Vlaamse supermarktketens verbaasd over kus-actie van NGO’s

De kus-actie van een aantal NGO’s die woensdag de supermarkten opriepen meer producten van Vlaamse boeren in de rekken te nemen én tegen eerlijkere prijzen, is op verbazing onthaald door de sector. De federatie van winkels, winkelketens, supermarkten en hypermarkten Fedis zegt veel fair-trade producten en producten van eigen bodem te verkopen. “De supermarkten verkopen bijvoorbeeld 70 pct van de Max Havelaar-producten in ons land en ook het aantal producten van kleinere producenten vindt dankzij de supermarkten een relatief grote afzetmarkt. Bovendien werd binnen Fedis recent een commissie duurzaam ondernemen opgericht die geregeld overlegt met de NGO’s. De sector is dan ook een beetje verbaasd over de kusactie van woensdag die zonder veel overleg georganiseerd werd”, aldus gedelegeerd bestuurder Baudouin Velge van Fedis. ... lees meer

Ondernemer in de derde wereld ‘geen uitbuiter’

Ondernemen in opkomende economieën is populair. Niet alleen grote bedrijven als Philips en Volkswagen openen vestigingen in Azië of Afrika, ook het midden- en kleinbedrijf (mkb) vindt zijn weg naar landen waar de lonen laag en de werknemers overvloedig aanwezig zijn. “Wij vertrokken naar China om het voortbestaan van ons bedrijf veilig te stellen”, zegt Bertus Huiskes, directeur van het naar hem vernoemde metaalbedrijf. ... lees meer

MVO Toolkits Marokko and Roemenië

Zaken doen in opkomende markten kan lastige vragen met zich meebrengen: Hoe ga ik om met corruptie? Wat moet ik doen als mijn leverancier kinderen in dienst heeft? Aan welke milieuwetgeving moet mijn onderneming zich houden? ... lees meer

BearingPoint Supply Chain Study Suggests Brand Image is Main Motivation for U.S. Companies to be “Eco-Friendly”

BearingPoint, Inc. (NYSE: BE), one of the world’s largest management and technology consulting firms, announced the results of a survey that suggest that corporate image is one of the most significant motivations for U.S. companies to be “eco-friendly”. The survey results were gathered from data from more than 600 executives from large firms around the world. ... lees meer

Nederlandse reactie inzake lead market initiatief voor Europa

Met het “Lead Markets Initiative for Europe” (LMI) doet de Europese Commissie een voorstel om het Europese en mondiale marktpotentieel beter te benutten door knelpunten op te lossen die innovatie belemmeren in de volgende zes Europese markten: eHealth, beschermende textielproducten, duurzame bouw, recycling, bio-based producten en hernieuwbare energie. ... lees meer

Klimaatverandering biedt kansen voor innovatie

Afgelopen week is de brochure De staat van het klimaat aangeboden aan minister-president Balkenende. Tijdens deze presentatie stelde professor Pier Vellinga van de Wageningen Universiteit en de Vrije Universiteit Amsterdam dat ook in de chemische industrie inmiddels het besef is doorgedrongen dat de klimaatverandering een feit is. “Dat was een paar jaar geleden nog niet het geval. Toen probeerde de branche het probleem te bagatelliseren, onder meer door een bekende klimaatscepticus op de jaarvergadering uit te nodigen.” ... lees meer

UNDP en Fortis kondigen eerste projectafspraken aan voor MDG Carbon Facility

Het United Nations Development Programme (UNDP) en de Nederlands-Belgische bankverzekeraar Fortis hebben vandaag de eerste projectafspraken rond de nieuwe MDG Carbon Facility aangekondigd. Dit gezamenlijkinitiatief steunt ontwikkelingsprojecten die gericht zijn op het terugdringen van broeikasgassen door middel van de CO2 -emissierechtenhandel waarin het Kyoto-protocol voorziet. ... lees meer

Wientjes: Duurzaamheid uitdaging voor het kabinet

Duurzaamheid mag niet in enge zin worden uitgelegd. Een ‘milieuparadijs’ met onvoldoende voedsel, scholing en werk, is niet duurzaam. Duurzaamheid betekent dus ook economische groei. Die belast in opkomende economieën het milieu, maar groei stoppen is geen oplossing. Ook in de westerse geïndustrialiseerde wereld is groei noodzakelijk, om de vergrijzing en nieuwe duurzaamheidtechnologie te betalen. In ons duurzaamheidakkoord met het kabinet staat dat Nederland langs innovatieve weg een bijdrage levert aan de milieuvraagstukken, onder behoud van onze concurrentiepositie. ... lees meer

Productie duurzame elektriciteit gedaald in 2007

De productie van duurzame elektriciteit is gedaald van 6,5 procent van het binnenlands elektriciteitsverbruik in 2006 tot 6,0 procent in 2007. Deze daling komt door een forse afname bij het meestoken van biomassa in elektriciteitscentrales. De productie van windenergie groeide daarentegen sterk en is nu de belangrijkste bron van duurzame elektriciteit. ... lees meer