Jonge consumenten bereid meer te betalen voor eerlijke elektronica

Jongeren maken zich ernstig zorgen over de arbeidsomstandigheden en milieuproblematiek in de productieketen van consumentenelektronica. Een meerderheid van de jonge Europese consumenten stelt dat de betrokken bedrijven hierin meer verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook zijn ze bereid 10% meer te betalen voor hun gadgets als deze gegarandeerd eerlijk worden geproduceerd. Dit zijn de resultaten van een marktonderzoek onder jongeren in verschillende Europese landen dat vandaag gepubliceerd wordt door makeITfair, een netwerk van Europese organisaties. ... lees meer

24 januari: De Vierde Kamer over MVO

Op donderdag 24 januari organiseert de Eindhovense Werkgroep De Vierde Kamer een bijeenkomst over Verantwoord Ondernemen. Spreker is Eelco Fortuijn van Fair Food. De bijeenkomst vindt plaats van 20:00-22:00 uur aan de Hoogstraat 301a in Eindhoven. ... lees meer

Duurzaamheid bij KLM

Begrijp Peter Hartman niet verkeerd. Dat er iets aan het milieu moet worden gedaan, staat voor de topman van KLM buiten kijf. ‘Zijn’ luchtvaartmaatschappij maakt er ook werk van, al jaren. Maar de techneut in hem blijft kritisch over alle verhalen die er over de broeikasgassen in omloop zijn. In zijn Amstelveense bestuurskamer staat hij op van tafel om een rondje te maken. Opnieuw. Om zijn gedachten te ordenen. Om zijn gedachten kracht bij te zetten. ... lees meer

Duurzaamheid steeds hoger op agenda automobielbranche

Hoewel de kwaliteit van het product en kostenreductie nog altijd de ranglijst aanvoeren, neemt de aandacht voor de gevolgen van de bedrijfsvoering voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu toe. De mondiale automobielsector ziet het vinden van alternatieve brandstof als het belangrijkste issue waarmee de branche de komende jaren geconfronteerd wordt. Daarnaast gaan de ondernemingen nog meer aandacht besteden aan de productie van goedkope auto’s en hybride voertuigen om aan de behoeften van de klant te kunnen voldoen. Uit jaarlijks onderzoek van KPMG naar de toekomst van de mondiale automobielbranche blijkt dat duurzaamheid steeds hoger op de agenda van producenten en toeleveranciers staat. Hoewel de kwaliteit van het product en kostenreductie nog altijd de ranglijst aanvoeren, neemt de aandacht voor de gevolgen van de bedrijfsvoering voor de gezondheid, de veiligheid en het milieu toe. Inmiddels vindt 63% van de bedrijven duurzaam ondernemen belangrijk tot zeer belangrijk. Vorig jaar was dit iets meer dan 50%. ... lees meer

Bedrijfsleven transparanter over MVO

Grote Nederlandse bedrijven zijn beter gaan rapporteren over de gevolgen van hun bedrijfsvoering op milieu, mensenrechten en sociale aspecten. Dit blijkt uit onderzoek van 150 jaarverslagen door PricewaterhouseCoopers in opdracht van staatssecretaris Heemskerk. Volgens Heemskerk scoren veel bedrijven beter dan in eerdere metingen. Toch zijn er ook sectoren die het afgelopen jaar slechter zijn gaan presteren, zoals de verzekeraars en de ICT-sector. Absolute koploper qua transparantie over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dit jaar de Rabobank die ABN-AMRO van de eerste plaats heeft verdrongen. ... lees meer

MVO wordt categorievoorwaarde

Onze goede voornemens zitten blijkbaar vol Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. 14 Januari spreekt staatssecretaris Heemskerk op de nieuwjaarsreceptie van het CMC (Centrum voor Merk en Communicatie), onder andere over ‘actuele dossiers’. Wat de staatssecretaris betreft, zal dat ongetwijfeld de onlangs door hem aan de kamer aangeboden kabinetsvisie over MVO zijn. ... lees meer

Eerste aanmoedigingsprijs voor verantwoorde vis!

Rijswijk, Adri Bout van Seafarm b.v. uit Kamperland is gisteren uitgeroepen tot winnaar van de Verantwoorde Vis Prijs 2008. Tijdens de traditionele Nieuwjaarsbijeenkomst van het Productschap Vis werd de innovatieve ondernemer vandaag geselecteerd uit tal van ondernemers uit de vissector vanwege zijn verdiensten op het gebied van verantwoord ondernemen. ... lees meer

Unilever tops ethical reputation index

Unilever has the best ethical reputation among multinational companies, according to an influential survey. Marks & Spencer, Rio Tinto and Dell have all entered the top ten for the first time in Covalence’s annual reputation index. ... lees meer