Volume van producten met Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade groeit 26 procent

De 57 licentiehouders van Stichting Max Havelaar hebben in 2007 een volumegroei van 26 procent gerealiseerd van producten met het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade. Het is het derde opeenvolgende jaar dat het volume met meer dan 20 procent groeit. Coen de Ruiter, directeur van Stichting Max Havelaar, vindt dat de groei past in de huidige maatschappelijke ontwikkelingen: “Je ziet dat consumenten hun productkeuze steeds vaker laten afhangen van duurzaamheidsaspecten. Ze willen graag zeker weten dat een eerlijke prijs is betaald, het milieu niet is geschaad en dat er goede sociale omstandigheden zijn. Het Max Havelaar keurmerk voor Fairtrade biedt deze zekerheid.” ... lees meer

Leiderschapscursus confronteert managers van Akzo Nobel met klimaatverandering

Frank Bakkeren moest nog worden ingescheept voor zijn leiderschapscursus op Antarctica, toen het improvisatietalent van de manager Onderzoek en Ontwikkeling bij Akzo Nobel al op de proef werd gesteld. De Argentijnse douane in Buenos Aires weigerde de panelen, kwasten en andere verfspullen door te laten waarmee Bakkeren een nieuwe, weerbestendige verf op de Zuidpool zou testen. ... lees meer

Dexia streeft naar CO2-neutraliteit met eigen windmolenpark

Dexia heeft een eigen windmolenpark gekocht en is naar eigen zeggen de eerste bank die zo werk maakt van een beleid van CO2-neutraliteit. Dat blijkt vandaag uit een mededeling van de bank. Het windmolenpark gaat energie produceren die voor een groot deel de broeikasuitstoot van de groep neutraliseert. Andere maatregelen zijn de aankoop van groene energie en een specifiek actieplan voor zakenreizen. ... lees meer

CBL: verduurzaming van de voedselketen kwestie van gezond verstand

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de belangenbehartiger en spreekbuis van alle supermarkten in Nederland, constateert dat de opmars van biologische producten in de supermarkt nog altijd voortduurt. Dit blijkt uit de meest recente cijfers van de Task Force Biologische Marktontwikkeling. De omzet van biologische producten in de supermarkt is in 2007 gestegen met gemiddeld ruim 15%. De discountformules hebben zelfs een omzetstijging van 33% in 2007 laten zien. Daarmee wordt bewezen dat biologisch door alle consumenten wordt gewaardeerd. De promotie en aandacht van supermarkten gericht op de zogenaamde ‘light-users’ van biologisch werpt zijn vruchten af: men koopt steeds vaker biologisch. ... lees meer

Kruidvat begint pilot met stil materieel in kader MVO

Kruidvat begint deze maand een proef met fluisterstil PIEK-materieel. Dat heeft het bedrijf bekendgemaakt tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg. De drogisterijketen is de eerste grote non-food retailer in Nederland die van plan is om op grote schaal PIEK-materieel in te zetten. ... lees meer

Bedrijven in Duitsland gaan gezinsvriendelijk beleid voeren

Bijna 400 grote en kleine Duitse instituten en bedrijven, zoals Deutsche Bahn, Daimler en Henkel, hebben deze week een overeenkomst met minister Ursula von der Leyen van gezinszaken getekend, waarin zij beloven voortaan een ‘gezinsvriendelijk’ beleid te voeren. De ondertekenaars zijn lid van het Duitse ondernemersnetwerk ‘Erfolgsfaktor Familie’ (succesfactor gezin). ... lees meer