Zie excessieve beloning als vorm van MVO

Al jaren is het moeilijk om op te treden tegen excessieve beloningen in het bedrijfsleven. Morele pleidooien en overheidsmaatregelen raken de kern niet; de oplossing haakt aan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen en het koesteren van een goed imago. ... lees meer

Nyenrode verheft duurzaam bouwen tot kernthema

Het creëren van een marktvraag voor duurzaam bouwen. Dat is de kern van de nieuwe leerstoel Sustainable Building aan de Nyenrode Business Universiteit, die prof.dr.ir. Anke van Hal sinds kort bekleedt. “Was het vroeger slechts een handjevol idealisten dat pleitte voor milieubewust bouwen, nu is een breed gedragen gevoel van urgentie ontstaan, zowel onder bedrijven als bij consumenten”, verklaart Van Hal de veranderde belangstelling. “Steeds meer mensen raken ervan doordrongen dat het wijs is je nu goed voor te bereiden om hoge kosten in de toekomst te voorkomen. Door ondergestroomde kelders, New Orleans, en de klimaatverandering is het onderwerp niet meer een ver-van-hun-bed-show”. ... lees meer

Rapport PwC: Duurzaamheid heeft aandacht vastgoedmarkt

Duurzaamheid heeft de volledige aandacht van de Nederlandse vastgoedmarkt, maar dit komt nog onvoldoende tot uiting in investeringsbeslissingen. Vastgoedondernemingen aarzelen en weten niet waar te beginnen met het invoeren van duurzame bedrijfsvoering. Dit stelt het rapport ‘Dutch Trends in Real Estate’, een jaarlijks onderzoek van PricewaterhouseCoopers en ULI Nederland (Urban Land Institute) naar trends en ontwikkelingen op de Nederlandse vastgoedmarkt. ... lees meer

InterfaceFlor introduceert eerste product uit sociaal verantwoord tegeltapijt concept FairWorks-

Vandaag lanceert InterfaceFLOR haar eerste product uit het FairWorks concept; JUSTTM. JUSTTM, een handgeweven tapijttegel in een houten frame, is gemaakt van 98% gerecycled en hernieuwbaar materiaal. Designers van InterfaceFLOR en lokale ambachtslieden uit India maken samen een unieke designtegel, waarbij zowel de sociale als milieuaspecten van duurzaamheid voorop staan. ... lees meer

Duurzaamheid voor consument nog te vaag begrip

Duurzaamheid is voor veel mensen nog een te vaag begrip. Bedrijven gebruiken het te pas en te onpas om maar te laten zien dat ze mee doen in de ‘goede groene trend’, maar de consument vertrouwt het niet altijd of weet gewoonweg niet wat er met zo’n groene actie of campagne wordt bedoeld. Dit blijkt uit een onderzoek dat marketingcommunicatiebureau DDB en onderzoeksbureau Intomart GfK donderdag onder de naam Dossier Duurzaam presenteerden. Aan 1500 consumenten zijn allerlei vragen gesteld over duurzaamheid. Ruim 30 procent denkt bij duurzame producten in eerste instantie aan artikelen die langer meegaan en 16 procent van de ondervraagden verbindt duurzaamheid met producten die goed zijn voor het milieu. ... lees meer

Energiesector scoort met groen imago

Nederlandse consumenten hebben geen helder beeld van waar duurzaamheid voor staat. Bij het begrip ‘een duurzaam product’ denkt bijna een derde aan producten die langere tijd meegaan. Een kwart heeft zelfs geen idee. ... lees meer

Land Rover compenseert CO2 uitstoot

Land Rover introduceert een CO2 compensatieprogramma voor elke in Nederland verkochte Land Rover. Dit houdt in dat alle CO2 die vrijkomt tijdens het gebruik van de auto in de eerste drie jaar wordt gecompenseerd met projecten in niet-Kyoto landen. Deze projecten worden gecoördineerd door de onafhankelijke organisatie Climate Care. ... lees meer