Milieudefensie start Shell-advertentiecampagne

Milieudefensie start met milieu- en bewonersorganisaties uit de hele wereld een advertentiecampagne gericht op Shell. Op 1 februari 2007, de dag dat Shell haar winstcijfers over 2006 bekend maakt, verschijnen paginagrote advertenties in Engelse en Nederlandse kranten, ondertekend door duizenden mensen. Ze roepen de multinational op om haar winst te investeren in het opruimen van hun rotzooi. Ondanks mooie beloften, veroorzaakt Shell wereldwijd nog steeds veel problemen voor mensen en milieu. ... lees meer

Nu ook een Groene Effie voor beste communicatiecampagne op gebied MVO

In 2007 zijn er twee extra Effies te winnen, een Groene Effie en een Smart Budget Effie. De Groene Effie is een prijs voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage hebben geleverd aan duurzaamheid, mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) of milieu. De Smart Budget Effie gaat naar reclamemakers die heel innovatief met een communicatiebudget om zijn gegaan. Hiermee wil de jury laten zien dat aan goede, effectieve reclame niet direct een duur prijskaartje hangt. ... lees meer

Westers eetpatroon verhoogt druk op natuurlijke hulpbronnen

We consumeren steeds meer vlees, fruit, koffie en alcohol. Daardoor is er meer land, water en energie nodig voor onze voedselproductie. Inmiddels nemen mensen in ontwikkelingslanden ons niet-duurzame westerse eetpatroon over. Dit kan de druk op schaarse natuurlijke hulpbronnen verder vergroten. Winnie Gerbens-Leenes ontwikkelde een methode om de duurzaamheid van eetpatronen te meten. Ze promoveert op 15 december 2006 aan de Rijksuniversiteit Groningen. ... lees meer

Werk voor Werk: op weg naar duurzaam werk

Groen Groei Groep heeft haar activiteiten uitgebreid met Werk voor Werk, het adviesbureau op het gebied van werving en selectie voor non-profitorganisaties en bedrijven met een duurzame visie. Dat Werk voor Werk een schot in de roos is, blijkt uit het grote aantal werkzoekenden dat zich inmiddels heeft ingeschreven en de vele werkgevers die een of meerdere vacatures hebben aangemeld. ... lees meer

DSM verrijkt rijst in China vanuit MVO gedachte

DSM verwacht de komende jaren aanzienlijke omzetgroei te halen uit het verrijken van basisvoedsel in landen als China en India. Dat heeft Bruno Kistner, manager van DSM’s Nutrition Improvement Program (NIP), gisteren gezegd. In China loopt momenteel een proef, die ertoe moet leiden dat lagere overheden de toevoeging van vitaminen en mineralen aan rijst verplicht zullen stellen. Kistner acht het waarschijnlijk dat die wetgeving binnen enkele jaren een feit zal zijn. Hij verwacht meer problemen in India, waar het kastenstelsel sociale verheffing in de weg staat. ... lees meer

Feitenkennis niet voldoende voor stimuleren duurzaam ondernemen

Consumenten bewust maken van het verband tussen het product vlees en de levende dieren waar het vlees vandaan komt, kan ertoe leiden dat zij vlees vermijden en biologische producten kiezen. Ook het geven van informatie over dierenwelzijn, voer en huisvesting kan daartoe leiden. Maar domweg feiten presenteren over producten is daarvoor niet voldoende. ... lees meer

Del Monte belooft onder druk van fairfood openheid te geven over duurzaamheid van haar ananas

Gisteren om 10.30 uur werd Del Monte uit Bleiswijk vereerd met een persoonlijk bezoekje van Sinterklaas. Helaas had de goedheilig man slecht nieuws voor de producent: hij moest voor straf mee in de zak naar Spanje. Op het dak, liepen de Pieten met het logo van Del Monte in een grote jute zak. Sinterklaas wilde symbolisch een mega-grote enkele ticket naar Spanje overhandigen maar werd verzocht de ontvangsthal weer te verlaten. Reden voor het onverwachte bezoek was het product ananas in blik. Fairfood heeft Del Monte diverse keren om openheid verzocht omtrent de vervaardiging van dit product. Helaas weigerde Del Monte duidelijkheid te geven. ... lees meer

Scriptie -Battle of the standards- van Marrit Rooda wint Nashuatec MVO scriptieprijs

Marrit Rooda is met haar scriptie ‘Battle of the standards’ de winnaar van de eerste editie 2006 van de Nashuatec MVO Scriptieprijs. Ze wint hiermee een duurzaam aandelenpakket ter waarde van 1.250 euro, publicatie van het werkstuk in het tijdschrift P+ People Planet Profit en coaching door de CSR Academy, adviesbureau op MVO-gebied. Dit is gisterenmiddag tijdens het DHO Symposium in De Rode Hoed in Amsterdam door Marco Cupido, general manager Nashuatec/Rex Rotary, bekendgemaakt. ... lees meer