MVO Platform: nog weinig transparantie in productieketens

De overheid moet zich meer inzetten om de transparantie van productieketens te vergroten. Dit is de conclusie van het vandaag gelanceerde rapport “Zicht op duurzaamheid? Transparantie in productieketens onderzocht” van het MVO-platform. Het rapport wordt tegelijk gepresenteerd met de transparantiebenchmark van het Ministerie van Economische zaken. Deze benchmark bekijkt de transparantie van bedrijven op basis van hun jaarverslagen. De onderzoekers van het rapport stellen dat dergelijke overheidsinitiatieven te kort schieten bij het stimuleren van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). ... lees meer

Nieuw boek: Een Wereld te Winnen, 16 visies op MVO

Donderdag 30 november is aan oud-premier Lubbers het eerste exemplaar in overhandigd van het boek ‘Een Wereld te Winnen: zestien visies op Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen’. Lubbers is één van de 16 personen die geïnterviewd werden over hun zienswijze met betrekking tot maatschappelijk verantwoord ondernemen. Onder de overige geïnterviewden zitten nog meer bekende Nederlanders: Dick Boer (Ahold), Liesbeth van Tongeren (Greenpeace), Bisschop Muskens en anderen. Initiatiefnemer is promovenda mr. Tineke Lambooy. Enkele geïnterviewden (waaronder Lubbers) zullen het woord richten tot het daar aanwezige gezelschap. ... lees meer

Milieudefensie start Shell-advertentiecampagne

Milieudefensie start met milieu- en bewonersorganisaties uit de hele wereld een advertentiecampagne gericht op Shell. Op 1 februari 2007, de dag dat Shell haar winstcijfers over 2006 bekend maakt, verschijnen paginagrote advertenties in Engelse en Nederlandse kranten, ondertekend door duizenden mensen. Ze roepen de multinational op om haar winst te investeren in het opruimen van hun rotzooi. Ondanks mooie beloften, veroorzaakt Shell wereldwijd nog steeds veel problemen voor mensen en milieu. ... lees meer

Nu ook een Groene Effie voor beste communicatiecampagne op gebied MVO

In 2007 zijn er twee extra Effies te winnen, een Groene Effie en een Smart Budget Effie. De Groene Effie is een prijs voor campagnes die aantoonbaar een bijdrage hebben geleverd aan duurzaamheid, mvo (maatschappelijk verantwoord ondernemen) of milieu. De Smart Budget Effie gaat naar reclamemakers die heel innovatief met een communicatiebudget om zijn gegaan. Hiermee wil de jury laten zien dat aan goede, effectieve reclame niet direct een duur prijskaartje hangt. ... lees meer

Westers eetpatroon verhoogt druk op natuurlijke hulpbronnen

We consumeren steeds meer vlees, fruit, koffie en alcohol. Daardoor is er meer land, water en energie nodig voor onze voedselproductie. Inmiddels nemen mensen in ontwikkelingslanden ons niet-duurzame westerse eetpatroon over. Dit kan de druk op schaarse natuurlijke hulpbronnen verder vergroten. Winnie Gerbens-Leenes ontwikkelde een methode om de duurzaamheid van eetpatronen te meten. Ze promoveert op 15 december 2006 aan de Rijksuniversiteit Groningen. ... lees meer

Werk voor Werk: op weg naar duurzaam werk

Groen Groei Groep heeft haar activiteiten uitgebreid met Werk voor Werk, het adviesbureau op het gebied van werving en selectie voor non-profitorganisaties en bedrijven met een duurzame visie. Dat Werk voor Werk een schot in de roos is, blijkt uit het grote aantal werkzoekenden dat zich inmiddels heeft ingeschreven en de vele werkgevers die een of meerdere vacatures hebben aangemeld. ... lees meer

DSM verrijkt rijst in China vanuit MVO gedachte

DSM verwacht de komende jaren aanzienlijke omzetgroei te halen uit het verrijken van basisvoedsel in landen als China en India. Dat heeft Bruno Kistner, manager van DSM’s Nutrition Improvement Program (NIP), gisteren gezegd. In China loopt momenteel een proef, die ertoe moet leiden dat lagere overheden de toevoeging van vitaminen en mineralen aan rijst verplicht zullen stellen. Kistner acht het waarschijnlijk dat die wetgeving binnen enkele jaren een feit zal zijn. Hij verwacht meer problemen in India, waar het kastenstelsel sociale verheffing in de weg staat. ... lees meer