Deloitte neemt voortouw met maatschappelijk jaarverslag

Een organisatie die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid onderkent, moet ook bereid zijn daar tekst en uitleg over te geven. Dat is de gedachte achter Impact, het maatschappelijk jaarverslag van Deloitte. Daarmee neemt Deloitte binnen de Big Four het voortouw in het geven van openheid van zaken over haar inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. ... lees meer

Fortis met 50 andere bedrijven opgenomen in Climate Leadership Index

In een verslag van het Carbon Disclosure Project krijgt Fortis een “Best in Class” vermelding voor haar aanpak van klimaatverandering. Het Carbon Disclosure Project betreft een internationaal onderzoek naar hoe ’s werelds grootste ondernemingen met klimaatverandering omgaan. Fortis is opgenomen in de Climate Leadership Index, een prestigieuze lijst van 50 internationale (FT500) ondernemingen die de uitdaging van internationale klimaatverandering zijn aangegaan. Deze vermelding onderstreept dat de initiatieven van Fortis haar vruchten afwerpen. ... lees meer

DHV’ers webloggen over wederopbouw Atjeh

De drie medewerkers van DHV die helpen bij de wederopbouw van Atjeh hebben een eigen weblog opgezet. Op helpazie.waarbenjij.nu melden ze hun ervaringen in het in 2004 door de tsunami getroffen gebied. DHV geeft er trainingen aan Non Governmental Organisations. ... lees meer

Verantwoord ondernemen in de platvissector

Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn hot issues in de platvissector. Vissers praten erover en een aantal is er daadwerkelijk mee bezig, bijvoorbeeld in het kader van het tong- en scholbeheersplan. Maar de communicatie over dit soort initiatieven is zowel binnen als buiten de sector gebrekkig. Daardoor blijft het draagvlak voor veranderingen beperkt en overheerst buiten de sector het beeld dat vissers ‘domweg de zee leeg vissen’. De vissers ervaren dat de eisen vanuit de maatschappij over een ecologisch verantwoorde aanpak allerminst helder zijn. Ze zullen daarom zelf een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de visserij. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI naar het ondernemerschap in de platvissector. ... lees meer

België beschikt over MVO-referentiekader

België beschikt over een Referentiekader voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Het referentiekader werd in concept voorgelegd aan 46 stakeholders met als resultaat een referentiekader over MVO in België en een reeks acties om MVO te promoten. ... lees meer

Growing friction in Europe over corporate responsibility

Europe’s social affairs commissioner and a British environmental leader clashed Friday over whether the European Union is succeeding in its push for more social and ecological accountability among big corporations. The exchange at a Prague conference for lawyers, business and public officials underscored a widening gap between defenders and critics of the “corporate social responsibility” (CSR) system launched in 2000 at the EU’s Lisbon summit. ... lees meer

Corporate responsibility: Why don’t they trust you with CSR?

Ethical principles are driving sales, but marketers are being left on the shelf when it comes to decisions about social responsibility. Successful brands were once built around meeting a consumer need with the right product, at the right price and of the right quality. Today, the marketing agenda has been hijacked by a much more difficult to define, but impossible to ignore, beast: corporate social responsibility (CSR). CSR should be an intrinsic part of modern brand management, which means marketing and CSR departments need to work together. But for many marketers, ethics may as well be a foreign language and in most companies, the marketing and CSR departments sit on opposite sides of business with little, if any, communication between them. ... lees meer