Een organisatie die haar maatschappelijke verantwoordelijkheid onderkent, moet ook bereid zijn daar tekst en uitleg over te geven. Dat is de gedachte achter Impact, het maatschappelijk jaarverslag van Deloitte. Daarmee neemt Deloitte binnen de Big Four het voortouw in het geven van openheid van zaken over haar inspanningen op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
...
lees meer
Voor het vierde achtereenvolgende jaar staat Air Products, leverancier van gassen en chemicaliën, in de top van de Dow Jones Sustainability Indexen. Deze ranglijsten geven een overzicht van grote bedrijven die goed presteren op het gebied van duurzaamheid, milieu en sociaal beleid.
...
lees meer
In een verslag van het Carbon Disclosure Project krijgt Fortis een “Best in Class” vermelding voor haar aanpak van klimaatverandering. Het Carbon Disclosure Project betreft een internationaal onderzoek naar hoe ’s werelds grootste ondernemingen met klimaatverandering omgaan. Fortis is opgenomen in de Climate Leadership Index, een prestigieuze lijst van 50 internationale (FT500) ondernemingen die de uitdaging van internationale klimaatverandering zijn aangegaan. Deze vermelding onderstreept dat de initiatieven van Fortis haar vruchten afwerpen.
...
lees meer
The Greenery heeft in 2005 succesvolle stappen gezet om de hoeveelheid afval en transportkilometers te beperken. Deze mijlpalen staan vermeld in het duurzaamheidsverslag 2005.
...
lees meer
De drie medewerkers van DHV die helpen bij de wederopbouw van Atjeh hebben een eigen weblog opgezet. Op helpazie.waarbenjij.nu melden ze hun ervaringen in het in 2004 door de tsunami getroffen gebied. DHV geeft er trainingen aan Non Governmental Organisations.
...
lees meer
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen zijn hot issues in de platvissector. Vissers praten erover en een aantal is er daadwerkelijk mee bezig, bijvoorbeeld in het kader van het tong- en scholbeheersplan. Maar de communicatie over dit soort initiatieven is zowel binnen als buiten de sector gebrekkig. Daardoor blijft het draagvlak voor veranderingen beperkt en overheerst buiten de sector het beeld dat vissers ‘domweg de zee leeg vissen’. De vissers ervaren dat de eisen vanuit de maatschappij over een ecologisch verantwoorde aanpak allerminst helder zijn. Ze zullen daarom zelf een belangrijke bijdrage moeten leveren aan de invulling van maatschappelijk verantwoord ondernemen in de visserij. Dat blijkt uit een onderzoek van het LEI naar het ondernemerschap in de platvissector.
...
lees meer
Koninklijke Wessanen nv heeft vandaag haar eerste duurzaamheidsverslag gepubliceerd. Het verslag geeft een overzicht van de vorderingen die Wessanen in 2005 heeft gemaakt op milieu-, sociaal-maatschappelijk en economisch vlak.
...
lees meer
België beschikt over een Referentiekader voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)
Het referentiekader werd in concept voorgelegd aan 46 stakeholders met als resultaat een referentiekader over MVO in België en een reeks acties om MVO te promoten.
...
lees meer
Europe’s social affairs commissioner and a British environmental leader clashed Friday over whether the European Union is succeeding in its push for more social and ecological accountability among big corporations. The exchange at a Prague conference for lawyers, business and public officials underscored a widening gap between defenders and critics of the “corporate social responsibility” (CSR) system launched in 2000 at the EU’s Lisbon summit.
...
lees meer
Ethical principles are driving sales, but marketers are being left on the shelf when it comes to decisions about social responsibility.
Successful brands were once built around meeting a consumer need with the right product, at the right price and of the right quality. Today, the marketing agenda has been hijacked by a much more difficult to define, but impossible to ignore, beast: corporate social responsibility (CSR).
CSR should be an intrinsic part of modern brand management, which means marketing and CSR departments need to work together. But for many marketers, ethics may as well be a foreign language and in most companies, the marketing and CSR departments sit on opposite sides of business with little, if any, communication between them.
...
lees meer
De ABN AMRO Foundation en kindgerichte ontwikkelingsorganisatie Plan gaan samenwerken om kansarme jongeren in Vietnam betere toekomstkansen te geven door middel van een beroepsopleiding met uitzicht op betaald werk. De samenwerking is aangegaan voor een periode van in ieder geval een jaar. Vietnam behoort tot de armste landen van de wereld.
...
lees meer
Worlds Most Sustainable and Ethical Oil Companies 2006 is a new report by Management & Excellence S.A., the prestigious research and rating company in the areas of ethics, sustainability, corporate governance, transparency and corporate social responsibility.
...
lees meer