Nashuatec lanceert MVO Scriptieprijs

Zowel Nederlandse als Belgische studenten kunnen deelnemen aan de nieuwe Nashuatec MVO-Scriptieprijs. De scripties moeten een thema, product, dienst, proces of dilemma behandelen waarin maatschappelijk verantwoord ondernemen centraal staat. De hoofdprijs is een duurzaam aandelenpakket ter waarde van 1.250 euro. De prijswinnaar krijgt bovendien als ‘high potential’ een springplank aangeboden voor een prachtige job, door publicatie van het werkstuk in het tijdschrift P+ People Planet Profit en coaching door CSR Academy, adviesbureau op MVO-gebied. ... lees meer

Does It Pay for a Business to Do Good?

As Google recently illustrated when it compromised its “Don’t be evil” motto to do business in China, socially responsible corporate behavior does not always go hand in hand with the bottom line. In fact, while there may be a business case for doing good, there is no evidence that more responsible firms perform better financially, according to Haas Professor David Vogel, author of the new book, “The Market for Virtue: The Potential and Limits of Corporate Responsibility.” Similarly, socially responsible investment funds don’t deliver higher or lower returns than any other fund, Vogel writes. ... lees meer

Verantwoordelijkheid LG.Philips Displays

Boudewijn Berentsen van FNVFormaat constateert dat beleggers bedrijven niet op hun echte prestaties meten als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). (FD, 7 februari) Naar zijn idee kijken beleggers alleen naar de kwaliteit van de duurzaamheidsverslagen bij het beoordelen van de mvo-prestaties. ... lees meer

SSI ondersteunt SOS Kinderdorpen in Zuid-Afrika

Stewart Scott International (SSI), waarin DHV een meerderheidsbelang heeft, is de komende drie jaar de technisch adviseur van SOS Kinderdorpen in Zuid-Afrika. Dit houdt in dat SSI advies- en ingenieursdiensten levert bij het beheer en onderhoud van bestaande kinderdorpen en bij de realisatie van nieuwe. ... lees meer

Fairshoppen: eerlijk én hip

Eerlijke kleding is helemaal in. Kledingmerken als H&M en Expresso storten zich erop. Nike en Puma komen met een ecolijn. Fair trade wordt in een nieuw maar vooral hip jasje gestoken. Ook Floortje Dessing doet mee aan deze rage. Zelf draagt ze al jaren jeans van Kuyichi. “Vroeger was eerlijke kleding lelijk, maar nu worden er mooie dingen gemaakt. Ik draag zelf al jaren Kuyichi-spijkerbroeken”, vertelt Floortje Dessing, ambassadeur van Max Havelaar en het Rode Kruis. De energieke televisiepresentatrice is op dit moment in Kaapstad op zoek naar nieuwe ontwikkelingsprojecten voor de stichting Share Trade. De laatste week van februari opent ze een fair trade-winkel, genaamd Nuku Hiva, die eerst een maand gaat proefdraaien. In de winkel aan de Amsterdamse Haarlemmerstraat vind je onder andere hippe jeans van Kuyichi. “Mensen willen een goede broek die goed zit. Daarnaast weet je ook dat het helemaal klopt”, zegt Dessing. ... lees meer

Datingsite maakt bedrijven smoorinnovatief

Vanaf Valentijnsdag (14 februari 2006) hoeft geen bedrijf meer single te zijn. Op die dag wordt namelijk een datingsite voor bedrijven gelanceerd: www.innodate.nl. Dit initiatief van Partners for Innovation heeft tot doel om innovatieve matches en kruisbestuivingen tot stand te brengen. ... lees meer

Gedragscode verzekeraars wordt getoetst

Het Verbond van Verzekeraars stelt een toetsingscommissie voor zijn gedragscode in. Deze onafhankelijke commissie gaat – onder meer aan de hand van klachten van consumenten en organisaties – toetsen in hoeverre verzekeraars voldoen aan de gedragscode (bron: Verzekerd!, januari 2006). De gedragscode is ooit in het leven geroepen om duidelijk te maken wat maatschappelijk verantwoord ondernemen in de verzekeringbranche betekent. Met name gaat het om betrouwbaarheid, professionaliteit, solidariteit, maatschappelijke verantwoordelijkheid en transparantie. ... lees meer

Voka en Kauri schrijven samen de brochure Kompas voor Duurzaam Internationaal Ondernemen

Vlaams Economisch Verbond en Kauri lanceren samen een “Kompas voor Duurzaam Internationaal Ondernemen”. Het Kompas is een brochure die ondernemingen in Vlaanderen wegwijs maakt in de veelheid van internationale codes, richtlijnen en informatiebronnen over maatschappelijk verantwoord ondernemen in nieuwe groeilanden en ontwikkelingslanden. Het geeft ondernemingen daarbij praktische tips. ... lees meer