Ecostad is trend in China

Op een oerhollandse ringdijk in de golf van Bohai werpen tientallen Chinese liefhebbers hengels uit. Nepleren oorkleppen en gevoerde legerjassen houden hen warm. Dit is de eco-stad Delta-Diamonds in wording. Over een paar jaar wonen hier 300.000 mensen uit de betere inkomensgroepen – er komt een jachthaven bij. ... lees meer

Producten met mooie woorden groengewassen

Ze doen hun best, de wasmiddelenfabrikanten. Er is Omo Klein en Krachtig, zó geconcentreerd dat het verpakkingsmateriaal uitspaart, en water en transportkosten. Voor Robijn en andere wasmiddelen van Unilever geldt hetzelfde. En Persil (‘voor uw wasgoed en het milieu’) wast vanaf 20 graden en steunt niet alleen Natuurmonumenten, maar ook de International Polar Foundation. ... lees meer

Honderd procent duurzaam inkopen rijksoverheid nadert met rasse schreden

De ministerraad heeft op voorstel van minister Cramer van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer ingestemd met toezending aan de Tweede Kamer van de voortgangsrapportage duurzaam inkopen. Uit de rapportage blijkt dat de milieucriteria van 31 productgroepen gereed zijn en dat de criteria voor de resterende 49 productgroepen nog dit jaar of in het eerste kwartaal van 2009 gereed komen. Daarmee is de basis gelegd voor duurzaam inkopen door de overheid. ... lees meer

FloraHolland Ondernemers Class: energiek duurzaam ondernemen

`Energiek duurzaam ondernemen’ was het thema van de Ondernemers Class die Floraholland afgelopen woensdag organiseerde. Een paar keer per jaar nodigt de veiling voor de Ondernemers Class haar top 100 aanvoerders uit om met elkaar te discussiëren over actuele onderwerpen. Energiek duurzaam ondernemen is een thema dat iedereen vandaag de dag bezig houdt: van producent tot consument. De vraag was dan ook: hoe kun je als ondernemer marktkansen benutten door ‘energiek duurzaam te ondernemen’. Tachtig toonaangevende aanvoerders van bloemen en planten gingen bij Priva in De Lier op bezoek. Bernard Oosterom, vice-voorzitter van FloraHolland, startte de dag met een inleiding over het belang van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, zowel voor de sector als voor FloraHolland. `Doel daarbij is dat we ons bewust zijn van de mogelijkheden, want MVO is een randvoorwaarde voor een sterke marktpositie”, aldus Oosterom. ... lees meer

Zes vragen aan Antony Burgmans: MVO zonder rompslomp

Elke onderneming moet een beleid hebben voor maatschappelijk verantwoord ondernemen en wie meer dan vijftig medewerkers in dienst heeft, moet daar jaarlijks over rapporteren. Bovendien moet mvo een plek krijgen in de code-Tabaksblat. Daarvoor pleit voormalig Unilever-topman Antony Burgmans in een advies dat hij vorige week overhandigde aan staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken. ... lees meer

Tweede Beyond Green succes

Groen is hot. Dat blijkt uit de stroom aan publicaties, films en symposia de afgelopen jaren. Zo ook in de mode-industrie. En waar kun je beter beginnen met het bewust maken daarvan dan bij de modestudent? Want waar eerdere generaties nog wegkwamen met milieuonvriendelijke verftechnieken of productiemethoden, kan de nieuwe generatie er niet omheen. Daarom ook wilde Tine Luyt toen zij enige tijd geleden opstapte bij het Amsterdam Fashion Institute (Amfi) nog een ding: een jaarlijks terugkerend symposium voor studenten van alle Nederlandse modeopleidingen. ... lees meer

Philips en Unilever winnen VBDO Ketenbeheer Award 2008

Philips en Unilever zijn vanmiddag gekozen als de twee winnaars van de VBDO Ketenbeheer Award 2008. De twee concerns steken overtuigend boven de concurrentie uit bij het beheersen van risico’s en het benutten van duurzame kansen in de gehele productieketen. Akzo Nobel kreeg een eervolle vermelding als de ‘beste runner up’. De winnaars scoorden respectievelijk 85 en 83 procent van het maximaal aantal haalbare punten in de jaarlijkse Benchmark Maatschappelijk Verantwoord Ketenbeheer van de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling. ... lees meer

Importeur Volkswagen wijzigt advertentiebeleid

Milieudefensie en Pon’s Automobielhandel, importeur van Volkswagen, Audi, Seat en Skoda in Nederland, zijn afgelopen woensdagmiddag overeen gekomen dat in de toekomst advertenties voor auto’s van Pon duidelijkheid geven over brandstofverbruik en COv(2)-uitstoot. Milieudefensie dreigde eerder deze week met een rechtzaak als Pon zou weigeren haar advertenties en affiches aan te passen. ... lees meer