Eerste Fair Trade Stad van Nederland

De gemeente Groningen wil in 2009 de titel Fair Trade Stad verdiend hebben. Fair Trade, eerlijke handel, houdt in dat voor producten een eerlijke prijs wordt betaald. Dat is een prijs die in verhouding staat tot de productiekosten en niet een prijs die bepaald wordt door de verhoudingen op de internationale markt. Voor de titel is onder meer nodig dat het aanbod van Fair Trade producten in Groningen vergroot wordt en dat steeds meer Stadjers vragen om deze producten. Fair Trade heeft een logische plaats in de Groningse ambitie om de duurzaamste stad van Nederland te zijn en energieneutraal in 2025. ... lees meer

Ikea en NIBC cashen met windmolenpark

Meubelhuis Ikea Nederland en zakenbank NIBC hebben tientallen miljoenen euro’s aan milieusubsidie verkregen zonder direct iets voor de leefomgeving te doen. Dat blijkt uit onderzoek van deze krant naar de financiering van het euro 383 mln kostende Prinses Amalia-windpark voor de kust van IJmuiden, ook bekend als Q7. ... lees meer

Verlengen levensduur platforms cruciaal voor capaciteit CO2-opslag

De Nederlandse Olie en Gas Exploratie en Productie Associatie (NOGEPA) heeft in overleg met diverse overheidspartijen onderzoek uit laten voeren naar het potentieel aan opslagcapaciteit voor CO2 in lege gasvelden op het Nederlands Continentaal Plat. De resultaten van dit onderzoek, uitgevoerd door TNO en DHV, zijn nu bekend. Hieruit blijkt dat ca. 35% van alle gasvelden op het Nederlands Continentaal Plat geschikt lijken voor de opslag van CO2. CO2 -opslag kan een belangrijke bijdrage leveren aan het behalen van de Nederlandse klimaatdoelstellingen. ... lees meer

Drankproducenten, McDonalds en Unilever gaan natuurlijke koeling propageren

Zes wereldwijd bekende consumentenmerken gaan het gebruik van natuurlijke koudemiddelen verder promoten bij hun collega-bedrijven. Die belofte deden Coca-Cola, PepsiCo, McDonalds, Unilever, Carlsberg en IKEA op de Gustav Lorentzen Conferentie in Kopenhagen. Ze waren al langer verenigd in het ‘Refrigerants, Naturally!’ initiatief om het klimaatbeleid te ondersteunen. Alle zes erkenden dat CO2 als koudemiddel de toekomst heeft. ... lees meer

Philips en Gazeley ondertekenen wereldwijde overeenkomst voor de levering van duurzame verlichtingsoplossingen

Gazeley is een wereldwijde leverancier van duurzame logistieke ruimte. Door de energiezuinige verlichtingsoplossingen van Philips toe te passen in al zijn bedrijfsactiviteiten, zal Gazeley tot wel 45% aan energiebesparing en reductie van CO2-uitstoot en niet minder dan 83% aan afvalreductie realiseren. Dit zal ook resulteren in kostenvoordelen voor eigenaren/huurders als gevolg van een lagere energienota en in minder behoefte aan onderhoud, terwijl de superieure lichtkwaliteit voor de werknemers een plezierige werkomgeving oplevert. ... lees meer

HBD introduceert MVO-tips op maat

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) speelt een steeds belangrijkere rol in de detailhandel. Consumenten zijn kritischer en beter geïnformeerd. Ze laten steeds vaker MVO-aspecten meewegen in wát ze kopen en wáár ze het kopen. Wie daar niet op inspeelt, mist de boot. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft een handig hulpmiddel ontwikkeld voor ondernemers die met MVO aan de slag willen: ‘MVO-tips op maat’ (www.hbd.nl/mvotipsopmaat). Hiermee kunnen ondernemers eenvoudig een op maat gemaakt werkboek met tips en best practices samenstellen. ... lees meer