Duurzaamheid en verantwoord ondernemen staan hoog in het vaandel bij Sodexo. Een nieuwe stap hierin is dat Sodexo duurzame visserijpraktijken ondersteunt door visproducten met het Marine Stewardship Council (MSC) (2) keurmerk aan te bieden. Om het logo te mogen voeren, is Sodexo als eerste cateraar in Nederland op 9 april 2009 gecertificeerd door SGS, een onafhankelijke certificerende instelling. De eerste vier Sodexo-locaties zijn nu gecertificeerd. Eind 2009 verwacht Sodexo al haar 1.300 locaties gecertificeerd te hebben.
...
lees meer
Elektro-retailer BCC heeft Annemarie de Raadt (49) benoemd tot nieuwe MVO-manager. De Raadt zal zich geheel toeleggen op het verder uitbouwen van de MVO- en klimaatinspanningen van de onderneming. BCC ontplooit verschillende initiatieven die gericht zijn op het reduceren van de eigen CO2 ‘footprint’ enerzijds en het bewuster maken van consumenten van hun energieverbruik anderzijds. Daartoe werkt BCC onder andere nauw samen met haar partners Wereld Natuur Fonds, Milieu Centraal, Stichting Hier en Natuur en Milieu. De Raadt volgt Pieter Otten op.
...
lees meer
Vandaag publiceert SNS REAAL haar jaarlijkse rapportage over verantwoord ondernemen. De rapportage is alleen digitaal beschikbaar op www.snsreaal.nl om het papierverbruik verder te reduceren. SNS REAAL wil een betrokken, integere en transparante financiële dienstverlener zijn. In het jaarverslag verantwoord ondernemen, over 2008, verduidelijkt SNS REAAL haar keuzes, prestaties en de effecten hiervan op mens en milieu. In 2008 is SNS REAAL voor het tweede opeenvolgende jaar opgenomen in de Global Challenges Index. SNS REAAL blijft daardoor één van de 50 ondernemingen in de wereld die als leiders worden gezien op het terrein van sociale, ethische en milieuprestaties.
...
lees meer
Met het onlangs gesloten akkoord om de economische crisis aan te pakken benadrukt het kabinet het belang van een duurzame toekomst. Hierin is alleen plaats voor evenwichtig gebruik van natuurlijke hulpbronnen en een respectvolle inzet van mensen. Vooropgesteld dat ondernemend Nederland economisch blijft renderen. Hierin schuilt traditioneel de tegenstrijdigheid. Hoe kun je groen doen en toch geld verdienen?
...
lees meer
Het ‘eco-label’ zorgt voor de nodige verwarring. Alle keurmerken die met duurzaamheid te maken hebben, ook de niet-biologische, worden vaak met eco op de verpakking aangeduid. Verwarrend, want eco staat in Nederland gelijk aan bio, ofwel biologisch. Zelfs de EU gaat mee in de begripsverwarring.
...
lees meer
Naar aanleiding van het rapport van de Commissie Maas heeft de Vereniging van Beleggers voor Duurzame Ontwikkeling (VBDO) een reactie geformuleerd. De VBDO vindt de aanbevelingen die door de commissie zijn geformuleerd een goede stap. Het streven naar aandeelhouders voor de lange termijn (vier jaar of langer) en niet als enige belanghebbende, de variabele beloning waarbij gekeken wordt naar klanttevredenheid, integriteit en duurzaamheid passen bij de visie van de VBDO om de relatie te leggen tussen inspanningen op het gebied van duurzaamheid en beloning. Wel vindt de VBDO dat de Commissie Maas een kans gemist heeft door de ‘publieke nutsfunctie’ (terugkeer naar de oorspronkelijke rol van een bank) niet te concretiseren in investeringen.
...
lees meer
Dit jaar looft de gemeente Eindhoven voor het eerst een prijs uit aan een bedrijf dat zich bijzonder inzet voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Eindhovense bedrijven die willen meedingen kunnen op www.mvoprijs.nl de voorwaarden tot deelname vinden. Aanmelding is mogelijk tot 9 juni 2009. De uitreiking vindt plaats op dinsdag 8 september 2009 tijdens de Regio Business Dagen in het Beursgebouw te Eindhoven. De prijs bestaat uit een bedrag van € 5.000 en een gegarandeerde aanzienlijke publiciteit.
...
lees meer
Preface, online advertentie-exploitant, heeft reeds enige tijd het “Eco-duurzaam” channel. Dit blijkt een zeer succesvol concept te zijn. Ondanks of dankzij de financiële crisis is de belangstelling voor advertereren voor duurzame producten en diensten groot. Preface is veruit de grootste advertentiebemiddelaar en was ook de eerste met een duurzaamheidschannel. Tevens is Preface onafhankelijk, ze exploiteren zelf geen websites. Tot de adverteerders behoren onder meer ASN Bank, Eneco, Nuon, Unilever, Triodos Bank en Delta Lloyd.
...
lees meer
Groene mode is hip, maar volledig duurzaam is nog een utopie. Nog geen tien jaar geleden zag geen enkel spijkerbroekenmerk brood in het verduurzamen van zijn mode.
...
lees meer
Minister Bos van Financiën heeft de kamervragen van het lid Thieme (PvdD) over de sponsoring van stierenvechten door Aegon (ingezonden 18 februari 2009) beantwoord.
...
lees meer
Duurzaam koopgedrag van consumenten uit zich niet langer alleen in de producten die men koopt, maar ook in de winkels wààr men koopt. Een ruime meerderheid van de Nederlandse consumenten (59%) is bereid meer te betalen in een winkel die energiezuinig is. Tevens verwacht een kwart van de consumenten dat duurzaamheid een (veel) belangrijker koopcriterium wordt. Dit blijkt uit onderzoek van USP Marketing Consultancy onder 500 consumenten, in opdracht van advies- en ingenieursbureau Techniplan Adviseurs (i.s.m. SenterNovem). Conclusie: met duurzame en energiebesparende oplossingen kan de retailsector nieuwe klanten winnen.
...
lees meer
De vaste commissie voor Economische Zaken, de vaste commissie voor Buitenlandse Zaken, de vaste commissie voor Financiën, de vaste commissie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, de vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid en de vaste commissie voor Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer hebben op 4 maart 2009 overleg gevoerd met staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken over MVO.
...
lees meer