Bernard Wientjes, voorzitter VNO-NCW en Roel Pieper, managing director van Favonius Ventures, presenteren op donderdag 21 februari 2008 hun ideeën voor een duurzamer Nederland. De beide rasondernemers geven hun visie tijdens de debatreeks Meeting the Minds, die plaats vindt in Rotterdam. Wientjes ziet kernenergie als een goede oplossing voor het klimaatprobleem. De vraag is of Pieper het met hem eens is. Pieper vindt dat je het energiebeleid alleen verandert met creativiteit en innovatie.
...
lees meer
‘Door mijn hart te volgen heb ik nu die droombaan die ik nooit had bereikt als ik in de private equity was gebleven en heel bewust aan carrièreplanning had gedaan.’
Aan het woord is Alex van der Velden (32), die vorige week overstapte van de Engelse ngo FairPensions naar pensioenuitvoerder PGGM. Als hoofd Duurzame Beleggingsstrategieën zet hij een team op dat nieuwe duurzame investeringsproducten moet bedenken. Een verantwoordelijke baan, die Van der Velden te danken heeft aan zijn overstap van de Londense City – hij werkte onder meer voor JPMorgan – naar het veel minder goed betalende FairPensions enkele jaren terug.
...
lees meer
Oceana, the international marine conservation organisation, is engaged in a campaign to end of the use of shark liver oil, known as squalene, in cosmetics products. Europe is a major force in the production and trade of squalene, and the campaign has included investigative visits to fishing ports and cosmetics shops, and discussions with cosmetic companies and squalene manufacturers, to gather information about uses, trade and markets for this product and the sharks it comes from.
...
lees meer
Het verenigde bedrijfsleven kan zich goed vinden in de kabinetsvisie op maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo). De Raad van de Centrale Ondernemingsorganisaties benadrukt dat het karakter van mvo ‘bovenwettelijk’ is en dus niet per decreet kan worden geregeld. “Het moet eerder van binnen dan van buiten komen.”
VNO-NCW, MKB-Nederland en LTO-Nederland schrijven dat in een brief aan de Vaste Kamercommissie van Economische Zaken. De organisaties reageren op de nota ‘Inspireren, innoveren en integreren’, die staatssecretaris Heemskerk in december openbaar maakte. Daarin stelt hij onder meer dat mvo maatwerk is, omdat iedere sector staat voor andere maatschappelijke uitdagingen én dilemma’s.
...
lees meer
Onlangs is de 2008-uitgave verschenen van “Het Verschil”, een magazine over duurzaamheid met de focus op nieuwe energie.
In de uitgave is een DVD ingesloten met de VPRO-uitzending over Cradle to Cradle.
...
lees meer
Cradle to cradle (C2C), ook bekend als produceren zonder afval, is een zeer hot item. In 2010 wil de EU dat alle auto’s voor minimaal 85 procent recyclebaar zijn, automerken pakken de trend nu ook op.
...
lees meer
Bite Communications’ Cleantech Practice today published “Greenwashing: A Perfect Storm,” a whitepaper that examines a critical corporate marketing and business challenge, where environmental impacts, public interest, media attention and public policy have combined to result in heightened skepticism in respect to “green” marketing. In this increasingly critical environment, brands have higher than ever risks and rewards to consider as they map out their corporate sustainability strategies.
...
lees meer
PCM Uitgevers heeft samen met enkele andere krantenuitgevers de afgelopen periode overleg gevoerd met papierleverancier AbitibiBowater over de kritiek van Greenpeace op het kappen van oerbos.
...
lees meer
Is MVO een modefenomeen en zal het dus per definitie weer verdwijnen zoals andere grillen? Het antwoord van de Vlaamse universiteiten en businessscholen: neen. Zij beginnen het nieuwe concept meer en meer in hun curriculum te integreren.
...
lees meer
Op 7 februari vond de slotbijeenkomst van KleurenKapitaal plaats in Theater Zuidplein in Rotterdam. KleurenKapitaal is een initiatief om mensen vanuit zo veel mogelijk verschillende culturen actief te betrekken bij natuur, milieu en duurzaamheid. Eén van de krachten van KleurenKapitaal is de grote en diverse groep van 17 organisaties die hun naam aan het programma hebben verbonden.
Tijdens de slotbijeenkomst werden diverse deelprojecten gepresenteerd en werd er gebrainstormd over nieuwe kansen op het snijvlak van natuur, milieu en duurzaamheid enerzijds en welzijn en integratie enerzijds. Ieder gaf vanuit zijn eigen vakgebied input voor het vervolg van KleurenKapitaal. Er blijkt behoefte aan structurele projectfinanciering en een vraaggerichte benadering in plaats van een kant en klaar product. Onder de aanwezigen waren wethouders, ambtenaren (rijk, provincie en gemeenten), migrantenorganisaties, NME-organisaties, welzijnsorganisaties, onderzoeksinstituten, fondsen en maatschappelijke organisaties.
Ter afsluiting overhandigden Jurr van Dalen, algemeen directeur IVN en Hak van Nispen, directeur SME Advies het eerste exemplaar van het handboek ‘De Kleur van Duurzaamheid’ aan Bart-Jan Krouwel, directeur Duurzaamheid & Maatschappelijke Innovatie Rabobank Groep. ‘Duurzaamheid is leuk’, aldus Krouwel. ‘Al ga ik iedere avond “gefrustreerd” slapen, omdat ik nog niet alle 55.000 medewerkers van onze bank hiervan heb overtuigd.’ Het handboek biedt wellicht uitkomst. Het is een bundeling van ervaringen opgedaan binnen KleurenKapitaal.
...
lees meer
Research findings developed with Boston College Center for Corporate Citizenship, Net Impact and World Business Council for Sustainable Development assess trends and best practices in corporate responsibility communications.
...
lees meer
Is corporate social responsibility dead? Yes, says Harvard Business Review’s “Conversation Starter” blog. CSR will increasingly be seen as a public relations sham, the bloggers say.
Yes, says my colleague Stefan Stern, who recently predicted on this page that companies would abandon CSR in favour of “sustainability”. (see below)
No, says the European Commission, which commends companies that “go beyond minimum legal requirements to address societal needs” and has just spent three years and €1.4m ($2m) producing a 108-page report on CSR.
...
lees meer