Nieuwe lamp van NAM en Philips helpt trekvogels veilig de Noordzee over

De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) en Philips hebben een nieuw type verlichting ontwikkeld. De lampen stralen een beperkt deel van het kleurenspectrum uit. Dankzij de unieke kleur worden vogels tijdens de vogeltrek over de Noordzee minder afgeleid door de verlichting van offshore platforms. Een eerste platform van de NAM – L15 in het Nederlandse deel van de Noordzee – is als pilotproject uitgerust met de nieuwe verlichting. De eerste resultaten zijn zeer positief. ... lees meer

Met maatschappelijke paragraaf ondernemen

Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf praten maar weinig over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), zo blijkt uit het recent verschenen onderzoeksrapport ‘Maatschappelijk verantwoord ondernemen in het grote MKB’ van het Economisch Instituut voor het Midden- en kleinbedrijf EIM. Maar het rapport stelt ook dat de betrokken ondernemers veel aan MVO doen. ... lees meer

Creatievelingen moeten groen hip zien te maken

Een creatief en groen idee is een half miljoen euro waard. De Nationale Postcode Loterij en de organisatie van het Amsterdamse crossmedia event Picnic hebben een wedstrijd uitgeschreven voor de ontwikkeling van een energievriendelijk product of dienst: de Picnic Green Challenge. De hoop van de twee organisaties is gevestigd op innovatieve, creatieve ondernemers. ... lees meer

Verantwoord ondernemen in mkb

Enno Masurel breekt een lans voor ondernemen met een maatschappelijke paragraaf (Optiek, 20 augustus). Het artikel behelst dat de mkb-ondernemer vrijwillig in het jaarverslag uitlegt wat hij doet aan maatschappelijk verantwoord ondernemen ( mvo ). Dat is deels waar het naar toe moet, maar deels ook niet. ... lees meer

Vodafone Foundation maakt winnaars bekend World of Difference 2007

Vandaag maakt de Vodafone Netherlands Foundation de winnaars bekend van de World of Difference Prijs 2007. Het zeer succesvolle project dat bevlogen mensen de kans biedt een jaar lang te werken voor hun favoriete goede doel, gaat hiermee zijn derde jaar in. De vijf winnaars starten 1 november a.s. met projecten in Nederland en ver daarbuiten. ... lees meer

Duurzaamheidsverslag toont vooral kansen van klimaatverandering

Bedrijven die een duurzaamheidsverslag publiceren, rapporteren zonder uitzondering over de klimaatverandering. De meeste bedrijven rapporteren echter niet over de risico’s van klimaatverandering voor de bedrijfsvoering, maar veel meer over de zakelijke kansen die verband houden met het Kyoto protocol, zoals de handel in emissierechten en en de verwerving van carbon credits. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG en GRI, het Global Reporting Initiative naar de duurzaamheidsverslagen van de top 500 bedrijven van de Financial Times. ... lees meer

Sir Richard Branson voorzitter jury PICNIC Green Challenge

De PICNIC Green Challenge, een internationale, creatieve competitie van de Nationale Postcode Loterij en crossmedia-event PICNIC, maakt bekend dat Sir Richard Branson (De Virgin Group) voorzitter is van de jury. “Deze competitie helpt mensen in te zien tot hoeveel zij in staat zijn” aldus Branson. “Grote dingen komen vaak voort uit de meest eenvoudige ideeën’. ... lees meer

Zorg vergeet milieu

Zorginstellingen doen onvoldoende om het milieu te sparen. Voor zover ze wel maatregelen nemen, is het vaak een verplicht nummer. Dat constateren verschillende deskundigen in het augustusnummer van ZorgVisie-magazine. ... lees meer

Sustainability Reporting More Common Among Top Global Brands

Sustainability reporting is becoming more common than not among the world’s top brands, according to recent research from Global Reporting Initiative (GRI). The organization looked at the world’s top 100 brands, as ranked by Interbrand and Business Week in the Aug. 7 issue. It found 80 percent of the top 15 global brands release reports detailing economic, environmental and social performance, using metrics developed by GRI. ... lees meer