische beleid vorm geeft. We moeten alert en adequaat kunnen inspelen op zulke ontwikkelingen. Het thema voor dit maatschappelijk jaarverslag is dan ook: vernieuwing.
We willen laten zien dat het Ministerie van Economische Zaken zijn manier van beleid maken en uitvoeren het afgelopen jaar heeft vernieuwd en waarom die vernieuwing noodzakelijk is.
...
lees meer
Ruim 450 jongeren van het Coenecoop College staan op donderdag 22 juni in de startblokken om de ‘Bedrijf en Milieu’ fietsroute in Waddinxveen en Boskoop af te leggen.
...
lees meer
Bijna de helft van de Amerikanen beschouwt goede omgang met werknemers als belangrijkste indicator voor maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarmee scoort personeelsbeleid hoger dan criteria als milieu-verantwoordelijk gedrag en liefdadigheid.
Een landelijk opinie-onderzoek in opdracht van de National Consumers League (de Amerikaanse tegenhanger van onze Consumentenbond) en Fleishman-Hillard International Communications laat zien dat Amerikaanse consumenten veelal een andere kijk hebben op maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) dan algemeen wordt aangenomen.
...
lees meer