Het LEI heeft aan diverse Saoedische organisaties voorlichting gegeven over maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO).
...
lees meer
Op zaterdag 7 maart verschijnt ‘de Duurzame 100’ in een speciale bijlage bij Trouw. De Duurzame 100 brengt de 100 invloedrijkste ‘duurzame Nederlanders’ in beeld. Wie zijn de mensen in Nederland die over genoeg daadkracht, charisma, contacten, kennis en visie beschikken om de wereld ook echt duurzamer te maken?
...
lees meer
Super de Boer mag het kenmerk ‘Beter Leven’ van de Dierenbescherming verder doorvoeren in haar assortiment. Nadat de supermarktketen vorig jaar als eerste in Nederland het logo aan haar Scharrelplus ei mocht verbinden, is vanaf 7 maart ook het hele assortiment biologisch vlees voorzien van het kenmerk ‘Beter Leven’ met drie sterren.
...
lees meer
Maandag maakte de regering bekend dat Royal Bank of Scotland (RBS) de nieuwe huisbankier van de Nederlandse overheid wordt. De ChristenUnie wil dat het Nederlandse beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) uitgangspunt is op onderwerpen als klimaat, mensenrechten, arbeidsrechten en wapens voor de RBS. Ook het beloningsbeleid van de managers valt hieronder.
...
lees meer
Greenpeace is blij met de aankondiging die Philips vandaag doet om financiële verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen afgedankte apparaten. De elektronicagigant ondersteunt – net als zoals Sony, Nokia en andere bedrijven – dat producenten gestimuleerd moeten worden schoner te produceren: zij moeten zelf betalen voor inzameling en recycling van hun eigen apparaten. Het bedrijf wil af van de verwijderingsbijdrage die door de consument betaald wordt. Met die bestaande regeling van de verwijderingsbijdrage worden producenten niet gestimuleerd om groenere apparaten te maken.
...
lees meer
Koninklijke Philips Electronics heeft vandaag bekendgemaakt dat het op koers ligt om de doelstellingen van EcoVision4 te behalen, het in 2007 gepresenteerde ambitieuze duurzaamheidsprogramma waarmee de onderneming de energiezuinigheid van haar producten en activiteiten wil verbeteren.
...
lees meer
Sommige kledingbedrijven besteden meer aandacht aan de werkomstandigheden waarin hun producten tot stand komen, dan andere.
...
lees meer
Nederlandse consumenten kunnen binnenkort ook wasmachines en koelkasten van Panasonic kopen. Consumenten moeten wel een dikke portemonnee hebben, want de witgoedartikelen zijn niet goedkoop.
...
lees meer
Het aantal producten met het keurmerk van het Marine Stewardship Council (1) neemt explosief toe. Zo ook in Nederland waar inmiddels het 250e product is gecertificeerd. Het is de Kaapse heekfilet naturel uit Zuid Afrika, onderdeel van de gehele Fishes diepvrieslijn. Naast de heekfilet naturel is er ook de gepaneerde heekfilet. Verder bestaat het diepvriesassortiment uit Thaise viskoekjes, de zalmburger uit Alaska en de visnuggets. Fishes (2) is een vispionier uitgegroeid van unieke viswinkelketen naar visgroothandel “nieuwe stijl, met een snel groeiend en vernieuwend MSC-assortiment.
...
lees meer
De Duitse staalgemeenschap heeft in korte tijd verschillende initiatieven genomen om duurzaamheid hoger op de agenda te zetten.
...
lees meer
De Nederlandse chemiegigant AkzoNobel is groener bezig dan je zou verwachten. Het concern ontwikkelt verven die innovatief en duurzaam zijn.
...
lees meer
Lidl komt met een offensief om zijn asociale imago aan te pakken. ‘Wij hebben grote fouten gemaakt.’
Bestuursvoorzitter Robin Goudsblom kondigt aan dat het bedrijf zich meer gaat bezighouden met milieu, de omgang met werknemers gaat verbeteren en eigen fouten makkelijker zal toegeven. Goudsblom doet dat in een interview met het Duitse weekblad Spiegel. ‘We hebben de laatste jaren gemerkt dat onze maatschappelijke rol van steeds groter belang wordt. Omdat wij een strak aangestuurd bedrijf runnen, kunnen we daar snel op inspringen. En omdat we een groot bedrijf zijn, zetten we daarmee de maatstaf voor anderen’, aldus Goudsblom.
...
lees meer