MVO-pionier De Haan vertrekt bij BCC

Directeur Michiel de Haan vertrekt bij electronicaketen BCC. Hij gaat naar Dirk van den Broek. De Haan zou in eerste instantie een sabbatical nemen, maar werd door een headhunter gevraagd over te stappen naar de supermarktketen. ... lees meer

Nieuw venture capital fonds Yellow & Blue voor schone energie

Met Yellow & Blue Fund Management bv roept Nuon een venture capital-fonds in het leven met een startkapitaal van € 40 miljoen. Met dit durfkapitaal gaat Yellow & Blue wereldwijd investeren in technologie die schone energie en efficiënt energiegebruik oplevert. Yellow & Blue is een zelfstandig bedrijf met een eigen bestuursstructuur en Raad van Commissarissen. De nieuwe venture capitalist wil samen met andere internationale venture capital-fondsen investeren in technologische uitvindingen waarvan het prototype al bewezen heeft dat het werkt en dus de tekentafel- of laboratoriumfase ver achter zich heeft liggen. Nederlandse investeerders lieten tot nu toe kansen liggen op het gebied van schone energie. Nuon onderkent dit feit en neemt nu het voortouw door € 40 miljoen vrij te maken in deze snelgroeiende markt. Daarmee is Yellow & Blue een feit. ... lees meer

Autoleasebedrijven kunnen service op MVO-gebied verbeteren

Uit het jaarlijkse fleetmanagementonderzoek van marktonderzoeksbureau Heliview blijkt dat Arval voor het derde jaar de meest tevreden klanten heeft. Voor het onderzoek geven zo†n zevenhonderd fleetowners hun mening over meer dan dertig aspecten met betrekking tot de dienstverlening van leasemaatschappijen ... lees meer

235 aanmeldingen voor PICNIC Green Challenge’08

De PICNIC Green Challenge, de internationale wedstrijd van de Nationale Postcode Loterij en het crossmedia event PICNIC, maakt bekend dat het 235 inzendingen heeft ontvangen, die kunnen bijdragen aan het terugdringen van de klimaatveranderingen. Deelnemers komen van over de hele wereld, waaronder India, Verenigde Staten, China, Ecuador, Israel, Verenigd Koninkrijk en Nederland. ... lees meer

Ongeschreven regels Chinese bedrijfsleven zijn barrière voor duurzaam ondernemen

Duurzaam ondernemen in China staat gelijk aan het nemen van een hindernisbaan die een groot uithoudingsvermogen vraagt. ‘Op politiek niveau is het kwartje gevallen, maar lang niet diep genoeg’, zegt directeur maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) Frans Verspeek van onderzoeks- en adviesbureau Ivam. ‘Duurzaam ondernemen sluit aan op het streven van de Chinese politieke leiders naar een ‘harmonieuze samenleving’. Maar duurzaamheid betekent voor Chinezen toch vooral: “over twintig jaar nog bestaan”. ... lees meer

Tweede editie Toon van Tuijl Designprijs

Op 21 juli is de inschrijving gestart van de Toon van Tuijl Designprijs, de jaarlijkse prijs voor ontwerpen voor producten, geproduceerd in of voor een ontwikkelingsland. De ingezonden ontwerpen worden beoordeeld op de impact die het product heeft op de economische groei en sociale omstandigheden in ontwikkelingslanden. Zoals het creëren van werkgelegenheid, het verbeteren van arbeids- en leefomstandigheden van mensen die minder dan 2$ per dag verdienen of het verduurzamen van het productieproces. De prijs wordt op 18 oktober 2008 uitgereikt aan twee winnaars tijdens het grootste design evenement van Europa: de Dutch Design Awards in Eindhoven. ... lees meer

MVO belangrijk concurrentiethema MKB

Kwaliteit is de belangrijkste onderscheidende factor voor de concurrentiepositie van ondernemingen in het Nederlandse midden- en kleinbedrijf. Uit het International Business Report van accountants- en adviesorganisatie Grant Thornton blijkt dat 84 procent van de ondernemers in het MKB product- en servicekwaliteit op de eerste plaats zetten. Direct daarna volgen onder andere opleidingsniveau van medewerkers (72 procent), behoud van belangrijke medewerkers (62 procent) en kostenmanagement (52 procent). Ethisch verantwoord ondernemen (41 procent), prijsbeleid (41 procent) en internationale marktcontacten (36 procent) bezetten de laagste posities op de Nederlandse ranglijst. ... lees meer

Ondernemingen integreren steeds meer duurzaamheid in inkoop

Het belang van procurement – de inkoop van goederen en diensten – wordt bij veel grote ondernemingen ondergewaardeerd. Hierdoor lopen de bedrijven belangrijke kostenvoordelen mis. Hoewel procurement bij veel bedrijven is uitgegroeid van inkoopagent tot een functie die verantwoordelijk is voor het optimaliseren en managen van de gehele waardeketen, heeft procurement bij veel bedrijven nog geen plaats aan de directietafel. Uit internationaal onderzoek van KPMG onder 600 senior executives bij grote ondernemingen blijkt dat ruim de helft van de procurement professionals het gebrek aan belangstelling voor de functie als het belangrijkste obstakel ziet voor een grotere bijdrage aan de strategie van de onderneming. Het imagoprobleem dat de functie van procurement bij veel bedrijven heeft, wordt versterkt door het feit dat ruim 50% van de onderzochte managers die geen relatie met procurement hebben vinden dat de nadruk van de functie teveel op het kostenaspect ligt en te weinig op de toegevoegde waarde. ... lees meer