Uitkomsten enquête over marketing & communicatie in relatie tot MVO

Er lijkt onvoldoende ingespeeld te worden in marketing en communicatie aan specifieke interne en externe doelgroepen op de bijdrage van maatschappelijk verantwoord ondernemen aan waardevermeerdering van de organisatie en aan motivatie van het personeel. Marketing- en communicatieprofessionals lijken onvoldoende kennis, drive en positie te hebben om het onderwerp hoger op de agenda te zetten. Dit zijn enkele uitkomsten van een online enquête over de rol van marketing en communicatie in maatschappelijk verantwoord ondernemen in organisaties. De resultaten worden op 14 november gepresenteerd tijdens het Marketing Information Event in het Feyenoord Stadion in Rotterdam. Op de breed uitgezette enquête reageerden volgens de initiatiefnemer overigens “zorgwekkend weinig marketing- en communicatieprofessionals”. ... lees meer

Meetinstrument ontwikkeld om de bijdrage van het bedrijfsleven aan de millenniumdoelstellingen te meten

Vandaag publiceert Dutch Sustainability Research (DSR) een rapport waarin een meetinstrument, de MDG Scan, wordt beschreven waarmee de bijdrage van het bedrijfsleven aan de Millenniumdoelstellingen van de Verenigde Naties kan worden gemeten. De MDG Scan is ontwikkeld in opdracht van het NCDO-programma Business in Development. Zes bedrijven – Akzo Nobel, TNT, Heineken, BHP Billiton, Philips en ABN AMRO – hebben hun bijdragen met dit innovatieve instrument in kaart laten brengen. De resultaten van het onderzoek worden gepresenteerd op donderdag 16 november op het seminar ‘De bijdragen van multinationals aan de millenniumdoelen’ in Arnhem. Door de diversiteit aan activiteiten van de testbedrijven was het mogelijk om de MDG Scan uitgebreid te testen. ... lees meer

Politieke partijen roepen massaal bedrijven op tot transparantie over duurzaamheid

Fairfood actie groot succes; van de 17 door fairfood benaderde lijsttrekkers en prominente Tweede-Kamerleden ging afgelopen weken driekwart over tot toegewijde actie. De politici staan volledig achter de fairfood fairness vragenlijst en roepen bedrijven op tot transparantie over duurzaamheid. Ze bellen de bedrijven op, ondertekenen oproepen, spreken videoboodschappen in en willen de bedrijven persoonlijk bezoeken. Naar aanleiding van deze acties zegden onder andere Super de Boer, Hema en De Nieuwe Band toe de vragenlijst alsnog in te vullen. De gefilmde acties zijn vanaf 16 november te zien op www.fairfood.org. ... lees meer

Uniek project: drie Limburgse winkelcentra investeren in MVO

Winkelcentrum Panningen, Makado Beek en Brunssum-Noord strijden komend jaar om de titel “Duurzaam Winkelcentrum”. Deze drie centra zijn geselecteerd uit de reacties op de oproep om te participeren in het project “MVO in de detailhandel” van de Kamer van Koophandel Zuid Limburg, de Provincie Limburg, de Hogeschool Zuyd, de Stichting Milieufederatie Limburg en het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. ... lees meer

UK sees first bill to require CSR reporting

Up until early November, UK companies were not required to file CSR reports. With the passing of the Companies Act; the largest bill to pass through Commons, directors will have to report on what they are doing and therefore, having to consider how it affects the community and environment. The Companies Act makes it mandatory for business to report anything concerning the welfare of the employees, community, environment and the company itself. It will allow shareholders and the general public to judge companies’ performances. ... lees meer

Wij maken met dit blad een einde aan de geitenharensokkencultuur

Goed doen, maar niet elke dag. Dat is zo’n beetje het motto van een groeiende groep mensen die een betere wereld wil, maar niet gebukt wil gaan onder de last van ideologie en opoffering. Het zijn praktische idealisten die werken aan zichzelf en de wereld, en respect tonen voor de medemens en het milieu, maar ook lekker willen blijven leven. ... lees meer

Business Opportunity in Citizenship And Sustainability Issues Exist, but Few Can Capitalize

A majority of major companies concerned with corporate responsibility issues acknowledge that they lack an active strategy to develop new business opportunities arising from meeting these citizenship and sustainability needs, according to a report released today by The Conference Board. The report is based on a new survey of 198 medium to large multinational companies. It is the first report issued by The Center for Corporate Citizenship & Sustainability, just launched by The Conference Board, to help senior executives seize opportunities and avert risks stemming from corporate social responsibility issues. ... lees meer

Genomineerden MVO scriptieprijs 2006 bekend

De jury van de Nashuatec Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen Scriptieprijs heeft de drie genomineerden bekendgemaakt. Dit zijn: Annelies de Kleijn met de scriptie ‘Financial Stakeholder influence on CSR activities, Marrit Rooda met de scriptie ‘Battle of the standards’ en Roderick Stigter met de scriptie ‘Doe wat je zegt, beschrijf wat je doet’. Zowel over de kwantiteit als de kwaliteit is de jury erg tevreden, er zijn 26 scripties uit de Benelux ingezonden voor deelname. ... lees meer

Oratie prof.dr. Jacqueline Cramer: Duurzaam ondernemen zien als kans

Duurzaam ondernemen is binnen het bedrijfsleven snel ingeburgerd geraakt. Maar de inspanningen op dit gebied zijn eerder een stap dan een sprong in de goede richting. Duurzaam ondernemen heeft tot nu toe vooral in het teken gestaan van het behoud van een goede reputatie en het afwenden van risico†s. Het zou echter gezien moeten worden als kans. Zo zou het Nederlandse bedrijfsleven zijn concurrentiepositie op de wereldmarkt kunnen versterken en voorloper kunnen worden op het terrein van duurzame ontwikkeling. Dit betoogt professor Jacqueline Cramer, hoogleraar duurzaam ondernemen aan de faculteit Geowetenschappen. Op 20 november 2006 houdt zij haar inaugurele rede ~Duurzaam ondernemen: van defensief naar innovatief”. ... lees meer