Lemnis Lighting en G24I gaan samenwerken bij de productie van LED-verlichting op zonne-energie

De ontwikkeling van een nieuwe generatie geavanceerde, duurzame verlichting is een stap dichterbij gekomen door de krachtenbundeling van twee toonaangevende ondernemingen in zonne-energie en LED verlichting. De Wereldbank bekroonde onlangs het Nederlandse Lemnis Lighting en het Britse G24 Innovations (G24i) met een prijs van $200,000 voor de ontwikkeling van de LED-lamp op zonne-energie in het kader van het ‘Lighting Africa’ programma. Naar aanleiding van dit succes hebben de bedrijven besloten om op grotere schaal te gaan samenwerken. ... lees meer

FairMail nu ook actief in India

Het Nederlandse bedrijf FairMail opent een vestiging in Varanasi, India. FairMail is al actief in Peru, waar kansarme tieners fair trade wens- en ansichtkaarten produceren. FairMail biedt deze jongeren werk, training, begeleiding en een ziektekostenverzekering. De jonge fotografen delen in de winst van de kaartenverkoop en bouwen zo aan hun toekomst. Twee tienerfotografen van FairMail Peru zijn tot 24 september in Nederland en beschikbaar voor interviews. ... lees meer

PICNIC Green Challenge maakt finalisten bekend

De prejury van de PICNIC Green Challenge ’08 heeft de vier finalisten bekendgemaakt. De genomineerden zijn geselecteerd uit 235 inzendingen; allen gedetailleerde ideeën om klimaatverandering tegen te gaan. Eén finalist komt uit Zwitserland, de andere drie zijn afkomstig uit de Verenigde Staten. De PICNIC Green Challenge is de internationale, creatieve wedstrijd van de Nationale Postcode Loterij en het cross-media evenement PICNIC. ... lees meer

Minder vlees helpt klimaatbeleid

Wereldwijd is de veeteeltsector verantwoordelijk voor een aanzienlijk deel van de broeikasgasemissies. Daarnaast staat ongeveer 80% van de mondiale landbouwgrond ten dienste van veeteelt. In deze studie is een analyse uitgevoerd van de gevolgen van verminderde vleesconsumptie voor de broeikasgasuitstoot en kosten van klimaatbeleid bij het bereiken van ambitieuze klimaatdoelstellingen. ... lees meer

Duurzaam inkopen dure grap voor belastingbetaler

Vorige week maakten de ministeries van Binnenlandse Zaken en Vrom bekend dat vóór 2010 alle inkopen van het rijk ‘duurzaam’ zullen zijn. De lagere overheden doen massaal mee. De bewindslieden Guusje ter Horst en Jacqueline Cramer zijn trots dat dit beleid flink op stoom komt. De Nederlandse belastingbetaler heeft minder reden tot juichen. Een geweldige nieuwe bureaucratie is in wording en er dreigt een forse kostenstijging voor de jaarlijks circa euro 40 mrd die de overheid inkoopt. ... lees meer

Energie, luchtvaart en automotive nog veel te winnen

Vandaag publiceren DDB en Intomart GfK de nieuwe onderzoeksresultaten van Dossier Duurzaam. Dossier Duurzaam is een periodiek onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten rondom het thema duurzaamheid. Begin april zijn reeds de onderzoeksresultaten gelanceerd van het eerste basisonderzoek dat jaarlijks wordt herhaald onder 1500 consumenten. Dit nieuwe onderzoek zoomt meer specifiek in op de energiesector, autobranche en luchtvaartbranche. In het vierde kwartaal volgen onderzoeken op het gebied van onder andere retail en consumentenelektronica. ... lees meer

BMW Group opnieuw uitgeroepen tot meest duurzame autofabrikant

BMW Group is op het gebied van milieuvriendelijk en duurzaam ondernemen binnen de automobielindustrie opnieuw de nummer één van de wereld. Tot deze conclusie komt SAM Group in het meest recente onderzoek voor de internationaal toonaangevende Dow Jones Sustainability Indexes (DJSI). Met dit resultaat kan BMW Group haar toppositie van de afgelopen drie jaar met succes continueren en is nu dus voor de vierde keer op rij brancheleider. BMW Group is de enige onderneming in de autobranche die sinds de start van de Index in 1999 zonder onderbreking in de Dow Jones Sustainability Index World en in de Europese Dow Jones Sustainability STOXX Index is vertegenwoordigd. ... lees meer

Consument weegt duurzaamheid meer mee

De consument laat bij zijn bestedingsbeslissingen de mate van duurzaamheid van het product steeds meer meewegen. Vooral de energiebedrijven, autofabrikanten en in iets mindere mate de luchtvaart moeten daarom veel meer informatie geven over hun verantwoorde en groene activiteiten. Dat is goed voor hun omzet en hun imago want de meeste duurzame acties worden door de consument hoog gewaardeerd. ... lees meer

KLM serveert duurzame vis

Op de menukaart van KLM komt duurzame Kaapse heek te staan. Viswinkelketen Fishes en KLM hebben afgesproken dat er tijdens de vliegreizen verantwoorde vis wordt gereserveerd. Het gaat voorlopig om een proef van drie maanden. ... lees meer