Graag willen wij u met deze brief informeren over de uitvoering van de motie Voordewind (31 263 Nr. 16) en over de uitvoering van de motie Ortega Martijn (31 700 Nr. 38).
De motie Voordewind verzoekt de regering bedrijven die overheidssubsidie krijgen, kredieten ontvangen, meegaan op handelsmissies of anderszins door de overheid gesteund worden, te vragen om inzichtelijk te maken dat zij geen gebruik maken van kinderarbeid in hun toeleveringsketen. Tevens verzoekt de motie de regering indien bedrijven hiertoe niet bereid zijn of indien zij geen openbaar tijdgebonden plan hebben om kinderen in hun keten van werk naar school te krijgen, de overheidssteun stop te zetten. De motie Ortega-Martijn is een verbreding van de motie Voordewind; van uitsluiting van kinderarbeid naar alle vier de fundamentele arbeidsrechten van de International Labour Organization (ILO) te weten uitsluiting van kinderarbeid, uitsluiting van dwangarbeid, geen discriminatie en vrijheid van vakvereniging en collectieve onderhandelingen.
...
lees meer
Het afgelopen jaar heeft ook Dow de gevolgen gevoeld van de financiële en economische crisis. Door snel te handelen, is het bedrijf erin geslaagd om deze gevolgen op te vangen en verder te werken aan de transformatie van het bedrijf. Ondanks een gedaalde productie zijn de investeringen van Dow in de Benelux gestegen naar 183 miljoen dollar. Daarnaast zijn op de gebieden van milieu en persoonlijke veiligheid goede resultaten neergezet. Dow presenteerde onlangs in Terneuzen het Duurzaamheidsverslag 2008.
...
lees meer
Het wemelt in nederland van ondernemende mensen met schone, slimme oplossingen voor de grote milieuproblemen waarmee de wereld kampt. Oplossingen die bovendien kunnen zorgen voor nieuwe werkgelegenheid, hard nodig is in deze tijd van economische recessie. Toch loopt Nederland alles behalve voorop met duurzaam ondernemerschap. Dat komt vooral omdat de overheid groen ondernemen te weinig stimuleert. Samen met 18 ondernemers roept Femke Halsema de regering op hier verandering in te brengen.
...
lees meer
Milieubewustzijn is doorgedrongen in het gedrag van Nederlanders. Hoewel ze zich op dit moment over andere dingen meer zorgen maken dan over klimaat en milieu hebben ze hun consumptief gedrag aangepast. Nederlanders nemen vooral makkelijke maatregelen die snel rendement opleveren; duurzaam consumeren vindt men vaak nog te duur. De burger geeft aan dat de overheid een actief milieu- en klimaatbeleid mag voeren om de burger te faciliteren nog duurzamer te consumeren. De overheid zou vooral meer moeten investeren in zonne- en windenergie en mag strengere regels opstellen. Dat blijkt uit een tussentijdse rapportage van 21minuten.nl, het grootste online opinie-onderzoek van Nederland. De resultaten worden vanmiddag om 16.00 uur, op de Nationale Milieudag, aan Minister Cramer aangeboden waar zij nader zal reageren. Volgende week maandag discussieert de Tweede Kamer over het klimaatbeleid.
...
lees meer
Op welke manier moet Nederland actie ondernemen om de bio-based economy te stimuleren? Welke gebieden in Nederland lenen zich voor de ontwikkeling van biobased activiteiten? Welke balans tussen voedsel en producten die van biomassa worden gemaakt is nodig zodat er voldoende voedsel geproduceerd kan worden en er voldoende biomassa is voor de productie van duurzame producten? Welke rol hebben de werkgevers, werknemers en de overheid bij het stimuleren van de bio-based economy? Dat zijn de vragen die minister Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aan de Sociaal Economische Raad (SER) voorlegt.
...
lees meer
De crisis in de logistiek was woensdag het thema van het jaarlijkse symposium van EVO. Duurzaamheid vormde de leidraad als wapen in de strijd. Ook de sprekers van MARS, Capgemini en symposiumvoorzitter, EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij, lieten niet na om te hameren op het belang van duurzame innovaties binnen de logistiek.
...
lees meer
Nederlandse supermarkten willen dat voor de productie van vlees, zuivel en eieren van huismerk producten alleen nog duurzame soja gebruikt wordt in het veevoer voor koeien, kippen en varkens. Dit maakt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepelorganisatie van alle supermarkten in Nederland, vandaag via het ‘Actieplan Duurzame Soja’ bekend.
...
lees meer
De nieuwe marketingtrend van 2009 is social network-marketing. Dat blijkt uit het grote Berenschot/MarketingTribune-marketingtrendonderzoek. Nieuwkomers in de top 10 trends onder Nederlandse marketingprofessionals zijn omgaan met budget cuts en (web) analytics. Opvallende dalers uit de top 10 zijn: duurzaamheid / MVO (van 6 naar 39) en allianties & partnerships (van 9 naar 21).
...
lees meer
Alle Chiquita ananassen die in Nederland verkocht worden, zijn nu net als de Chiquita bananen verantwoord geproduceerd. Ze zijn afkomstig van door de Rainforest Alliance gecertificeerde plantages die aan Chiquita’s ananasproductie strenge sociale- en milieueisen stelt. Chiquita kondigt vandaag vanuit hun Europese hoofdkantoor in Zwitserland aan, uiteindelijk de hele wereldmarkt te willen voorzien van Rainforest Alliance gecertificeerde ananassen. Einde dit jaar zal 90% van Chiquita’s wereldwijde ananasleveringen gecertificeerd zijn en de certificering van alle ananasplantages is het einddoel.
...
lees meer
‘Duurzaam ondernemen is uit. Want elke vorm van ondernemen moet per definitie duurzaam zijn. Het is asociaal als je nog onderneemt op een onduurzame manier’, aldus Igor Kluin van het bedrijf Qurrent, tijdens de eerste Greenovator Tour op de Technische Universiteit Delft. Hier kwamen studenten, ondernemers en bestuurders bij elkaar om te kijken en luisteren naar innovatieve ideeën en producten.
...
lees meer
Half juni verschijnt de Toolkit Duurzame Kantoren. De Toolkit is een praktische handleiding om het ontwikkelproces van een duurzaam kantoor goed en efficiënt te kunnen managen. Aanleiding voor de ontwikkeling van deze Toolkit wordt gevormd door actuele ontwikkelingen in de bouwbranche, zoals de aanscherping van de EPC voor kantoren van 1,5 naar 1,1.
...
lees meer
We are proud to present the Wessanen Sustainability Report 2008. As usual we disclose our achievements in the areas of environmental, social and economic performances.
...
lees meer