Duurzaam investeren zonder emotie

Geen enkel bedrijf kan het zich permitteren om het milieu links te laten liggen. Maar emoties mogen daarbij niet de overhand krijgen; het draait om een nuchtere analyse van de feiten, schrijft Tijo Collot d ‘Escury. En dat kan tot verrassende resultaten leiden. Net zoals plastic raamkozijnen milieuvriendelijker blijken te zijn dan houten exemplaren. ... lees meer

Slechte arbeidsomstandigheden bij Bono’s label RED

De arbeidsvoorwaarden bij de productie van RED-kleding laten te wensen over. Dit blijkt uit het rapport Footloose Investors, Investing in the Garment Industry in Africa van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO). Het rapport beschrijft de wijze waarop internationale kledingproducenten in Afrika hun productie steeds verplaatsen naar landen met de laagste lonen en belastingen. Hierdoor blijven de voordelen voor de regio waar geproduceerd wordt beperkt. ... lees meer

Magreet de Boer: branches melden zich maar mondjesmaat aan bij MVO Nederland

‘Margreeth is een rots in de branding’, zegt Wetsus-directeur Cees Buisman in zijn speech op het congres dat Wetsus, het topinstituut voor water, organiseert in Leeuwarden. Vijfhonderd bezoekers, inclusief prins Willem-Alexander, horen de lof aan van de directeur voor zijn voorzitter. Wetsus is een onderzoeksinstituut waaraan 50 bedrijven en wetenschappelijke instellingen zich hebben verbonden om alternatieve bronnen van energie te vinden. De Boers politieke vaardigheid heeft ervoor gezorgd dat de deelnemers in Wetsus na een moeilijke opstartperiode op één lijn zitten. Een staaltje vakmanschap van een vrouw die zichzelf beschouwt als ‘geen hemelbestormer, maar ook geen sombermans’. ... lees meer

Meer dan goedbedoeld gefröbel

Ook designers krijgen steeds meer oog voor duurzame productie van hun ontwerpen. Geen gebatikte kleden, wel bijzonder glaswerk uit Kenia; het moet er immers wel goed uitzien.Waarom alleen nog maar stoelen ontwerpen die mooi en duur zijn? Steeds meer bedrijven en ontwerpers ontwikkelen duurzame producten die milieuvervuiling en armoede bestrijden. Mits het er wel een beetje hip uitziet. ... lees meer

Sara Lee wil meer duurzaam geproduceerde koffie verwerken

Het Amerikaanse Sara Lee, het moederbedrijf van Douw Egberts, wil de hoeveelheid duurzaam geproduceerde koffie die het bedrijf verwerkt opvoeren naar 20.000 ton. Dat betekent een verdubbeling ten opzichte van de huidige hoeveelheid en het zou het aandeel duurzame koffie dat het bedrijf vermarkt doen groeien tot circa 5%. In Denemarken en Nederland zou dat aandeel zelfs al rond 25 tot 30% liggen. ... lees meer

Cargill, Heinz en Ahold streven naar duurzaam geproduceerde cacao

De bedrijven Cargill, Heinz Benelux, Ahold en UTZ Certified en de ontwikkelingsorganisatie Solidaridad hebben een programm ontwikkeld voor een duurzamere keten voor de productie van cacao in Ivoorkust. Het initiatief wordt ook gesteund door Oxfam Novib. Er zal op het niveau van cacaoproducerende bedrijven gewerkt worden aan verbetering van kennis. Verder moet er een onafhankelijk certificatie-systeem komen waarin sociale en milieu-aspecten worden gewaarborgd. De initiatiefnemers zoeken nog samenwerking met andere bedrijven die actief zijn in de cacao-keten. ... lees meer

DHV finalist in BiD Challenge

Fourteen collegues of DHV in the Netherlands are participating in the Bussiness in Development (BiD) Challenge: the worldwide business plan competition for entrepreneurship in developing countries. Rudi van der Arend is coaching the ‘Amboro, organic milk from bolivia’ business plan which is one of the 25 finalist. ... lees meer